Arnold, Levente
18 °C
29 °C
Index - In English In English Eng

Intelligenciát tölt a tévébe az Xbox One

2013.05.22. 00:59
Örökre megváltoztatjuk a szórakoztatóipart, a tévé és a néző között igazi kapcsolatot hozunk létre a passzív bámulás helyett - ezekkel az ígéretekkel vezette fel a Microsoft a hetekre előre alaposan beharangozott nagy Xbox-leleplezést. Ami kissé meglepő, hiszen alapvetően mégis csak egy játékkonzolról van szó, hát csak illene játékokról is beszélni, legalább egy kicsit a rendmondi bemutató előtti utolsó percekben. Ennyire tartalékolják a puskaport a három hét múlva kezdődő E3 játékshow-ra, vagy ennyire nagy kanyart vesz az Xboxszal a cég, és mindenáron azt hangsúlyozni, hogy egyszerű játékgépből a nappalit uraló szórakoztató központot faragott belőle? Remélhetőleg a válasz is-is, mert az új gép, az Xbox One egyelőre mindenben nagyon erősnek és vonzónak tűnik, csak pont játékokban nem.

Az első Xboxszal forradalmasítottuk a többszemélyes játékokat, a másodikkal elindítottuk a hd forradalmat a játékvilágban, és a Kinecttel újra korszakot váltottunk - vázolja fel a színpadon a Microsoft játékkonzoljának eddigi sikertörténetét Don Mattrick, a cég szórakoztatóipari divíziójának feje. Jó is, hogy tisztába teszi a dolgokat, nehogy valaki úgy emlékezzen, hogy az első Xbox csúnyán kikapott a Playstation 2-től, a hd tök ugyanolyan grafikai lépés volt, mint amit minden generációváltás hoz, a mozgásérzékelés meg egy agyonreklámozott, de végül csak pár rétegjátékban életképesnek bizonyult trükk. Akárhogy is, az új Xbox-generáció megint nagy lépésre készül, és egészpályás letámadást indít a nappalink meghódítására: nemcsak játékgép lesz, hanem általános szórakoztatóközpont, ami intelligenciával ruházza fel a tévét. És már ott is van a színpad közepén (ellentétben a Sonyval, ami a nagy februári Playstation 4-bemutatón végig nem mutatta meg a gépet) az új konzol, a neve Xbox One, ami arra utal, hogy ez az egyetlen doboz, amire ezentúl szükségünk lesz a szabadidőnk kulturált eltöltéséhez, mivel minden benne van. És kicsit úgy néz ki, mint egy VHS-magnó a nyolcvanas évekből.

A várakozásoknak megfelelően a Kinect mozgásérzékelő kamera a csomag része lesz, és megmutatják az új kontrollert is, ami kicsit nagyobbnak tűnik a réginél, de nagyjából annak a felépítését követi (megint csak ellentétben a Sonyval, ahol mini érintőképernyőt kapott az irányító). Xbox on - adja ki a parancsot a színpadon élő szóban Yusuf Mehdi, az Xboxrészleg marketinges igazgatója, és a gép életre kel. Nézzünk ESPN-t! - szól a következő utasítás, és a kép vált a sportcsatornára. Mi megy az HBO-n? - erre bejön a műsorújság. Hallgassunk zenét, nézzünk filmet, váltsunk Internet Explorerre, a gép minden szót ért és reagál, nagyon meggyőző a demonstráció. A gép a Kinect kameráján keresztül felismeri, hogy a gazdája beszél-e hozzá, és csak az ő utasításaira reagál, megelőzve azt, hogy egy közös meccsnézésnél a megemelkedett hangerejű drukkolásba beleőrüljön a rendszer és a teljes tévénéző társaság. Jó kérdés, hogy mikor fog érteni magyarul, vagy legalább magyar akcentussal, ellenkező esetben muszáj lesz a magyaros "ikszboksz"-ról az amerikai "ekszbaksz" kiejtésre átállni a teljes hazai játékostársadalomnak, ami rögös útnak ígérkezik.

Skype! - hangzik fel az új parancs, és kis ablakban felugrik az online telefon, videócsetet indíthatunk, akár több emberrel egyszerre. És persze az egész le van öntve a manapság kötelező közösségi mázzal, láthatjuk, mi népszerű az Xbox Live népének körében, az ismerőseink között, bejelölhetünk kedvencnek sorozatokat. A CES kiállítás slágertémája (ami szinte mindig jól jósolja meg a karácsonyi szezon slágerét is) az okostévé volt, a Microsoft jól érzett rá erre, és az összes tévégyártó szájából kiénekli a sajtot azzal, hogy bármilyen tévéből okostévét csinál az Xboxszal. Okosabbat, mint eddig bárkitől láttunk.

Mi van a dobozban?

Rövid összefoglaló jön az Xbox One technikai specifikációiról, sokkal okosabbak nem leszünk tőle: 8 magos processzor, 8 giga memória, 500 giga háttértár, bluray, módosított Windows 8, a Kinectben 1080p-s hd kamera, ami annyira élesen lát, hogy például képes a pulzusunkat leolvasni egy fitness-játék közben. A lényeg, hogy az eddiginél sokkal több lóerő lesz a motorban, ami sokkal részletesebb és okosabb játékokat tesz lehetővé. Nohát, játékokról esett szó, jön is a színpadra a legnépszerűbb sportjátékokat gyártó EA Sports vezére, Andrew Wilson. Négy játékot mutat be, FIFA (foci), Madden (amerikai foci), NBA (kosárlabda) és UFC (ketrecharc), kicsit csalódás, hogy épp ezek számítanak elsőként bemutatandó nagy durranásnak, lévén minden évben új epizóddal jelentkező, évtizedes sorozatokról van szó, amik már réges-rég nem mutattak semmi igazi újdonságot. Megint csak vissza kell utalnunk a Playstation 4 bemutatójára, ott éppen ennek az ellenkezője volt a helyzet, sehol a bejáratott és unalomig ismert nagy nevek, a hangsúlyt az új címekre tette a Sony.

Persze a bemutatott klipek iszonyú látványosak, a kommentár szerint az animáció tízszeresen finomodott az előző generáció csúcsjátékaihoz képest, és a mesterséges intelligencia is hasonlóan nagyobb erőforrásokból dolgozhat. A szokásos dilemmával lehet csak nézni  a videókat: vajon valódi játékrészleteket látunk, vagy előre felvett, gondosan feleffektezett trükköket? Jön egy autóverseny, a Forza Motorsport 5, megint csak döbbenetes a látvány, de úgy egyébként semmi extra, sportautók mennek gyorsan, láttunk már ilyet százat. És mintha a rendező érezné, hogy az élő közönség és a streamet néző hardcore játékosok kezdenek morgolódni, rákeveri a Max Payne-nel legenda státuszba lépett finn fejlesztóstúdió, a Remedy új játékának előzetesét, a címe Quantum Break. A trailer nagyon rövid, de annál ütősebb: egy kislány beleteleportál egy óceánjáró tankert egy hídba, káosz, robbanások, jön a szlogen, azt mondja, "az idő az a tűz, amelyben mindannyian égünk", borzasztóan hatásos az egész, valószínűleg valami idővel manipulálós trükkre fog épülni a játék, többet egyelőre nem tudunk meg róla, de legalább lesz még egy ok, amiért repesve várjuk az E3-at.

Az Xbox360-tól megörökölt SmartGlass app most már a rendszer szériatartozéka lesz, így okostelefonról és tabletről is irányítható lesz a rendszer. Megújul az Xbox Live, megkapja a Playstation 4 pár funkcióját, lehet majd a játékunkat rögzíteni és megosztani, de ezt csak amolyan kötelező körként futják le, a Live-val kapcsolatban inkább arra teszik a hangsúlyt, hogy a rendszert 300 ezer szerver szolgálja ki, és a számítási kapacitása nagyobb, mint 15 éve a világ összes számítógépének volt együtt. Egészen halk megjegyzésként az is elhangzik, hogy az Xbox One annyira drasztikusan új rendszer, hogy a régi Xboxokra írt játékokat nem fogja majd futtatni.

Tényleg tévé

15 exkluzív játék készül a Microsoft belső stúdióinál Xbox One-ra, ebből nyolc egészen új, nem folytatás vagy egy bevált márkanév feldolgozása, tudjuk meg, de a konkrétumok megint az E3-ra maradnak, és ezzel vége is a játékokról szóló résznek - 13 perc volt, számoltam! -, megint a tévéről lesz szó. A tévés részleget a CBS-től átigazolt Nancy Tellem vezeti, aki olyan szériákat gondozott, mint a Helyszínelők vagy a Survivor. Ő szállítja a bemutató legnagyobb durranásait: tévés sorozat lesz az Xbox legnagyobb sikerű játékából, a Halo-szériából, nem kisebb név, mint Steven Spielberg közreműködésével, és interaktív NFL-közvetítés indul az Xbox Live-on. Ezzel a rendszer akár a legnagyobb amerikai csatornákkal is konkurálni képes tévéadóvá lép elő hirtelen, indulhat a pánik a médiaiparban.

És ha már NFL, integrálják a közvetítésbe a Skype-ot, konferencia-videócseten drukkolhatunk közösen a haverokkal, vagy éppen egymás ellen, éppen csak a sört nem hűti be a rendszer a teljes értékű élményhez. Pluszban az NFL-közvetítések szerves része lesz a fantáziafoci, ez egy Amerikában elképesztően népszerű, nagyjából 20 millió ember által űzött játék, amiben saját válogatottat kell összeraknunk a bajnokságban induló csapatok tagjaiból, akik pontokat szereznek nekünk az igazi meccseken nyújtott teljesítményükkel.

És ez csak a kezdet, Tellem elmondása szerint négy csapat (Los Angeles, Seattle, Vancouver és London - ezek szerint Európára is gondolnak!) dolgozik a tévés részlegben, drámai sorozatokról, rövidfilmekről, sportesemények élő közvetítéseiről esik szó. És itt azért jegyezzük meg, hogy a Halo sikerét egyszer már megkísérelték moziverzióban megduplázni, Peter Jacksont megnyerve az ügy mögé, de aztán jól nem lett az egészből semmi. Spielberg pedig jelenleg 12 film és sorozat mellett producerkedik, ír, vagy rendez, és ezek csak a hivatalosan bejelentett projektek, a jóég tudja, mindezek mellett mennyi energiája lesz pont a Halóra. Mondjuk ha valaki, hát a Microsoft meg tudja fizetni, hogy legyen, az tény.

...one more thing

Már-már a klasszikus Steve Jobs-i időket idéző fordulattal dobják be a legvégére a legnagyobb durranást (ami persze nem meglepetés, hetekkel ezelőtt kiszivárgott, hogy az Xbox-bemutatón lesz a premier), az új Call of Duty játék előzetesét. Ez a sorozat ma egyértelműen a csúcs a játékiparban, már ha kereskedelmi sikerről van szó, milliárd dolláros bevételt termel minden egyes epizód, minden évben. Az idei rész alcíme Ghosts, sztoriírónak Stephen Gaghant vetették be, akinek a Trafficért, a Syrianáért és az NYPD Blue rendőrős sorozatért már Oscar, Arany Glóbusz és Emmy is van a vitrinjében. A Ghosts az előzetes alapján nagyjából olyan látványos lesz, mint a nemrég bemutatott, és új grafikai standardet felállító Battlefield 4, a játékmenetben meg az ígérkezik újdonságnak, hogy a főhősnek van egy kutyája, akit harcban és logikai feladványok megoldásához kell felhasználnunk.

Akkor most melyiket?

A következő évtized videojátékait és szórakoztatóiparát meghatározó nagy összecsapás első menete ezzel megvolt, bemutatták a Playstation 4-et és az Xbox One-t. Egyelőre egyiknek sem tudjuk az árát, sem a megjelenési idejét, ráadásul eddig a Sony és a Microsoft is nagyon szűkmarkúan bánt az új gépekre megjelenő új játékok bemutatásával. A fő koncepcióbeli különbségnek az tűnik, hogy a Playstation 4 nagy erőkkel a közösségi élmény felé mozdul el, Facebook-szerű hálózattal, a játékunk streamelésének lehetéségével, közös játékkal, míg az Xbox One otthoni szórakoztató központ akar lenni, ami az interaktív tévézés irányába mozdul el a klasszikus játékgép formájából. Hogy játékkonzolnak melyik lesz a jobb, arra alighanem csak az E3 után adhatunk megalapozott tippet, az egyéb funkciókban jelenleg az Xbox látszik meggyőzőbbnek, persze az jó kérdés, hogy mindezekből mennyit és mikor kap majd meg a magyar közönség is.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!