Teljes titokban készül tőzsdére a Twitter

2013.09.17. 22:44
Már hónapok óta folynak az előkészületek a tőzsdére lépéshez a Twitternél: leállították az alkalmazottakat a másodlagos piacról, már nyáron beküldték a tőzsdefelügyeletnek az első dokumentumokat, de hivatalosan még mindig csak egy rövid twitből tudunk az IPO-ról. A cég pénzügyeiről semmit nem tudni, de a részvényeket már harminc dollárért veszik.

Nem sokkal a Twitter alapítása után, 2007 júniusában Evan Williams befektetők után kutatott. Már megkörnyékezett néhány ismert szilícium-völgyi befektetőt, de írt egy emailt régi barátjának, Dick Costolónak is, aki éppen akkoriban adta el cégét, a FeedBurnert a Google-nak, így tele volt pénzzel. Ev Williams az emailben azt kérdezte, hogy nincs-e kedve 25 ezer vagy 100 ezer dollárt befektetni.

Alig néhány percet kellett várni a válaszra, Costolo 25 ezer dollárral beszállt az akkor még viszonylag ismeretlen startupba. Dick Costolo ma már a Twitter vezérigazgatója, 25 ezres befektetése több mint tízmillió dollárt érhet. Ő az egyike azoknak a részvényeseknek, résztulajdonosoknak, akik nagyot kaszálhatnak a Twitter tőzsdére lépésével.

A mikroblog-szolgáltatás ugyanis néhány napja jelentette be – stílusosan a Twitteren – egy rövid üzenetben, hogy fontolgatja a tőzsdére lépést. A lépés nem volt teljesen váratlan, mert az első dokumentumokat már néhány hónapja beadták a hatóságoknak.

A Twitter kihasználja az új jogszabályok adta lehetőségeket, hogy az egymilliárd dollár bevétel alatti cégek titokban tarthatják pénzügyi adataikat még azelőtt, hogy ténylegesen tőzsdére lépnének. Emiatt szinte semmi részletet nem tudni hivatalosan, a Twitter sem árul el semmit az IPO-val kapcsolatban, de természetesen máris megindultak a találgatások, előjöttek az eddig háttérben álló befektetők. A hírekből annyit le lehet szűrni, hogy valószínűleg jövő év elején indul el a tényleges kereskedés a részvényekkel. A legfontosabb kérdés, amit ilyenkor mindenki feltesz magának, mennyit érhet a Twitter, és hogyan fog szerepelni a tőzsdén.

Mennyi az annyi?

Abban mindenki egyetért, hogy a Twitter tőzsdére lépése nagyszabású lesz, hiszen már évek óta várnak rá a Wall Streeten. De abban is egyetértenek, hogy nem lesz olyan nagyszabású, mint a Facebook IPO-ja. Valószínűleg nem fogja elérni annak 16 milliárdos értékét, de azért jó néhány milliárdot várnak az elemzők.

Az elmúlt években nagyon sokszor és nagyon sokan próbálták felvásárolni a Twittert, de ők mindig ellenálltak. Ugyanakkor a másodlagos kereskedés a Twitter-részvényekkel már jó ideje folyik a háttérben. A Firsthand Tech Value Fund például egymillió részvényt vett márciusban, darabját 17 dollárért, amivel nagyjából kilencmilliárd dollárra helyezték a cég értékét. Elemzők és bankárok most azt találgatják, mennyit érhet ténylegesen a cég. Michael Pachter, a WedBush Securities elemzőjének 15-16 milliárdos a becslése, ezt arra alapozza, hogy a másodlagos piacon az elmúlt hónapokban 20-30 dollár közötti áron cseréltek gazdát a részvények. Most a legpesszimistábbak 16, a legoptimistábbak 30 dollárra teszik a részvények értékét, vagyis a két érték között akárhol indulhat a kereskedés 2014-ben.

Volt olyan időszak, amikor még az ott dolgozók és néhány korai befektető nem látott üzleti sikert a cégben. Ők voltak azok, akik dollármilliókért adtak el részesedést. De ennek vége, a Twitter az elmúlt hónapokban megtiltotta a munkatársaknak, hogy eladjanak a másodlagos piacon. Ezt megerősítik az elemzők is, mert azt látták, hogy hirtelen kevesebb lett a forgalomban lévő papír, ami annak a jele volt, hogy a cég előkészíti a tőzsdére lépést.

Jó időben

A Twitter nagyon jó időben jelentette be szándékát, mert mostanában a befektetők szinte mindenre ugranak, ami közösségi és mobil. A Facebook nyári jelentése például nem várt jó híreket hozott, a cég mobilos hirdetései megugrottak, most már a teljes hirdetési bevételeknek a 41 százaléka jön mobilról. A hír hatására csúcsokat döntöget a Facebook-részvények árfolyama, a 28 dolláros bevezetési árat már 6 dollárral meghaladja az értékük. A LinkedIn is sikert sikerre halmoz, de rekordmagasságokban a Pandora és a Netflix részvényei is. Látszik, hogy a befektetők sokat hajlandóak fizetni internetes cégek részvényeiért, főleg akkor, ha ezeknek közük van a mobilokhoz is.

A Twitter nagyon jól eladható mobilon, a 140 karakteres twitek az egykor népszerű sms-ekre hasonlítanak, hihetetlenül gyorsan nő a népszerűsége a felhasználók és ami fontosabb, a hirdetők körében is. Már átlépték a kétszázmillió júzert, és közelítenek a háromszázmilliomodik felé.

A cég masszívan nyereséges, tavaly decemberben a munkatársaknak küldött belső köremailből kiderül, hogy százmillió dollár felett volt a bevétele abban a negyedévben. Bár ezek az adatok nem nyilvánosak, így ellenőrizni sem lehet valóságtartalmukat, valószínűleg tényleg nyereséges lehetett a cég, hiszen visszaforgatják a pénzt, és akvizíciókra költötték egy részét.

Nehéz kezdet

A Twitternek nem mindig ment ilyen jól, alapítása után gyakran küzdött pénzügyi gondokkal. Robbanásszerű népszerűsége után sem volt egyértelmű, hogyan fog pénzt csinálni több millió júzeréből. Még két évvel ezelőtt is ez volt a kérdés, hogyan tudja bevételeit növelni, hogyan tud hirdetéseket elhelyezni a felhasználók által előállított hírfolyamban.

Úgy tűnik, megtalálták a megfelelő hirdetési formát, bevételének legnagyobb része a szponzorált twitekből jön. Ezek a szponzorált posztok nagyon hasonlítanak a normál twitekre, és a felhasználók hírfolyamaiban jelennek meg. A hirdetők sokat költenek arra, hogy twitjeik a megfelelő célcsoporthoz jussanak el, vagy hogy meghatározott kifejezések mellett szerepeljenek. A Twitter idén a becslések szerint 600 millió dolláros bevételt ér el, jövőre pedig 1-1,2 milliárd dollárral számolnak.

A Facebook árnyéka

Elkerülhetetlen, hogy a Twitter tőzsdére lépését összehasonlítsák a Facebook tőzsdére lépésével. Utóbbi nem úgy sikerült, ahogy azt a tulajdonosok és főleg a befektetők megálmodták. A Facebook még a tőzsdére lépés előtt figyelmeztette a nagyobb befektetési házakat, hogy a mobilhirdetési üzletág eleinte még nem lesz annyira jövedelmező, mint azt az elemzők gondolják. Emiatt ezek a befektetők nem is vásároltak a részvényekből piacra lépéskor.

A történet többi részét ismerjük: a 38 dolláros bevezetési árhoz sokáig nem sikerült visszatérni, csak mostanra sikerült a Facebooknak annyira magához térnie, hogy a befektetők is bízzanak benne, és a részvények meredeken elkezdtek felfelé menetelni. Mindez azt jelenti, hogy a folyamatnak átláthatónak kell lennie, ha a Twitternek nem akarja elveszíteni a befektetők bizalmát.

A Wall Street Journal értesülése szerint a Twitter vezetése konzervatívabb lesz, amikor a kezdőárat meghatározzák. El akarják kerülni a részvények túlárazását, inkább a LinkedInhez hasonlóan tervezik az IPO-t. Ugyanakkor pénzt sem akarnak az asztalon hagyni, tehát túl alacsonyan sem határozhatják meg az árat.

A Twitter előnye, hogy a Facebookhoz képest korábbi fejlődési szakaszban lép tőzsdére. A Facebooknak már négymilliárd dollár volt az árbevétele az IPO előtt, elkerülhetetlen volt, hogy az addigi ugrásszerű növekedés lassulni kezdjen. Márpedig ijesztő egy befektetőnek, amikor lassulást lát. A Twitter bevétele azonban még csak most fog robbanni, de ha csak tartja magát az eddigi növekedéshez, akkor is a legjobban keresett IT-részvénnyé válhat a piacon.

Jól jön a pénz

A cégnek szüksége lesz arra a néhány milliárd dollárra, hogy finanszírozza globális bővülését, továbbra is fel tudjanak vásárolni érdekes startupokat és szolgáltatásokat, mint például a napokban háromszázmillióért megvett MoPubot.

A Twitter tőzsdére lépése számos új startupot indíthat útjára, amelyek közül egyesek akár versenytársai is lehetnek a nem is olyan távoli jövőben. A sikeres startupok sikeres tőzsdére lépése nagy jelentőséggel bír, mert az ilyen esetek megerősítik a fejlesztőket, hogy érdemes nekivágni – magyarázza James A. Moore, a Columbia Business School egyik vezetője.

A legnagyobb részvényes továbbra is az alapító, Evan Williams, ő valószínűleg milliárdos lesz. De nagyot kaszál majd az a néhány befektető is, akik bíztak a cégben, ezek között találjuk az olyan befektetési házakat, mint a Union Square Ventures, Bezos Expeditions, Spark Capital és Institutional Venture Partners. Még egy szaúdi herceg, Alwaleed bin Talal, Abdullah király unokaöccse is befektetett háromszázmillió dollárt 2011-ben. A legnagyobb befektetők akár egymilliárd dollárt is kaszálhatnak, de rajtuk kívül még nagyon sokan vannak, akik több tízmillió vagy akár százmillió dollárt nyerhetnek.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM