Intelligens biztonsági övet fejlesztettek

2014.07.23. 16:10

Okos biztonsági övet fejlesztenek spanyol mérnökök – írja az MTI. A készülék figyeli a szívritmust, és vészjelet bocsát ki, ha a sofőr elaludna. A műszer ugyanis észleli, ha lassul a légzés és a szívverés. Hogy ezeket pontosabban mérhesse, a Harken nevű készülék még a különleges üléshuzatot is szenzorként használja.

Az új monitort úgy tervezték, hogy csak a szív- és légzésritmust kövesse, és figyelmen kívül hagyja a jármű mozgását. A kutatócsoport sikerrel tesztelte a találmányt versenypályákon, de hamarosan a spanyol utakon is kipróbálják, hogy megnézzék, működik-e közlekedési helyzetekben is.

[A légzés és a szívverés] változásai összefüggnek a kimerültséggel, ezért jól jelzik, mennyire éber az autóvezető. Ha tehát az álmosság erőt vesz rajta, a műszer észleli a szívverés és a légzés módosulását, és figyelmezteti a sofőrt, mielőtt a tünetek veszélyessé válnának.

– mondta José Solaz, a valenciai Biomechanikai Intézet munkatársa. A fejlesztők úgy látják, ha az okosöveket és az ülésborításokat beszerelik az autókba, az több ezer baleseti halált előzhet meg az európai utakon.

Ne legyen álmos kamionos, ha nem muszáj

Autóbaleset mindenkit érhet, de nem árt figyelembe venni néhány tényt, hogy csökkentse a környezeti ártalmakat. Tudta például, hogy statisztikai alapon a harminc év körüli, váltott műszakban dolgozó, ebéd után vezető kamionsofőrök a legveszélyesebbek az utakon? Na, az ilyet igyekezzen elkerülni.

  • Az álmosság csökkenti a reakcióidőt, a koncentrációt és a figyelmet.
  • A kimerültséggel kapcsolatos autóbalesetek többsége hosszú vezetés alatt, monoton utakon, például autópályán történik, általában hajnali 2 és 6 óra között, vagy közvetlenül ebéd után.
  • A legtöbb baleset a kamionsofőröket és a váltott műszakban dolgozókat fenyegeti.
  • Az elalvós balesetek okozóinak legnagyobb része (85 százaléka) férfi, több mint egyharmaduk 30 éves vagy annál fiatalabb.


  • Hírek
  • Bankszámla