Jövőre megnyílik a magyar Amazon
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
2013-ban megkezdi magyarországi működését a világ egyik legnagyobb elektronikus kereskedelemmel foglalkozó áruháza, az Amazon.com - értesült piaci forrásokból a Pénzcentrum.hu. Az új szereplő piacra lépése strukturális átalakulást hozhat, főként az elektronikai piac, illetve a könyvkereskedelem képviselőit érintheti érzékenyen az óriás hazai terjeszkedése.
Európában az Amazon elsőként Nagy-Britanniában, Franciaországban, Németországban és Olaszországban épített ki ellátó-központokat. Nemrég viszont Szlovákiában, Pozsony mellett létrehozták az első Kelet-Közép-európai lerakatot is – ez egyértelműen a régiós terjeszkedés előfutáraként értelmezhető. Jelenleg innen látják el a szlovákon kívül a cseh és a lengyel piacokat, de a Pénzcentrum.hu információi szerint a társaság 2013-ban belép a magyar piacra, és ezzel párhuzamosan Horvátországban illetve Romániában is megjelenik.
Különösen a hazai műszaki áruházak szegmensében, illetve a könyvkereskedelemben, ezen belül is az elektronikus könyvek piacán okozhat anomáliákat az amerikai óriás magyarországi terjeszkedése – véli Starcz Ákos. A Shopline vezérigazgatója szerint ugyanakkor azok a lokális szereplők, melyek könyvkiadással is foglalkoznak, nagy előnyben vannak. Véleménye szerint egyedül a társaság zászlóshajójával, a Kindle e-könyv olvasóval lesz nehéz felvenni a versenyt, mely ár-érték arányban jelenleg verhetetlen.
A legnagyobb harc azonban egyértelműen a műszaki termékek piacán bontakozhat ki, a globális beszerzési csatornák árelőnye ugyanis egyértelmű. Ezzel az árelőnnyel a hazai műszaki áruházak – legyenek azok hagyományos értelemben vett boltok, vagy online felületek – csak nagyon nehezen lesznek képesek felvenni a versenyt. Bár az impulzusvásárlások továbbra is a kézzel fogható áruházak privilégiuma lehet, Starcz Ákos véleménye szerint a strukturális átalakulás elkerülhetetlen. Ennek gyorsasága azonban már nagymértékben függ az Amazon terjeszkedési ütemétől, illetve a felhasználható marketing büdzsé mértékétől is.
A jelek szerint 2013 komoly trendfordulót hozhat a magyar vásárlási szokásokban, legalábbis hosszú távon meghatározó folyamatok indulhatnak el. Több üzletlánc bejelentette ugyanis, hogy jövőre indítja el online boltját, ez pedig a netes vásárlás elterjedését, és az árak csökkenését hozhatja magával.
A Tesco szeptember elején tájékoztatta lapunkat arról, hogy Csehország, Lengyelország és Szlovákia után Magyarországon is elindítja internetes kereskedését 2013-ban. Az Auchan-nál is arról számoltak be, hogy foglalkoznak az online kereskedelem gondolatával. Nyáron a műszaki piac egyik legnagyobb szereplője, a Media Markt is úgy nyilatkozott, hogy jövőre indítja online üzletágát Magyarországon.
Piaci pletykák szerint ugyanakkor több nagy webshop (leginkább Nyugat-Európából, Nagy-Britanniából) is elérkezettnek látja az időt arra, hogy régiónkban is megnyissa leányvállalatait. Ez több jelentős szereplő piacra lépését jelentheti, például a ruházati, vagy a lakberendezési szegmensben.