Sámuel, Hajna
18 °C
32 °C

Újra repülhet a Boeing 787 Dreamliner

2013.04.21. 09:34

Az amerikai repülésügyi hivatal, a FAA megadta az engedélyt a Boeing Dreamliner néven híressé vált 787-es utasszállító gépeinek a repülésre. A világ legmodernebb polgári célú repülőjeként ismert 787-eseket január közepén rendelték a földre, hogy átfogó biztonsági felülvizsgálatot tartsanak rajtuk, miután kisebb üzemzavarok teremtettek többször balesetveszélyt a gépeken. Ezek nagy része a meghibásodó, túlmelegedő, emiatt kigyulladó vagy füstölni kezdő akkumulátorok miatt volt.

A Dreamliner az első utasszállító, ami lítium-ion akkumulátorokat használ, ezek könnyűek, nagy teljesítményűek és gyorsan újratölthetők, a hagyományos társaikhoz képest, de a külső körülményekre is érzékenyebbek, és nagyobb odafigyelést igényel a biztonságos használatuk. Így nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a gép a gazdaságosságával és környezetbarát mivoltával is kitűnik a konkurensek közül, de egyben biztonsági kockázatot is jelentenek.

A Dreamliner problémái egy tűzesettel kezdődtek a bostoni reptéren, ahol a Japan Airlines parkoló gépén gyulladt ki egy akkumulátor. Nem sokkal később Japánban kellett kényszerleszállást végrehajtania egy másik 787-esnek, a meghibásodott akkumulátorból származó füst miatt. Ezek után a FAA felfüggesztette az összes Dreamliner repülési engedélyét, és átfogó vizsgálatot rendelt el. Ez a vizsgálat fejeződött most be, azzal az eredménnyel, hogy az akkumulátorok nem veszélyesek, az 50 darab, földre kényszerített gép újra felszállhat. A japán ANA légitársaság közleménye szerint a kényszerű szünet havi 15 millió dollár veszteséget okozott a cégnek.

Amikor az akkumulátorprobléma nyilvánosságot kapott, Elon Musk, a SpaceX űrhajózási cég vezetője felajánlotta a Boeingnek, hogy odaadja a cége űrhajóiban használt, az utasszállító repüléshez képest igencsak extrém körülmények között letesztelt akkukat. Hogy a segítséget elfogadta-e a repülőgépgyártó, arról nincsenek egyelőre információk.

A 787-es kifejlesztése 32 milliárd dollárjába került a Boeingnek, a tervezőmunka még 2007-ben kezdődött. Az első példányok 2011-ben készültek el és álltak munkába, tavaly már 46 gépet szállított le a Boeing elsősorban japán légitársaságoknak, illetve Amerikában a United Airwaysnek. Jelenleg 890 gépre van megrendelése a cégnek, ezek darabja 243 millió dollárba kerül.