Kelemen, Klementina
-3 °C
4 °C

Az USA zöld trutymóval lőné az ellenséget

2014.08.12. 08:41

Új típusú nyomjelző lőszeren dolgozik az amerikai hadsereg. A jelenleg használt nyomjelző lövedékek lényege, hogy a röppályán haladva a lövedék hátuljába töltött elegy égése húz szabad szemmel is látható csíkot. Ez egyrészt segíti a lövészt a pontosabb célzásban, hiszen látja, hova is lő, másrészt viszont az ellenségnek is megmutatja, hogy hova érdemes lőnie, ha el akarja hallgattatni a veszélyes géppuskást.

owl tracers inactivated725

Az OWL (One-Way Luminescence, kb. egyirányú nyomjelzés) elnevezésű lőszer ezzel szemben nem kémiai égésfolyamatból nyerné a szükséges energiát, hanem a gyártás során egy olyan speciális anyagot vinnének fel a lövedék aljára, ami egy bizonyos hullámhosszon nézve világítana csak. Ez tenné lehetővé, hogy csak a saját csapatok speciális szemüveggel szerelt egységei látnák a nyomjelző csíkokat.

A nehézség viszont az, hogy a fejlesztés egy éjjel és nappal egyaránt működő megoldást keres, márpedig a napfényt elég nehéz túlvilágítani olyan módszerrel, ahol az égés kizárt. A fejlesztők szerint azért nem kér lehetetlent a hadsereg, és ha egyszer sikerül kidolgozni az OWL-hoz szükséges anyagot, az nem csak a harcolók biztonságát növeli majd meg, de a gyártást is veszélytelenebbé teszi, hiszen a lőszergyárakban nem kell majd plusz egy veszélyes anyagot a lőszerekbe tölteni.

Az OWL ráadásul jóval pontosabb is lesz. A most használt nyomjelző lövedékekből ugyanis a repülés során folyamatosan fogy a nyomjelző csíkot húzó speciális anyag, így a lövedék könnyebb lesz, mint a sima lőszerek, így valamivel más röppályaívet ír majd le. A lövészeket persze kiképzik arra, hogy kompenzálják a nyomjelző pontatlanságát, de mennyivel egyszerűbb lenne, ha az OWL-lövedékek pontosan azt mutatnák, hová is csapódik be a lövés.

További előny lehetne, ha minden egyes lőszert ezzel a nyomjelző technológiával látnának el. Jelenleg ugyanis általában egy tárban vagy hevederben csak minden ötödik lőszer nyomjelzős. Az alkalmazásra természetesen még sokat kell várni, az első tesztek majd csak 2015-ben kezdődnek.