Gál
9 °C
21 °C
Index - In English In English Eng

A legőrültebb lövöldözős játék visszatér

2012.07.17. 16:56
Három évvel az első rész megjelenése után a Borderlands 2-ben ismét Pandora posztapokaliptikus világán kalandozhatunk, egyedi rajzfilmhangulatú jelenetekben osztva a fejlövéseket. Az ősszel megjelenő játék londoni bemutatóján jártunk.

A first person shooterként (fps) ismert lövöldözős játékok műfajában az utóbbi években nem volt dolgunk túl sok eredeti próbálkozással. Az egyik kellemes kivétel a 2009-ben megjelent Borderlands volt, amely képregényes látványvilággal és jól kitalált, kicsit Mad Max-es környezettel tűnt ki, játéktechnikáját tekintve pedig azzal, hogy bátran használt szerepjátékos elemeket. Az egyik legőrültebb fps volt, amit konzol a hátán hordott.

Várható volt, hogy lesz második rész, ezt a játékot kiadó 2K a napokban be is mutatta egy londoni sajtótájékoztatón, ahova Magyarországról egyedüliként sikerült kijutnom. Sok újdonságot nem lepleztek le a játékról, viszont egy korrekt bemutatóval megerősítették a neten keringő pletykákat, és ki is lehetett próbálni a Borderlands 2-t.

A bemutatón először üthettem, aztán kérdezhettem: szinte minden bevezető nélkül ültették le a sajtó képviselőit fejenként egy óriási tévé és egy konzol vagy pc elé, ahol mindenki szabadon játszhatott az előre generált, 28. szintű karakterekkel egy órát. Ezután lehetett beszélgetni vagy játszani kicsit a fejlesztő cég, a Gearbox munkatársaival – én leginkább játszottam, elvégre ritkán próbálgathat órákig az ember egy hónapok múlva megjelenő programot..

Homokból hóba

A Borderlands 2 szeptember közepére várható, és az első rész direkt folytatása (annak fényében, hogy a Borderlands egy nagy cliffhangerrel ért véget, ez nem meglepő). A grafikai motor ugyanaz az Unreal Engine 3, mint korábban, a világ szintén, így az újításokat az új helyszíneken és a küldetéseken kívül a játék mechanikájában kell keresni.

A játék a Pandora bolygón játszódik, de az első részben megismert sivatagos Badlands területről elmozdul egy másik, hóval fedett régióba is. Érdekes egybeesés, hogy az első rész gyűjtői kiadásához mellékelt térkép egyik sarkában látszik egy apró, havas területet jelző folt, ám a térkép készítésekor még nem volt tervben a második rész, és maguk a készítők is már jócskán a folytatás fejlesztése közben vették észre ezt az „előzetest”.

A küldetések az első részhez hasonlóan független elemek lesznek, egyszerre többet is felvehetünk. A folytatásban kicsit zavaró,  hogy a küldetés felvételének visszaigazolása nem annyira markánsan jelenik meg, mint az elsőben, és egy szereplővel folytatott társalgás után könnyen indulhatunk el rossz irányba, mert közben elfogadtuk a feladatot, és a helyzetjelző már másfelé kalauzol minket.

Puskából gránát, lövegből bomba

Mivel a folytatás a történet szerint az első rész után öt évvel játszódik, ugyanazon gyártók fegyvereit haszhálhatjuk a játékban. De amíg az első részben ez csak annyit jelentett, hogy egy cég fegyvereire egy bizonyos szín, esetleg néhány bónusz volt jellemző, addig a folytatásban már teljesen eltérő viselkedésűek is lesznek. A Tediore vállalat fegyverei például sosem a minőségükről voltak híresek, annyira nem, hogy a második részben újratöltéskor a karakterünk majd eldobja, mint egy gránátot, újat vesz elő helyette, az eldobott eszköz pedig fel is robban. A robbanás mértéke attól függ, mennyi töltény volt a tárban a dobáskor. A Dahl fegyverek visszarúgása korábban is alacsonyabb volt a versenytársakénál, most viszont sorozatlövésnél minél tovább tartjuk lenyomva az elsütőbillentyű gombját, annál kisebbre szűkül a lövedékek terülése. Ezek az apró ötletek elég jól feldobják az fps-ekben megszokott arzenált.

Jelentősen változott a képességek működése is. Bár az első részből ismert háromágú hierarchia megmaradt, egy ágon belül több leágazás található, és ezekben jóval több elem. Minden egyes képesség jelentősen több bónuszt ad a játékosnak, mint korábban. Ezen felül vannak úgynevezett „game changer” skillek, amelyek elérésekor nagyon komoly bónuszokat kapunk, ezek karaktertípusonként változnak.

Az egyik új karakterosztály, a Gunzerker ilyen képességei például az Overkill, ami az utoljára bevitt sebzés maradékát átviszi a következő ellenfélre, ha az előző ellenfél belehalt a támadásba. A játék stílusához hűen viccesre vett „Come at me, bro!” képesség pedig visszatölti a karakterünk életerejét a maximumig, majd egy jól kidolgozott animációval két kézzel beintünk az ellenfeleknek, akik ezek után automatikusan minket fognak támadni. Ez persze leginkább kooperatív módban hasznos, azaz akkor, ha egyszerre többen játsszunk, és nem egymás ellen.

Az első részből megismert Roland karakterosztálya Commando néven tér vissza, ő továbbra is egy kis löveget tud telepíteni. Az ezzel kapcsolatos képességek szintén igen erősek, alsóbb szinteken extra fegyver jelenik meg a tornyon, majd magasabb szinteken a tornyot egy általunk kijelölt, távoli helyre teleportálhatjuk, a képességfa csúcsán pedig a fegyver lerakásakor egy kisebb atomtöltet robban, és a tornyunk ezután takarítja fel az életben maradt ellenfeleket (ilyenek kevesen lesznek).

Bevált recepten ne változtass

Továbbfejlesztették a bóniszfeladatok rendszerét is. Korábban is kaptunk extra tapasztalati pontokat az ötvenedik, századik, ötszázadik agyontaposott skag (a Pandorán őshonos kutyaszerű szörny) után, de ez csak a szintlépésnél jött jól. Az új játékban az ilyen feladatokért a sokatmondó nevű Badass pontokat kaphatunk, amit tényleges bónuszokra tudunk beváltani. Beváltáskor öt ágból kell választanunk, amelyek között többnyire sebzésbónuszok vannak, de ezeket ki is lehet kapcsolni ha úgy gondoljuk.

Az első rész karakterei megjelennek ugyan a játékban, de már nem mint játszható szerepek. Helyettük az első részben szereplőhöz nagyon hasonló, de új figurákat kapunk. A Gunzerker osztály az első rész Brickéhez hasonlóan közelharcra szakosodott, szívós figura; a Siren is szinte megegyezik Lilith személyével (amolyan varázslóféle), a Commando az első rész Rolandjának megfelelője, az Assassin pedig hasonló Mordekaihoz, de inkább egy high-tech orgyilkosra hajaz, mint veterán mesterlövészre.

A bemutató alapján tehát a játék hű maradt az elődhöz – akinek az tetszett, a folytatásban csak jobb dolgokat fog kapni. Ugyanakkor a folytatás semmi olyan újdonságot nem hoz magával, ami miatt azokat is meggyőzné, akik az első résszel sem voltak megelégedve. Aki falra mászik a képregényes látványt előidéző cel-shading effekttől vagy nem bírja a visítva szaladó törpe bohócokat, annak a Borderlands 2 sem lesz a kedvence. De akinek bejött a tűzharc a rajzfilmes vándorcirkusszal és az autós ámokfutás kóbor skageken keresztül, vághatja a centit szeptemberig.