Az érzelmeinket figyelné meg a Google
A Google szabadalmi védettséget kapott egy 2011-ben benyújtott megoldásra, amelynek célja, hogy valamilyen módon mérjék az óriásplakátokon, újságokban, magazinokban és weboldalakon elhelyezett hirdetések olvasottságát.
A tekintetkövető rendszerként leírt technológia a szabadalom célja egy hatékonyabb hirdetési modellt bevezetése: a kattintások alapján történő fizetést (pay per click) a ránézés alapján történő fizetés (pay per gaze) váltaná fel vagy egészítené ki. A szenzoros megoldás valószínűleg a hamarosan piacra kerülő szemüveghez, a Google Glasshoz lenne kapcsolható.
A szemmozgás követésére kifejlesztett eszközök egyáltalán nem újak, sok munkahelyen használják a dolgozók koncentrációjának, munkamódszerének mérésére, monitorozására, viszont a Google egy új területet talált meg a korábbiaktól részleteiben is eltérő megoldásával. Az ötlet alapja két paraméter figyelemmel követése: mennyi ideig időzik a tekintet egy hirdetésen, illetve a pupilláról milyen érzelmi hatást lehet leolvasni.
De a technológia nem csak erre lenne képes: a leírás szerint Google profilt tudna felépíteni a felhasználó és az általa megnézett tartalmak viszonya alapján, hogy a szemüvegen és a monitoron célzott hirdetéseket jelenítsen meg – hasonlóan a keresők és egyes weboldalak működéséhez, amelyek a sütik által begyűjtött adatok alapján térképezik fel az online szokásokat, hogy ehhez szabják a hirdetések tartalmát.
Az adatvédelmi aggályokra a Google már előre azt válaszolja, hogy a felhasználótól függ majd, hogy a tekintetkövetési funkció aktív-e, és az adatgyűjtés anonim módon történik majd.