Nándor
8 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Otthonuktól távol boldogok a twitterezők

2013.04.13. 17:17
A Vermont Egyetem kutatói matematikai algoritmussal elemezték a Twitter-felhasználók hangulatát a tartózkodási helyük függvényében. A tanulság, hogy a twitterezők bosszúsak, ha dolgozniuk kell, otthon szívesen nevetnek, és a nyaralás alatt sokat esznek.

Egy új matematikai elemzés azt mutatja, hogy a Twitter-felhasználók boldogsága logaritmikusan emelkedik annak függvényében, hogy milyen távol vannak az otthonuktól. A felmérés szerint azok, akik többet utaznak, általában boldogabbak, mint azok, akik állandóan otthon ülnek.

A Vermont Egyetem matematika tanszékén végzett kutatás során 180 ezer felhasználó 37 millió bejegyzését elemezték, amelyekben a boldogságra utaló kulcsszavakat kerestek. A kutatók az üzenetek elküldésnek helyét a geolokációs eszközök segítségével pontosan állapíthatták meg. Az elemzés egyértelműen kimutatta, hogy a pozitív kifejezések száma az otthontól való távolsággal nőtt.

Chris Danforth és csapata egy hedonométer nevű, érzelmi elemzésre használt eszközzel végezte el a kísérletet. A pozitív és negatív kifejezéseket egyaránt pontszámmal látták el, és ennek alapján következtettek a felhasználók elégedettségére. A pozitív kifejezések a következők voltak: great, happy, new, good, lol, love, resort, lunch, cafe, hahaha, és beach (remek, boldog, új, jó, nevetés, szeretet, nyaralóhely, ebéd, kávé, hahaha, strand). A negatív szavak listája többek között a hate, never, mad, no, don't, és can't (gyűlölet, soha, ideges, nem) szavakból állt.

A kutatók a fenti szavakat tartalmazó bejegyzéseket összevetették a felhasználók földrajzi helyzetével. Megállapították, hogy a legtöbb felhasználó két fő helyszínen használja a Twittert, amit a kutatók munkahelyi és otthoni zónára különítettek el. Azok, akik távol voltak az otthonuktól, többször használták a kávé, ebéd és étterem szavakat, és a bejegyzéseik többsége ételekről szólt. Érdekesség, hogy ezek az emberek ilyenkor kevesebbszer használtak a nevetésre utaló kifejezéseket; ezek inkább az otthonhoz kötődnek, de furcsamód a negatív szavak is megszaporodtak az otthon közelében. A legkevésbé boldog kifejezéseket a felhasználók leginkább a munkahelyük vonzáskörzetében használták.

Nem érti a szarkazmust

Mivel az elemzést a hedonométer automatikusan végezte, elképzelhető, hogy a rendszer néhány bejegyzést tévesen értelmezett negatívnak, mert nem értette a szarkazmust vagy a bejegyzés más érzelmi aspektusát. Az is igaz, hogy a boldogságra használt kifejezések nem feltétlenül jelentenek boldogságot. Az is elképzelhető, hogy a felhasználók többet használják a Twittert nyaralás közben, de a kutatók csak olyan felhasználókat választottak ki, akik egy évben legalább 300, földrajzi meghatározással ellátott bejegyzést írtak, így valószínű, hogy számukra a Twitter használata mindennapos rutin, nem olyan tevékenység, amit csak nyaralás közben folytatnak.

A kutatócsoport szerint a bejegyzések valós idejű elemzésével olyan adatokhoz juthatunk, amiket más felmérésekkel nem lehet megszerezni. A hedonométer azonban számos hasznos információt kínálhat a társadalomtudósok és a közegészségügyi kampányok szervezőinek.