Előd
10 °C
24 °C
Index - In English In English Eng

Luxusautó helyett repülő autót vegyen

2013.08.30. 09:44

Mintha a Jetsons rajzfilmsorozatból lépett volna elő ez a repülő autó, csakhogy ez a valóságban létezik. Legalábbis nemsokára igazi lesz. A Terrafugia névre keresztelt szerkezetet csak néhány engedély és egy nagyon erős akkumulátor választja el attól, hogy ez legyen az a repülő autó, amire a Vissza a jövőbe óta várunk.

Az autó ugyanis nem dollármilliókba fog kerülni, mint társai, csak annyit kell érte adni, mint egy luxusautóért, 279 ezer dollárba kerül majd. Persze ez nem jelenti azt, hogy már jövőre elárasztják az utakat az ilyen autók, de nagy lépés lesz a jövő felé.

terrafugia
Fotó: James O'Brien / Terrafugia

Carl Dietrich cégalapító nevetségesnek nevezte, hogy ezek az autók még nem járnak az utakon. Elég, ha a közgazdasági hatását nézzük a repülő autók megjelenésének. Számos tanulmány született arról, hogyan érinti a gazdaságot a közlekedési dugó. Egyes becslések szerint évi 87–125 milliárd dollár közötti összeg tűnik el emiatt.

Az történet még 2004-ben kezdődött, amikor Dietrich PhD-hallgató volt a bostoni MIT egyetemen, és elolvasott egy tanulmányt arról, hogy milyen új fejlesztések vannak a repülőgépiparban. Új típusú pilótajogosítványokról volt benne szó, ez adta az ötletet.

A Terrifuga első modellje már kész van, 160 kilométer/órás sebességgel tud haladni a levegőben. Már a második generáción, a Transition nevű modellen dolgoznak. A jármű valójában egy apró repülőgép, ami össze tudja húzni a szárnyait, így működik autóként. Normál dízellel kell megtölteni, ez így harminc százalékkal olcsóbb, mintha kerozint használna. A koncepció szerint kisebb repülőterekre lehet vele repülni, a szárnyakat egy perc alatt össze tudja húzni, és máris lehet vele autózni. Úgy tervezték, hogy egy átlagos garázsba beférjen. Felszálláskor ötszáz méterre van szüksége, tehát ez még nem az a sci-fikből ismert repülő autó, amely helyből felemelkedik.

terrafugia-2
Fotó: James O'Brien / Terrafugia

Az egyik legnagyobb probléma, hogy a kisrepülők vezetése túlságosan függ az időjárástól. Ha a tulajdonos elrepül valahova, és rosszra fordul az időjárás, ott ragad. A Transitionban az lehet a jó, hogy autóként is használható, így végső esetben hazagurulhatunk vele. De csak akkor, ha van pilótavizsgája is a vezetőnek, mert ez még mindig repülőnek számít.