Erzsébet
4 °C
13 °C
Index - In English In English Eng

Érvényesek a UPC vitatott szerződései, amikért 60 millióra büntették őket

2014.07.04. 11:53

Az előfizetői érdekek védelme áll a középpontjában a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a UPC Magyarország által most megkötött hatósági szerződésnek. A szerződésben a UPC által önkéntesen vállalt kötelezettségek konkrét, jól alkalmazható és hatékony jogvédelmet nyújtanak a telekommunikációs szolgáltató összes olyan előfizetőjének, akiknek az előfizetői szerződése a UPC által 2012 novemberében megküldött ajánlat alapján ráutaló magatartással újult meg.

A fenti mondatokat tartalmazó közleményt adta ki ma a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság: az évekkel ezelőtti ügyben csak most született érdemi döntés. A UPC akkor egy egyszerű reklámnak tűnő levél hátulján próbálta felbontani ügyfelei jelenlegi szerződését, majd újat kötni, csupán azzal, hogy valaki

befizette a következő számlát.

A szolgáltató szerint ezzel az előfizetők „ráutaló magatartással” új szerződést kötöttek, ezentúl pedig minden egyes szerződésmódosítást lehetett volna így kezelni. A cég pont azért lépett, mert a kormány akkori új jogszabálya értelmében a szerződéseket csak úgy lehetett módosítani, ahogy előtte kötötték őket: a telefonost telefonon, a személyeset személyesen – az ezzel járó adminisztráción, terheken akart könnyíteni a cég.

A lépés azonban jogszerűtlen, és az NMHH-nak és az Indexnek is feltűnt. Hírünk megjelenése után az internetezők a Facebookon kérték számon az internetszolgáltatót. A hatóság akkor hatvanmillióra büntette a céget.

Most viszont megállapodtak: „A megállapodás értelmében ezek a szerződések változatlanul érvényben maradnak, a szolgáltató ugyanakkor vállalta, hogy a kétoldalú szerződésmódosításokat a továbbiakban csak akkor tekinti elfogadottnak, ha azokat az előfizető kifejezett, tevőleges magatartással elfogadta. Az előfizetőknek az ügyben nincs semmi teendőjük”.

Az NMHH szerződést kötött a UPC-vel, ami alapján a 2012 novemberében „a UPC ajánlatának elfogadásával módosított előfizetői szerződések formája és tartalma változatlan”, a UPC viszont vállalta, hogy „ezeknek az előfizetői szerződéseknek az esetében nem alkalmazza a ráutaló magatartással kötött szerződésekre vonatkozó törvényi kivételt”.

Vagyis a kétoldalú módosításokat pusztán ráutaló magatartás, például a szolgáltatás változatlan igénybe vétele vagy a havidíj befizetése esetén nem tekinti elfogadottnak. 
 

Az érintett szerződések kétoldalú szerződésmódosítás során csak az előfizetők kifejezett szóbeli vagy írásos elfogadó nyilatkozatával változtathatók meg. Korábbi hatósági eljárásában az NMHH megállapítota, hogy a UPC 2012 novemberében nem az elektronikus hírközlési törvénynek megfelelően járt el az előfizetői szerződések megszüntetése és új formában, ráutaló magatartással történő létrehozatala során, ezért elrendelte a szerződések visszaállítását a korábbi állapotra.

A UPC felülvizsgálatot kért, az erről szóló bírósági ítélet részben osztotta mindkét fél álláspontját: a bíróság megerősítette az NMHH határozatát a bírságról és arról, hogy az előfizetői szerződések megszüntetése nem a jogszabálynak megfelelően történt, de kimondta azt is, hogy a hatóság nem rendelheti el az előfizetői szerződések tartalmának megváltoztatását.

A bíróság emiatt új eljárásra kötelezte az NMHH, ennek eredménye a fenti szerződés.