Edina
2 °C
18 °C

A vevő még meg sem rendelte, az Amazon már szállítja is

2014.01.20. 09:31

Már azelőtt kiszállítaná a termékeket az Amazon, a világ egyik legnagyobb elektronikus üzletháza, hogy a vevők megrendelnék azokat. A szabadalmaztatott megoldás szerint a cég arra alapozva küldené el a központi raktárakból a termékeket egy adott városba vagy környékre, hogy az ott élők korábban milyen jellegű termékeket kerestek vagy vásároltak meg az amazon.com-on.

Természetesen nem arról van szó, hogy a cég futárai próba-szerencse alapon már azelőtt kopognának a vevőnél a csomaggal, hogy az feladta volna a rendelést, hátha tényleg megveszi, ha már egész odáig elvitték. A megoldás lényege, hogy a vélhetően eladható termékek nem a nagy, központi raktárakban várakoznak, hanem a lehető legközelebb jutnak oda, ahol nagy valószínűséggel meg is veszik majd őket. Az Amazon szerint így nagyban csökkenhet a kiszállítási idő, hiszen előfordulhat, hogy az adott termék már eleve ott van a területi raktárban, vagy épp a környéken szolgálatot teljesítő futár csomagtartójában. Ez egyrészt a vásárlói elégedettséget is növeli, másrészt elősegítheti, hogy az emberek ne menjenek el egy fizikailag is létező boltba csak azért, mert onnan hamarabb beszerezhetik a terméket.

A nyilvánosságra hozott szabadalom szövegéből nem derül ki, hogy pontosan mennyivel is csökken a kiszállítási idő, de az Amazon az elmúlt néhány évben elvégzett raktárhálózat-fejlesztésekkel már így is képes akár a megrendelés napján, vagy a következő nap reggelére a címzetthez szállítani a megrendelést. Ez a most bejelentett megoldás ráadásul nem egyszerű marketingfogásnak tűnik, mint a karácsonyi bevásárlási időszak hajrájában bejelentett drónos szállítás.

Nem teljesen egyértelmű, hogy az Amazon csak tervezi bevezetni a megoldást, vagy már használják is. Az biztos, hogy a szabadalom jó példája lehet annak, mire képes egy cég, ha a rendelkezésére álló, nagy mennyiségű felhasználói adatokat megfelelően használja. A dokumentumok szerint a vásárlói szokásokat figyelembe véve a várhatóan értékesíthető termékeket az Amazon eleve becsomagolva, az irányítószámot megadva küldi ki a központi raktárból, a címet aztán szállítás közben pontosítják.

Persze könnyen előfordulhat, hogy az algoritmusok tévednek, és a jó mutatókkal rendelkező termékek örökre a futárnál ragadnak. A cég szerint ilyenkor sem veszett el semmi, hiszen ha minden kötél szakad, az ilyen csomagokat akár reklámajándékként is ki lehet szórni a vásárlóknak, ami megint csak az Amazon hosszú távú céljait segíti.