Vilmos
18 °C
32 °C
Index - In English In English Eng

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Az iPad-generációnak szűkebb a szókincse

2013.07.24. 10:00 Módosítva: 2013.07.24. 10:16

Legkönnyebben hallás után, más beszélőket figyelve és utánozva tanulunk új szavakat, igazolta sok nyelvtanár tapasztalatát egy neurolingvisztikai vizsgálat. Az élő, verbális kommunikáció fontosságát bizonyító kutatás vezetői szerint azonban a szóbeli tudásátadás szerepe gyengülőben van és félő, hogy a képernyők előtt töltött túl sok idő a szókincs és kifejezőképesség rovására megy.

A kutatásban 27 önkéntes agyműködését szótanulás közben vizsgálták agyi szkenner segítségével. Az eredmények szerint az arcuate fasciculus nevű agyterületnek kulcsszerepe van a folyamatban. Itt az agy két különböző, nyelvi szempontból fontos – a hallás és hangdekódolás, illetve a beszédformálásért felelős – területét összekapcsoló idegnyalábok vannak. Bár később már másik agyterület tárolja a megtanult kifejezéseket, a fejlettebb arcuate fasciculusszal rendelkezők könnyebben tanulnak új szavakat.

Marco Cantani, a King's College London kutatásvezetőjének magyarázata szerint a hallást követő ismétléses begyakorlással tanuljuk meg azt a mintegy 30 ezer szót, amit egy átlagos anyanyelvi beszélő ismer. Ha azonban a gyerekek egyre inkább technikai eszközökön keresztül, nem pedig másokat hallgatva szereznek új ismereteket, nem fognak megfelelő mennyiségű szót elsajátítani – teszi hozzá. 

Catani attól tart, hogy nyelvi elszegényedés fenyegeti az újabb információs technológiák közegében felnövő korosztályokat. Szerinte a gyerekek növekvő internet-, okostelefon- és tablethasználatának ez lehet az egyik valódi hátulütője. „Ezek sokkal inkább vizuális, mint audioeszközök, ezért az előző generációkhoz képest valószínűleg szűkösebb átlagos szókincshez vezetnek majd” – mondta a Daily Mailnek.

Catani az eredményekből azt az egyszerű következtetést szűri le, hogy továbbra is fontos, hogy minél többet beszéljünk és beszélgessünk a gyerekeinkkel. A kutatás nem szólt a többnyire szókincsbővítőnek gondolt hagyományos olvasás esetleges hasonló veszélyeiről. A túlzott számítógéphasználatot korábban rengeteg mindenért, egyebek mellett a rövidebb figyelemért és a gyerekek erősödő énközpontúságáért is okolták.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!