Laura, Alida
16 °C
32 °C

Felszállás közben robbant a hajtómű

2013.06.25. 17:01

Megszakította a felszállást a manchesteri reptér kifutópályáján egy Airbus A330, amikor két hajtóműve közül a jobb szárny alatti berobbant. Az eset még hétfőn történt, a repülő Dominikába tartott volna. Megnyugtató látni, hogy mire a robbanás hangja eléri a kifutó végén álló spottert, a tűzoltóautók már szirénázva tartanak a repülő felé. Az esettel kapcsolatban több netes fórumban is olvasható, hogy bár látványos és ijesztő, az ilyen hajtóműhiba valójában csak ritkán jelent vészhelyzetet.

Jet engine explodes on runway, Airbus A330.

A felvételen jól látszik, hogy a pilóta (vagy az automatika) azonnal reagált a hirtelen beálló tolóerő-különbségre, és egyenesben tartotta a gépet, miközben a sugárféket is bekapcsolta, hogy a gép minél hamarabb megálljon. A sugárféket a leszállásnál rendszeresen használják a repülők, a működését szinte azonnal megértjük, ha lefordítjuk a thrust reverser angol kifejezést „tolóerő-visszafordítóra”. A lényeg, hogy a repülőt eredetileg előre hajtó gázsugár irányát előre terelik, így az fékezi a gépet. Az eljárást az űrhajózásban is rendszeresen használják.

Az A330-as típushoz jó néhány érdekes baleset, illetve komoly tragédia is fűződik. Az egyik prototípus 1994-ben pont hajtóműhiba miatt zuhant le, volt olyan példány, amit a szállított és rosszul kategorizált maró anyag tett tönkre. Bár a leghosszabb utasszállítóval végrehajtott siklórepülést is A330-cal hajtották végre, ilyen géppel repült az Air France  447-es járata is. A 2009 júniusában lezuhant gépen 228 ember volt, köztük öt magyar. A gép sebességét mérő Pitot-csövek befagyására és az emberi mulasztásra visszavezethető tragédiát senki sem élte túl.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport