Aggályos módon szerez lájkokat a bajnok

2012.07.17. 12:05
Érdekes jelenségre hívta fel a figyelmünket egy olvasónk: egy Facebookos alkalmazás használatakor egy olyan oldalt is sikerült lájkolnia, amit egyébként nem szeretett volna. A kérdéses oldal Nádas Tamás Európa-bajnoki aranyérmes, négyszeres magyar bajnok műrepülőhöz tartozik, és ha megnézzük, valóban meglepően sokan kedvelik a sportolót: a cikk írásának pillanatában nagyjából 105 ezren.

Nem szeretnénk elvitatni Nádas érdemeit, és nem is gondoljuk, hogy teljesítménye nem érdemel meg ekkora rajongótábort, de azért az elég fura, hogy annak ellenére van hússzor annyi rajongója, mint Besenyei Péternek, hogy ismertsége – egy gyors szerkesztőségi közvélemény-kutatás alapján – nem mérhető össze a tévében is sokszor szereplő pilótáéval. Besenyeinek amúgy számos oldala van a Facebookon, ezek kedveltsége azonban összesen sem éri el a négyezret.

Nádas Tamás műrepülő
Nádas Tamás műrepülő
Fotó: Földi Imre / MTI

A siker nem garantált

A Facebook grafikonjai alapján is erősen hirtelennek, kampányszerűnek tűnik Nádas rajongóinak gyors sokszorozódása, így leteszteltük, amit olvasónk írt: Nádas követéséhez tényleg elég, ha valaki használni szeretné az (azóta átmenetileg eltüntetett) „Ingyen SMS küldése”, vagy a „Kik nézik az adatlapod” elnevezésű alkalmazásokat. Ezek első indítása előtt rá kell kattintanunk a Tetszik gombra, ez a lájk azonban egyenesen Nádashoz fut be. Az alkalmazás jelzi, hogy a használatához meg kell nyomnunk a tetszik-gombot, ami mellett nagyjából 5 centire ott van Nádas Tamás neve, az összefüggés tehát feketén-fehéren látható, bár külön üzenet nem hívja fel a figyelmet a turpisságra. Valószínűleg sokkal többen vannak azok, akik bár saját akaratukból nyomnak rá a gombra, azzal nincsenek tisztában, hogy valójában nem a játékot, vagyis az alkalmazást kedvelték most meg, hanem csatlakoztak egy sportoló Facebook-oldalához.

Felvettük a kapcsolatot Nádas Tamással, hogy megkérdezzük, tud-e a problémáról. Válaszleveléből kiderült, hogy a nem mindig szándékosan kattintó „rajongók” lájkjainak begyűjtése egy tudatos kampány része, méghozzá egy Facebook-szerte elterjedt megoldást használva. A sokat ígérő alkalmazások használatához a felhasználó engedélye kell, amivel elfogadja, hogy az alkalmazás használja az adatait, illetve kitesz majd valamit az adatlapjára. Az oldalon korábban két alkalmazás volt, az egyikkel ingyen sms-t küldhettünk volna, ez egy külső oldalt használt fel, azonban a terheltség miatt az sms-ek nem, vagy csak nagyon ritkán értek célba (erre egyébként az alkalmazás is felhívta a figyelmet). Nádas levelében kiemelte, hogy „mivel az az utóbbi időben meglehetősen kevés volt a sikeresen kézbesített üzenetek aránya, ezért az alkalmazást az oldalról eltávolítottuk, ameddig a weboldal nem tud nagyobb arányt garantálni.” (Még az érdeklődés, vagyis a lekapcsolás előtt küldtem egy sms-t a saját számomra próbaként, az elmúlt 24 órában nem jött meg.)

A másik, most is futó alkalmazás azt ígéri, hogy megmondja, kik nézték az elmúlt néhány órában az adatlapunkat. Azt a készítők is írják, hogy a program csupán becslést készít az adatlap látogatóiról, és egyáltalán nem biztos, hogy százszázalékos eredményt ad. Nádas levelében ezt megerősítette, de hozzátette: az esetek nagy százalékában a különböző algoritmusok segítségével sikerül nagyrészt valós képet mutatnunk a látogatókról, de ezeket az algoritmusokat nem szeretnék részletezni, hiszen azok egy egyedi fejlesztés részei. Megtudtam, hogy az alkalmazások egyike sem tárolja az adatokat, így attól nem kell félnünk, hogy azokkal visszaélnek.

Nem tilos, csak aggályos

Az esetről megkérdeztem Joanelli Tamást, egy közösségi marketingre szakosodott cég, a Be Social egyik ügyvezetőjét is. Joanelli elmondta, hogy a lájkgyűjtés ilyen formája valóban nem szabálytalan, viszont ez a konkrét példa legalábbis megtévesztő. „Alkalmazásként fut, és a használatához az kell, hogy a neki helyt adó oldalt lájkoljuk, vagyis konkrét szabályokat nem sért, sőt pont úgy működik, mint akármelyik másik alkalmazás a piacon – de ettől még hülyére veszi a felhasználót, hiszen bizonyos, hogy a mutatott eredményeknek nincs köze a valósághoz” – fogalmazott Joanelli.

A szakember szerint az alkalmazás nem káros, de sokkal szerencsésebb lenne, ha témájában is kötődne az oldalhoz, vagy annak működtetőjéhez, főleg azért, mert egy ilyen, az imázsba épülő kampányt sem lenne drágább vagy bonyolultabb lefuttatni. Elmondása alapján egy szintén szokványos, a korábban futott „Mi az indián neved” típusú játékhoz hasonló, „Melyik műrepülő-trükk vagy te” sem lenne drágább, mint egy pontatlan, az ismerőseink közül véletlenszerűen válogató, hamis ígéretekkel csábító alkalmazás.

Fotó: Nádas Tamás

Joanelli szerint ugyanis ha léteznek is olyan adatok, ami alapján az adatlapunkra tévedőket ki tudjuk listázni, azok külső fejlesztők számára pillanatnyilag nem elérhetők, így minden algoritmus, ami ezt próbálja szimulálni, vaktában lövöldözik. Ezt egyébként bárki könnyen leellenőrizheti, aki lefuttatja a valóban teljesen ártatlan appot: a kapott statisztika alapján kérdezzünk körbe az adatlapunk bámulásával gyanúsított ismerőseink körében. Az én eredményem alapján 37 ember közül tizennégyen nem nézték meg az adatlapomat (egyesek konkrétan azóta nem, hogy visszajelöltek, mint ismerőst), négyen egy teljesen másik időzónában élnek, így valószínűtlen, hogy épp engem nézegettek volna, hárman épp repülőn ültek. A többiekről pedig nagyjából tudom, hogy hetente-havonta néhányszor lépnek csak be a Facebookra, így nincs rá nagy esély, hogy „12 perce” pont az én adatlapom érdekelte volna őket (bár az egyikük egy volt barátnőm, szóval ki tudja).

Nagyjából hasonló aggályokat fogalmazott meg Lévai Richárd onlinemarketing-szakértő is, szerinte sem szerencsés, ha témaidegen alkalmazással gyűjtik egy oldalra az embereket. Lévai szerint azzal, hogy nem Nádas Tamás, vagy a műrepülés igazi szimpatizánsai kerülnek képbe, megnehezedik az érdeklődés hosszú távú fenntartása, ráadásul az alkalmazás önmagában is káros, mert megtéveszti az embereket. Azt a szakember is megerősítette, hogy a Facebook nem ad ki az ilyen appok megírására alkalmas adatokat (vagyis hogy ki és mikor nézte meg az adatlapunkat), viszont mivel sokakat érdekelne ez az információ, nem ez az első alkalom, hogy egy alkalmazás ilyet ígér.

Nádas mentségére szól, hogy a játék nem szabálytalan, anyagi haszna sincs abból, hogy naponta ezren csatlakoznak a rajongótáborhoz. Ettől függetlenül elegánsabb lenne, ha egy megtévesztéstől mentes kampányon keresztül történne a lájkgyűjtés.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM