Újra veszélyben a világ GDP-je

2012.09.08. 17:53
Sajnos nincs megbízható kimutatás arról, hogy mekkora kiesést is okozott a nemzetgazdaságnak a Zynga nevű játékgyártó cég virtuális mezőgazdasággal hódító játéka a Farmville. A második rész mindent bevet, hogy visszarántsa a függőket, de az indulás annak ellenére sem megy hibák nélkül, hogy talán a kiadó túlélése múlik rajta.

Belépek. Vetek paradicsomot, tököt, hagymát, aratok ribizlit, paradicsomot. Leszedem az almát meg a fügét. Megetetem az állatokat, összegyűjtöm a tojásokat, megfejem a kecskét, szerencsére ganézni nem kell. Átmegyek a szomszédba, kicsit gyomlálok, locsolok, ha megérett valami, hát nem hagyom a fán rohadni. Hazamegyek, leőrlöm a búzát, sütök almás pitét, keverek egy málnás limonádét, közben megérett a paradicsom, megint éhesek a tyúkok, megellett a kecske. Még alig múlt fél kilenc, de a valódi munkámhoz még nem láttam hozzá.

Az igazi munka várhat

Nagyjából ennyiből áll a Farmville folytatása, a Farmville 2. Ritka alkalom, hogy úgy írhatunk cikket egy játékról, hogy biztosra vehetjük: mindenki ismeri. Talán az sem túlzás, hogy a magyar Facebook-közösség nagy hányada csak azért regisztrált, hogy felcsaphasson virtuális parasztnak. A világ akkor még azt hitte, hogy az ilyen, neten játszható, félig-meddig ingyenes programok jelentik a pc-s játékok jövőjét. Miért ne hitte volna, mikor 2010 februárjában 80 millióan parasztkodtak havi, harmincmillióan pedig napi rendszerességgel (akkoriban 440 millió volt a Facebook teljes felhasználói bázisa), a bevételek pedig annak ellenére szépen alakultak, hogy igazából tényleg semmi olyanért nem kellett fizetni, ami feltétele lenne a farmunk fejlődésének.

A második rész ott veszi fel a fonalat, ahol az egyébként továbbra is elérhető rész letette. A központban most is a növények és állatok gondozása áll, de már az első néhány pillanat elég lesz ahhoz, hogy lássuk: az újítás nem csak abban merül ki, hogy a fejlesztők megduplázták a pénzünkre ácsingózó üzeneteket. A növények ültetése is átalakult, mostantól szántani nem kell, viszont locsolni igen. Amikor én abbahagytam a 2009-ben indult első részt, még épp csak kialakulóban volt az építkezés, és híre-hamva nem volt a termés megfőzésének, most mindkét lehetőség belép nagyjából egy óra után.

Az utóbbival nincs nagy baj, hiszen minden, ami a farmon terem, felhasználható valami kajához, amit jó (játékbeli) pénzért eladhatunk a piacon. Az építkezés ezzel szemben pont azt hozza vissza, ami miatt sokan a pokolra kívánták már az első rész is: egy kutat sem áshatunk ki anélkül, hogy ne kezdjük el cseszegetni a Facebook-ismerőseinket. Vagy alapanyag kell, vagy ásómester, esetleg gödörszakértő, a lényeg, hogy a felugró ablakban válasszuk ki azokat a szerencsétleneket, akiket meghívunk a játékba. (Persze elkölthetünk pár valódi pénzért, PayPalon keresztül vásárolt Farmville-dollárt is.)

Érdekes fejlesztés, hogy háromféle csoportosítást is ismer a játék. Egyrészt lehet ömlesztve böngészni azok között, akik valaha visszajelöltek minket barátként, másrészt szűkíthetjük a kört azokra, akiket az első részben is maceráltunk már, harmadrészt megnézhetjük azokat, akik a program szerint „szeretnek játszani”. Ez utóbbi nyilván a profil nyilvános része alapján összeválogatja azokat, akik egyéb játékokkal ütik el a munkaidőt, hiszen ők valószínűleg nem veszik sértésnek, ha valaki kiscsirkét küld nekik délelőtt fél tizenegykor.

Látszik, hogy a játékban egyelőre nem érhető el a végleges tartalom, sehol nem látszik az első rész legjövedelmezőbb aranybányája, a gépesített termelés, nincsenek különleges események, és bár a pletykák szerint már a közeljövőben szerepet kap a tájkép felső részében látható település, egyelőre maximum a szomszédaink kertjéig jutunk, a falu főteréig nem. Egyedül a versenyérett jószágot vihetjük el a versenyre, de ez sem több annál, mint hogy egy idő után nem tojást tojik a tyúk, hanem tapasztalati pontot.

Sándor ajándékot küldött neked

Sokkal nagyobb baj, hogy már a játék elején vannak olyan lehetőségek, amiket csak akkor érünk el, ha sok barátunk van.* A korábban említett építkezés nem megy egyedül, sem a fiatal állataink felnőtté avatása, ami bár jól hangzik, valójában csak meg kell cumiztatni őket. A tejjel teli cumisüveget viszont nem gyárthatjuk le, pedig tejünk van bőven, ennek ellenére leginkább a barátainknak kell majd üzennünk, hogy küldjenek bébitápszert, mert kifogytunk.*

Sajnos a játék nem mentes a hibáktól sem. Valóban pofás lett az új, háromdimenziós világ, hasonlítsuk csak össze az előző rész külsével. Ahhoz, hogy ezt megtegyem, nekem vissza kellett vonnom azt a tiltást, amit a tetőfokára hágó ajándék- és meghívóküldözgetés miatt alkalmaztam még valamikor 2010 végén. A különbség mellbevágó, elsősorban inkább amiatt, hogy szembesültem vele, mekkora halom szarral töltöttem el naponta órákat. De térjünk vissza a második rész hibáira: a kicsinosított alkalmazás egyben azt is jelenti, hogy megint készülhetünk a durva lassulásokra és fagyásokra. Ezek az első részben akkor jöttek elő, amikor egy bizonyos méretet elért a gazdaságunk. Az új változat a szerkesztőség átlagos irodai gépén csak a kép akadása zavaró, a mindennap használt Macbook Airben viszont nagyjából két perc földművelés sivítani kezd a ventilátor.

Hibának vehetjük, hogy kijavították az első rész legnépszerűbb hibáját. Ahogy most, ott is egy kis karakter szaladgál a képernyőn helyettünk, és csak akkor történnek meg a dolgok, ha odaér a céljához. A sima Farmville-ben ezt úgy oldottuk meg, hogy körbeépítettük a figurát dobozokkal, és mivel mozdulni sem tudott, a program úgy kezelte, mintha mindenhova azonnal odaért volna. Nos, a Zyngának nagyon fájhatott ez a kis csalás, ugyanis a második részben az avatár megtanult ugrani, és hiába szorítjuk be sokat látott sokobanosként a ház mögé a kis köcsögöt, bárhonnan kiszabadul.

Ha már köcsög, mondok olyan hibát is, ami nagyjából 8 órája teszi tönkre a játékélményt: nem gyűlik a vizem. Illetve gyűlik, csak baromi lassan. Alapesetben nagyjából hárompercenként kap az ember egy adagot, nekem ennél kicsit tovább kell várnom, a cikk írásakor 1188 óra és tizenhat perc volt még hátra.* Pedig az aktuális küldetésben pont ültetnem kéne, és az mit sem ér, ha nincs mivel megöntözni, így nem maradt más választásom, mint írni a Zynga hibabejelentésekre szakosodott fórumába, kirakni a egy képet a dologról a Facebookon, és persze egész nap ezen agyalni. Nem, dehogy, nem szoktam vissza a szerre.

Nemcsak Jock szarik a farmra

Bár az átlag Farmville-játékosnak nem sok fogalma van a háttérben folyó küzdelemről, fontos tudni, hogy a Zynga tulajdonképpen a fennmaradásért küzd. A 2010-ben még ötmilliárd dollár értékűre taksált cég bevételei látványosan visszaestek annak ellenére, hogy a 2009-ben átütő sikert hozó Farmville és Mafia Wars után egyre-másra jöttek ki tőle a különböző freemium (azaz ingyenes, de a játékmenet szempontjából értékes tárgyakért pénzt kérő) játékok. Ennek hatására az időközben a tőzsdén is szerencsét próbáló cég részvényei nagyjából olyan pályát jártak be, mint idén a Facebook, jelenleg az eredeti érték 30 százalékát érik a papírok.

A Zynga-részvények bevezetésekor 10 dollárért vehettünk egy részvényt, ez hamar felszökött 14 dollárig, pillanatnyilag 2,92 dolláron áll a mutató, ami alig 26 centtel magasabb, mint az eddigi mélypont. A korábbi befektetők már rég megszabadultak az ólomfejszeként süllyedő részvényektől, és senki nem hisz már abban, hogy a Facebook valóban a pc-s játék megmentője lehet. A most kiadott folytatás talán az utolsó nagy lehetőség a visszatérésre, és ez látszik is: a gyorsabb terjeszkedés érdekében kétpercenként ugrik fel a meghívóküldő ablak, a tapasztalati pontot adó küldetésrendszerben pedig minden részfeladat kiváltható igazi pénzzel. Ez azonban még indig kevés lehet a győzelemhez.

Ugyanis nem a Facebook az egyetlen, aminek terveit összekuszálta a mobilnetes eszközök világméretű térnyerése. A Zynga sem köszönte meg, hogy az addig jellemzően asztali gépen netező emberek rövid idő alatt átálltak a jóval korlátozottabb mobil Facebookra, amin csak egy bizonyos összetettségig érdemes játszani. A Zynga ugyan nekifutott az iOS-platformnak, de aztán hamar lemondtak a dologról, és most, a folytatás megjelenésekor sem tűnik úgy, hogy a környéken lopakodna egy nem flash-alapú mobilváltozat. Márpedig az amerikai népesség 46 százaléka a tenyerében hordja a Facebookot, és bár a játék a Zynga saját oldalán is elérhető, az igazi pénz a közösségi oldalon keresztül folyik be.

Addig is, amíg a mobilos változat elkészül (ha elkészül), a fejlesztők mindent elkövetnek azért, hgy a pc-s változat minél jobban lekösse a sokszor munkaidőben farmville-ező játékosokat, és így közvetve meggátolja a gazdaság növekedését. Kétszáz embert hívnak meg hetente a San Francisco-i központba csak azért, hogy azok elmondják a játék közben szerzett tapasztalataikat. A Zynga emellett számos fókuszcsoportot is alkalmaz, amelyek tagjai telefonon és videocseten értékelik a látottakat. És ha ez még nem tűnik elég kétségbeesettnek, a bajba került cég munkatársai akár otthonukban is meglátogatják a játékosokat. Nick Giovanello, a cég játékosok véleményének megismeréséért felelős vezetője is azt nyilatkozta, hogy a lehető legtöbb emberrel akarnak beszélni, hogy megtudják, ki miért hagyta abba a földkerekség legegyszerűbb, mégis legaddiktívabb mezőgazdasági játékát. Azok közül, akik korábban kipróbálták, valószínűleg most is sokan futnak egy kört – az ismerőseiknek pedig vélhetően ezúttal is az alkalmazás letiltása lesz az első dolguk.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM