Szilvia
5 °C
16 °C

Újra repülhet a Boeing 787 Dreamliner

2013.04.21. 09:34

Az amerikai repülésügyi hivatal, a FAA megadta az engedélyt a Boeing Dreamliner néven híressé vált 787-es utasszállító gépeinek a repülésre. A világ legmodernebb polgári célú repülőjeként ismert 787-eseket január közepén rendelték a földre, hogy átfogó biztonsági felülvizsgálatot tartsanak rajtuk, miután kisebb üzemzavarok teremtettek többször balesetveszélyt a gépeken. Ezek nagy része a meghibásodó, túlmelegedő, emiatt kigyulladó vagy füstölni kezdő akkumulátorok miatt volt.

A Dreamliner az első utasszállító, ami lítium-ion akkumulátorokat használ, ezek könnyűek, nagy teljesítményűek és gyorsan újratölthetők, a hagyományos társaikhoz képest, de a külső körülményekre is érzékenyebbek, és nagyobb odafigyelést igényel a biztonságos használatuk. Így nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a gép a gazdaságosságával és környezetbarát mivoltával is kitűnik a konkurensek közül, de egyben biztonsági kockázatot is jelentenek.

A Dreamliner problémái egy tűzesettel kezdődtek a bostoni reptéren, ahol a Japan Airlines parkoló gépén gyulladt ki egy akkumulátor. Nem sokkal később Japánban kellett kényszerleszállást végrehajtania egy másik 787-esnek, a meghibásodott akkumulátorból származó füst miatt. Ezek után a FAA felfüggesztette az összes Dreamliner repülési engedélyét, és átfogó vizsgálatot rendelt el. Ez a vizsgálat fejeződött most be, azzal az eredménnyel, hogy az akkumulátorok nem veszélyesek, az 50 darab, földre kényszerített gép újra felszállhat. A japán ANA légitársaság közleménye szerint a kényszerű szünet havi 15 millió dollár veszteséget okozott a cégnek.

Amikor az akkumulátorprobléma nyilvánosságot kapott, Elon Musk, a SpaceX űrhajózási cég vezetője felajánlotta a Boeingnek, hogy odaadja a cége űrhajóiban használt, az utasszállító repüléshez képest igencsak extrém körülmények között letesztelt akkukat. Hogy a segítséget elfogadta-e a repülőgépgyártó, arról nincsenek egyelőre információk.

A 787-es kifejlesztése 32 milliárd dollárjába került a Boeingnek, a tervezőmunka még 2007-ben kezdődött. Az első példányok 2011-ben készültek el és álltak munkába, tavaly már 46 gépet szállított le a Boeing elsősorban japán légitársaságoknak, illetve Amerikában a United Airwaysnek. Jelenleg 890 gépre van megrendelése a cégnek, ezek darabja 243 millió dollárba kerül.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?