Otthonuktól távol boldogok a twitterezők

2013.04.13. 17:17
A Vermont Egyetem kutatói matematikai algoritmussal elemezték a Twitter-felhasználók hangulatát a tartózkodási helyük függvényében. A tanulság, hogy a twitterezők bosszúsak, ha dolgozniuk kell, otthon szívesen nevetnek, és a nyaralás alatt sokat esznek.

Egy új matematikai elemzés azt mutatja, hogy a Twitter-felhasználók boldogsága logaritmikusan emelkedik annak függvényében, hogy milyen távol vannak az otthonuktól. A felmérés szerint azok, akik többet utaznak, általában boldogabbak, mint azok, akik állandóan otthon ülnek.

A Vermont Egyetem matematika tanszékén végzett kutatás során 180 ezer felhasználó 37 millió bejegyzését elemezték, amelyekben a boldogságra utaló kulcsszavakat kerestek. A kutatók az üzenetek elküldésnek helyét a geolokációs eszközök segítségével pontosan állapíthatták meg. Az elemzés egyértelműen kimutatta, hogy a pozitív kifejezések száma az otthontól való távolsággal nőtt.

Chris Danforth és csapata egy hedonométer nevű, érzelmi elemzésre használt eszközzel végezte el a kísérletet. A pozitív és negatív kifejezéseket egyaránt pontszámmal látták el, és ennek alapján következtettek a felhasználók elégedettségére. A pozitív kifejezések a következők voltak: great, happy, new, good, lol, love, resort, lunch, cafe, hahaha, és beach (remek, boldog, új, jó, nevetés, szeretet, nyaralóhely, ebéd, kávé, hahaha, strand). A negatív szavak listája többek között a hate, never, mad, no, don't, és can't (gyűlölet, soha, ideges, nem) szavakból állt.

A kutatók a fenti szavakat tartalmazó bejegyzéseket összevetették a felhasználók földrajzi helyzetével. Megállapították, hogy a legtöbb felhasználó két fő helyszínen használja a Twittert, amit a kutatók munkahelyi és otthoni zónára különítettek el. Azok, akik távol voltak az otthonuktól, többször használták a kávé, ebéd és étterem szavakat, és a bejegyzéseik többsége ételekről szólt. Érdekesség, hogy ezek az emberek ilyenkor kevesebbszer használtak a nevetésre utaló kifejezéseket; ezek inkább az otthonhoz kötődnek, de furcsamód a negatív szavak is megszaporodtak az otthon közelében. A legkevésbé boldog kifejezéseket a felhasználók leginkább a munkahelyük vonzáskörzetében használták.

Nem érti a szarkazmust

Mivel az elemzést a hedonométer automatikusan végezte, elképzelhető, hogy a rendszer néhány bejegyzést tévesen értelmezett negatívnak, mert nem értette a szarkazmust vagy a bejegyzés más érzelmi aspektusát. Az is igaz, hogy a boldogságra használt kifejezések nem feltétlenül jelentenek boldogságot. Az is elképzelhető, hogy a felhasználók többet használják a Twittert nyaralás közben, de a kutatók csak olyan felhasználókat választottak ki, akik egy évben legalább 300, földrajzi meghatározással ellátott bejegyzést írtak, így valószínű, hogy számukra a Twitter használata mindennapos rutin, nem olyan tevékenység, amit csak nyaralás közben folytatnak.

A kutatócsoport szerint a bejegyzések valós idejű elemzésével olyan adatokhoz juthatunk, amiket más felmérésekkel nem lehet megszerezni. A hedonométer azonban számos hasznos információt kínálhat a társadalomtudósok és a közegészségügyi kampányok szervezőinek.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM