Lázár, Olimpia
-2 °C
3 °C

Egyelőre bukás a facebookos címkézés

2013.09.06. 10:28

A közösségi hálózatokon azért használnak címkéket (hashtag), hogy könnyebben összefűzhessék az adott témához tartozó bejegyzéseket. A Facebook júniusban valószínűleg ezért vezette be a címkézést, de a friss elemzések szerint ennek az égvilágon semmi értelme nem volt.

Az Edgerank Checker adatai szerint a Facebookon a címkéknek nem volt hatása. Általában ezek jelentősen megnövelik az adott oldal forgalmát, mivel a felhasználók is használják ezeket, így az információ sokkal több emberhez eljuthat. A Facebookon ezt nem lehetett megfigyelni – sőt, az sem kizárt, hogy épp az ellenkező hatást érték el az új rendszerrel.

A Twitteren még működött

A címkéket a Twitter tette népszerűvé; a felhasználók így sokkal könnyebben, közvetlenebbül tudtak egy adott témáról beszélgetni. Az elmélet szerint a felhasználók, ha rákattintanak a címkékre, rengeteg, a témához kapcsolódó tartalmat tudnak elérni. Ezek közül néhány téma robbanásszerűen elterjedhet.

A címkék népszerűségét látva a Facebook fejlesztői joggal gondolhatták úgy, hogy ez az ő közösségi hálózatukon is működne, így júniusban integrálták a rendszerbe a címkézést, majd néhány hét múlva a mobilos alkalmazásba is beépítették.

Az Edgerank több mint 500 facebookos oldalt vizsgált át júliusban. Az oldalakon belül 35 ezer posztot elemeztek; ezek közül 6 ezernél használták a címkéket. Az elemzéshez az Edgerank átlagolta az egyes oldalak címkés és címke nélküli forgalmát. Végül megállapították, hogy a címkézésnek semmilyen hatása nincsen.

Az elemzők azt is megvizsgálták, hogy a Twitteren mennyire hatékony a címkék használata. Az eredmények szerint a twitteres címkék megsokszorozhatják az adott téma forgalmát; mint elmondták, kétszer akkora az esélye, hogy valaki újraposztolja az adott tartalmat, ha kapcsolódik hozzá címke.

Kösz, nem kérünk szórólapot

Az Edgerank azt gyanítja, hogy a facebookos címkék azért nem váltak be, mert az emberek nem kattintanak rájuk. A cég szerint ez azért lehet, mert nem megfelelően használják őket: sok cég a saját termékeit kapcsolja az egyes címkékhez, és mivel erre kattintva többnyire reklámokat kapnak, az emberek nemhogy használni nem akarják ezeket, de még rákattintani sem.

A Facebook szóvivője a CNET-nek azt nyilatkozta, hogy a közösségi hálózaton használt címkék elemezése ennél összetettebb folyamat, ráadásul a Facebook algoritmusai inkább a minőségi tartalmakat megosztó vagy kínáló bejegyzéseket részesítik előnyben, mint a címkézett bejegyzéseket.