Nem adja el a fotóinkat az Instagram
További Tech cikkek
- Az Instagram ezentúl korlátozza a politikai tartalmakat
- Japán szigorítana a mesterséges intelligencia fejlesztésén
- Elképesztő változáson esik át a Waze
- Fél évig akár féláron is használhatják a vezetékes internetet a Digi előfizetői
- Aggódik az Apple az iPhone miatt, biztonsági kockázatokat rejthet egy uniós szabályozás
A hét elején az Instagram frissítette a felhasználói szerződését. Az ilyesmi megszokott dolog online szolgáltatásoknál, általában senki nem olvassa el, mire kattint rá látatlanban, és a változtatás is csak valami jogi apróság szokott lenni a legtöbb esetben. A Facebook által egymilliárd dollárért felvásárolt fotómegosztónál azonban más volt a helyzet, hatalmas botrány lett az új szerződési szöveg egyik elrejtett mondatából, amit sokat úgy értelmeztek, hogy az Instagram a felhasználói fotókat mostantól eladhatja azok készítőinek tudta és beleegyezése (és persze az árból való részesedés kifizetése) nélkül.
Bár több szakértő igyekezett csillapítani a kedélyeket, hogy a január 16-tól életbe lépő új szabályozás nem azt jelenti, amit sokan kiolvasnak belőle, ez nem sokat ért. A felháborodás végigsöpört az interneten, egyszerű felhasználók, celebek, és cégek (többek között a világ egyik legismertebb magazinja, a National Geographic) jelentette be, hogy ilyen feltételek mellett inkább nem kér többé az Instagramból.
Végül megszólalt maga az Instagram is, pontosabban a cégalapító Kevin Systrom, aki elnézést kért a félreérthetően megfogalmazott mondatok miatt, és tiszta vizet öntött a pohárba. Az Instagram továbbra sem fogja eladni senki fotóit, a változás csak annyi, hogy az oldalon belüli hirdetésekhez (olyasmire kell gondolni, mint a Facebook szponzorált posztjai) korlátozott módon, változtatás nélkül felhasználhatja azokat. Egy sörgyár például nem szúrhatja ki egy instagramos kocsmázós fotónkat, hogy a saját logóját rányomva hirdesse a sörét, de megteheti, hogy a saját Instagram-oldalára beválogatja azt egy "kedvenc bulizós fotóink, ahol a mi sörünket isszák" galériába.
A felhasználói szerződéseket nemigen szokták az emberek végigolvasni, ezt a jelenséget figurázta ki 2010-ben egy brit videojáték-bolt, amikor egy kísérlet részeként beleírta az apróbetűs részbe, hogy a vásárlással a felhasználó lemond a lelki üdvösségéről. A passzusban volt egy kibúvó, ha az ember kijelentette, hogy nagyon ragaszkodik a lelkéhez, akkor megtarthatta azt, sőt, egy öt fontos ajándékutalványt is kapott jutalmul, hogy egyáltalán elolvasta a szerződést (plusz a brit fogyasztóvédelmi szabályoknak megfelelően öt munkanapon belüli reklamáció esetén is visszajárt az elveszett lélek). A felmérések szerint a vásárlóknak mindössze 12 százaléka jelentkezett az ajándék pénzért.