Júlia, Rita
13 °C
26 °C

Az internet felfalja a hagyományos világot

2014.01.01. 21:57
Mik lesznek 2014 legfontosabb technológiai trendjei? A mostani, már ismert technológiák hódítanak tovább, vagy új szereplők is felbukkannak? Fogunk még pécéről netezni és tévén csak tévét nézni? Fogunk még facebookozni? Jöhet néhány látványos változás, és folyamatban van néhány felhasználóként alig észlelhető, de nagyon fontos dolog is. Jövőre ott is internet és digitális eszközök lesznek, ahol eddig tartotta magát a jól bevált megoldás.

Az internet már 25 éves (hálózati protokollja, a TCP/IP 1989-ben lett globális), mára 3 milliárd ember lóg online, azonban ez a Föld lakosságának kevesebb mint fele, van még növekedési potenciál. Meg is próbálják kihasználni a techcégek, a Facebooknak és a Google-nek is van olyan projektje, amivel több emberhez vinné el a netet – mert a több ember még több reklámra kattintást jelent.

A Business Insider elemzése szerint ugyanakkor a pénz nagy része már online bizniszből jön. Ahogy az offline világban, itt is nagy különbségek érvényesülnek: az első 20 vállalatnál van az online befektetett pénz 83 százaléka. Az internet térnyerését jól jelzi, hogy az új média már többet ér, mint a hagyományos: 1081 milliárd dollárt szemben 480 milliárd dollárral. Ugyanakkor érdekes tény, hogy a mobil az egyetlen platform ahol a médiafogyasztás nő, mindenhol máshol stagnál vagy csökken a tartalomfogyasztásunk.

Több eszköz, több képernyő

Persze ebben az is szerepet játszhat, hogy egyre jobban szóródik a figyelem: hamarosan mindenkinek több eszköze és több képernyője lesz. Ez a trend ugyan korábban indult, 2014-re azonban valószínűleg betetőzik, ez pedig a digitális világ alakulásának legfontosabb mozzanata, szinte minden mást meghatároz.

Ezzel párhuzamosan és összefüggésben a pécé már csak a kisebbik részét adja az összes netre kötött eszköznek. A legtöbb az okostelefon, jön fel a tabletek piaca is, és már bőven mérhető az okostévéké, hamarosan pedig bejátszanak a viselhető technológiák is. 

A tabletek megeszik a pécéket

Ráadásul az okostelefonok piaca még mindig nagy sebességgel nő: a Samsung és az Apple hatalmas szeleteket hasít ki. 2013 harmadik negyedévében már 250 millió feletti okostelefont adtak el. 2009 elején még csak 25 millió felett.

A pécék csökkenésének egyértelmű oka van: a tabletek megeszik őket, ahogy a táblagépek eladása nő, a személyi számítógépeké csökken. A péklapát méretű telefonok, a phabletek pedig kilőttek Ázsiában: 2013 második negyedévében már 25 millió felett adtak el belőlük, és az arány tovább nő, míg a tabletek növekedése megállt, a laptopoké pedig stagnál.

Ezzel együtt az eszközök egyre jobban hasonlítanak, beállt az a pár méret, amit mindenki árusít, nagy a kereslet is, így a változatosság mostantól inkább az alkalmazások közötti különbségekről szól majd [PDF].

Minden az internetre megy

Lassan már doboz gyufát sem lehet kapni anélkül, hogy az ne kommunikálna valahogy az internettel (ha más nem, QR-kód tényleg többön van). Egyelőre csak zsebre raktuk a világhálót, az okostelefonok formájában gyakorlatilag már most is mindenhol velünk van, nemsokára azonban emellett mindenben is ott lesz.

Egyre több a legnagyobb víziót, az okosházakat kicsit közelebb hozó eszköz: okostermosztáttal már Dunát lehet rekeszteni, a kocsikba is operációs rendszer költözik. Ezeket meg mind összekötik, és végre tényleg megvalósulhat a jó pár éve dédelgetett álom, a dolgok internetje (internet of things).

Minden tévé okos lesz

A Bussines Insider számai alapján okostévékből is mainstream technológia lesz. Saját tesztjeink is ezt mutatják: már nemcsak a felső árkategória kiváltsága a menürendszer, és az alkalmazások tömege, az olcsóbb készülékekbe is egyre több és jobb szoftver költözik.

Mindeközben az Apple is ilyen eszközön dolgozik, a Google Chromecastje pedig megkerüli az egészet: szint bármilyen kijelzőt összeköthetünk bármivel, a mobilról irányított filmezés és a tévén webezés sem lehetetlen, elég bedugni a HDMI-csatlakozókba.

Okosóránk nem lesz

Az előrejelzések szerint robban a viselhető számítógépek piaca is. Igazából még nem látszik, pontosan mit kell majd érteni a hordható dolgokon. Leginkább azért használja mindenki ezt a fogalmat, mert látszik, hogy tényleg mindenbe csip meg internet költözik, sok mindent pedig könnyebb lehet úgy irányítani, ha nem a zsebünkből kell előkapkodni. 

A mai állapotok alapján azt gondolhatjuk, hogy a jövő év nagy dobása az okosóra lesz, mindenki ezzel rohangál majd. A hype tényleg hatalmas, egyre több gyártó mutat be androidos órákat, tesztünk alapján viszont ezek eléggé identitászavarosak, sok dologra nem jók, az idő nézegetését meg felesleges olyan eszközre bízni, ami hamar lemerül. A Google trendkeresője is azt jelzi, hogy az okosórákat inkább az érdekelt cégek nyomatják, a felhasználókat nem izgatja annyira.

Otthon is 3D nyomtatunk

A hardverekhez kapcsolódó, régóta hangoztatott jóslat még az otthoni, háromdimenziós nyomtatás elterjedése. A 3D nyomtatás felhasználásának mára tényleg csak a képzelet szab határt, meg egyelőre a pénztárcánk. Pedig a játékok készítésétől kezdve az apró házimunkákig sok helyen jól jöhet a háztartásban ilyen eszköz.  A CES-en januárban már külön zónát kap a 3D nyomtatás.

Az árak egyelőre elég magasan vannak, viszont a trendek alapján egyre elérhetőbb áron juthatunk majd hozzá a 3D nyomtatókhoz. Ráadásul tisztul a piac, júniusban egyesült a két legnagyobb szereplő, a fő cél pedig a technológia könnyen elérhetővé tétele.  

Minden felhőbe megy

Közvetlenül általában nem érinti az átlagfelhasználók életét, hogy lassan minden felhőbe költözik, azaz adatainkat már nem egy konkrét helyen, szerveren tárolják, hanem millió helyen földrajzilag, fizikailag elosztva, mégis ez az egyik legnagyobb befolyásoló tényező a jövő technológiáit tekintve: csak így lehet több eszközön egyszerre létezni.

A technológia mindemellett már itt van a mindennapjainkban is: fontos fájlokat már nagyon kevesen tárolnak csak egy eszközön, a Google Drive-ot, a Dropboxot és az iCloudot rengetegen használják, hiszen, ha más nem, néha jól jön, hogy okostelefonunkról is elérhetjük a fájlokat, vagy éppen a tabletről is beleszerkeszthetünk dokumentumainkba. A Gartner piacelemző cég jóslata szerint 2014 az ellentmondásosan hangzó privát felhő (private cloud) éve lesz: ugyan felhőben tároljuk majd dolgainkat, de jól elkülönítve a többi felhasználótól, elvileg biztonságosan.

A Facebook már nem olyan izgi

Bár a közösségi oldalak népszerűsége látszólag töretlen, 2014 legérdekesebb változása a Facebook, és talán a többi, kicsit különböző, milliónyi felhasználót tömörítő oldal népszerűségének csökkenése lehet. 2011 óta a Twitter 200 milliós felhasználói táborról 500 milliósra nőtt, a Facebook 600-ról 800 millióra, viszont egyikük sem találja az igazán jó reklámmodellt, nem tudják kihasználni rendesen a mobilra vándorlást, ráadásul a tinik állandóan máshová vándorolnak szüleik megjelenése miatt. Ma Tumblr, holnap Instagram, Snapchat, aztán ki tudja, az egy oldalon eltöltött idő mindenesetre egyre kevesebb.