Auguszta
-3 °C
2 °C

2017-től indul az automatikus segélyhívó

2014.06.20. 09:55

Már tesztelik az eCallt: a 2017 októberétől kötelező automatikus közúti segélyhívó rendszer egyik fontos követelménye, hogy a baleset helyszínétől és a jármű származási országától függetlenül képes legyen a riasztások továbbítására az EU egész területén. A projekt magyarországi koordinálásával megbízott Best Way Traffic közleményében jelentette be, hogy finn és cseh szakértők bevonásával tesztelik a rendszert. 

Az Európai Parlament döntése értelmében legkésőbb 2017. október elsejéig minden uniós országban el kell indítani az eCall rendszert, melynek célja, hogy közlekedési baleset esetén a járművekbe épített intelligens egység azonnal értesítse a segélyhívó központot. Az eCall a helyszín pontos koordinátáit is automatikusan továbbítja, így abban az esetben is biztosított a gyors segítségnyújtás, ha az autóvezető állapota nem teszi lehetővé, hogy ő kezdeményezze a segélykérést. A segélyhívó központból a diszpécser a riasztást a mentőkhöz, a tűzoltókhoz és a rendőrséghez, illetve – szükség esetén – a parti őrséghez vagy a hegyi mentőkhöz egyaránt továbbíthatja. Szakértői becslések szerint ezzel a módszerrel 50 százalékkal csökkenthető lesz a közúti balesetek során a későn érkező segítség miatt bekövetkező halálesetek száma.

Határok nélkül

A rendszernek országhatároktól függetlenül, az Európai Unió egész területén működnie kell. Az elmúlt hetekben végzett tesztek során a projekt résztvevői magyar, finn és cseh útvonalakat járva indítottak riasztásokat, rögzítve azok sikerességét és a kapcsolódó adatok – így egyebek mellett a helyszín pontos koordinátái, a jármű azonosítója és típusa – továbbításának megvalósulását.

A szakemberek megvizsgálták, hogy a különböző helyszíneken mennyi idő szükséges a segélyhívás egyes fázisainak eléréséhez, a hálózati regisztrációtól kezdve a hívásindításon át az adatok küldéséig és fogadásáig. Ellenőrizték továbbá a riasztással kapcsolatos adatokat tartalmazó üzenetek pontosságát is.

Csehországban és Magyarországon hazai és külföldi SIM kártyák használatával egyaránt sikerült 40-50 másodperc alatt elindítani a hívásokat, illetve továbbítani az ahhoz tartozó adatokat. A finnországi próbahívások során nehézséget jelentett, hogy a fedélzeti egységben található SIM hálózati regisztrációja túl hosszú időt vett igénybe, a hívásindítás időtartama így meghaladta az elvárt értéket.