Aliz
6 °C
14 °C

Mindent aláz a Eurofighter Typhoon

2013.04.23. 15:17

Fontos teszten van túl az Eurofighter Typhoon vadászgép: az Aviationist beszámolója szerint az új szoftverrel felvértezett gépnek a próbarepülés során először sikerült célba juttatnia egyszerre két lézerirányítású bombát. Más szóval a gép és a pilóta bizonyította, hogy alkalmas egyszerre két földi célpont megsemmisítésére, ami a mai légiharci körülmények között különösen nagy jelentőséggel bír, ahogyan azt például a líbiai NATO-bevetések is bizonyították.

A német légierő Eurofighter Typhoonjai ráadásul egy tavalyi alaszkai hadgyakorlaton többször is legyőzték légiharcban az amerikai F22-eseket, ezzel megmutatva, hogy a hagyományos elfogó vadász szerepkörben is a világ legjobbja a gép. A német pilóták gúnyos megjegyzéseiből ("Raptort ettünk vacsorára", utalás az F22-es becenevére) aztán kemény szakmai vita alakult ki nem kevés beszólogatással mindkét oldalon.

Az amerikaiak azzal védték a mundér becsületét, hogy az F22-es a lopakodó képességei és a fegyverzete miatt sosem bonyolódik a való életben olyan WVR (within visual range, látótávolságon belüli) légiharcba, amiben a hadgyakorlaton összemérte a képességeit az erre tervezett multifunkciós európai géppel. A németek erre azzal vágtak vissza, hogy a speciális infravörös célpontazonosító és követő műszerük 50 kilométerről kiszúrja a Raptort, mire az amerikaiak azzal jöttek, hogy mire ilyen közel érne az Eurofighter, az F22-es 100 kilométeres hatótávolságú AMRAAM rakétái már rég kilyuggatták.

A Eurofighter Typhoont 1994-ben kezdték el fejleszteni, az első modellek 2003-ban álltak hadrendbe. Az osztrák, német, olasz, brit és spanyol légierő mellett egyetlen nem európaiként a szaúd-arábiai hadseregben teljesít szolgálatot, de Japán és India is rendelt már belőlük. Darabja 90 millió euróba kerül, jóval drágább, mint a hasonló funkciót betöltő amerikai F18-asok, de olcsóbb, mint az F22-es. Ahogy a neve mutatja, tősgyökeres európai fejlesztés, három nagy hadiipairi, illetve repülőgyártó cég konzorciuma áll mögötte, a holland központú EADS (az Airbus anyacége), az olasz Alenie Aeronautica és a brit BAE Systems.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?