Sára, Márió
-2 °C
1 °C
Index - In English In English Eng

Lopással vádolják a Doom programozóját

2014.05.01. 18:20
John Carmack, az id software vezető programozója állítólag technológiát lopott korábbi kiadójától, a Zenimaxtól, amikor átment az Oculushoz virtuális szemüveget fejleszteni. Csakugyan lehet, hogy Carmack már a zenimaxos ideje alatt is segítette a céget, ugyanakkor tény: ha valaki, hát ő tényleg nem szorul rá mások technológiájára.

A Zenimax azt állítja, John Carmack (a világ egyik legtehetségesebb 3D programozója) technológiát lopott tőlük, amikor otthagyta a céget, és a VR szemüveget fejlesztő Oculushoz szerződött. Carmack volt az id software vezető programozója: ők fejlesztették a Wolfensteint, a Doomot, a Quake-et és a Rage-et.

A Zenimax annyira komolyan veszi a dolgot, hogy már felszólítást is küldtek a cégnek, figyelmeztetve őket a jogi következményekre. Azt állítják, Carmack oylan szoftvereket vitt magával, amit még akkor fejlesztett, amikor az id software-nek, és így közvetve a Zenimaxnak dolgozott.

Az Oculus és a Zenimax között valóban volt korábbi kapcsolat. A kiadó technológiai segítséget nyújtott Palmer Luckey-nek, az Oculus vezetőjének; szerintük ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az Oculus Rift virtuális szemüveg sikeres termék lehessen. A Zenimax azt állítja, hogy Luckey tudta: az általa felhasznált szellemi tulajdon és technológia a Zenimax tulajdona.

A Zenimax nevelte, a Facebook megvette

A Game Informer azt írja, a két cég korábban is kereste az együttműködést, de nem sikerült megállapodniuk. Luckey és az őt támogató Carmack ennek ellenére használták a technológiát, ami nyilván hozzájárult ahhoz, hogy a Facebook, akikkel viszont sikerült megállapodniuk, kétmilliárd dollárért fölvásárolta az Oculust.

John Carmack
John Carmack

Valószínűleg nem túl merész azt feltételezni, hogy

  • A Zenimax vérszemet kapott, amiért az Oculus az ő hátukon kapaszkodott föl, és az egésznek a Facebook fölözi le a hasznát.
  • Ugyanők berágtak, hogy a legtehetségesebb fejlesztőjük már nem nekik fog játékot fejleszteni, hanem virtuális valóságokat valaki másnak.
  • Ha már így történt, a Zenimax szeretne látni valami kompenzációt a felvásárlásból.
  • Carmack csakugyan vihetett át zenimaxos technológiát az Oculushoz, ha igaz, amit a volt kiadója állít. A kilencvenes évek elején, amikor a Commander Keent már a saját cégüknek fejlesztették, a játékot akkori munkáltatójuk, a Softdisk gépein írták meg. Bár a fiatalkori zsiványtempó tényleg nem bizonyít semmit, Carmack mindig szívesen támogatta a számára szimpatikus fejlesztőket, tekintet nélkül arra, hogy épp hol dolgozik.

A legfontosabb technológia, amit Carmack elvitt az Oculustól, minden bizonnyal saját maga volt. Neki már húsz éve is olyan ötletei voltak, amikkel simán megelőzte a korát, és utat mutatott más fejlesztőknek. Nem volt kifejezetten jó játéktervező, de a technikai zsenialitását soha senki nem vitatta. Ahogy a Masters of Doom, az id software történetét feldolgozó könyv írja:

Kevin és Adrian azt tette, amit Carmack akart. Nem volt kérdéses számukra – ahogy a többieknek sem –, hogy a csapat kulcsembere Engine John volt. Ahogy Mike Wilson fogalmazott: „Ha ő elteszi a labdát és hazamegy, vége a játéknak.”