Vince, Artúr
-5 °C
2 °C
Index - In English In English Eng

A Facebook a YouTube babérjaira tör

2014.09.08. 14:53

Fidji Simo, a Facebook projektmenedzsment-igazgatója büszkén adta hírül, hogy a legnagyobb közösségi oldalra feltöltött videók átlagos nézettsége immár meghaladja a napi egymilliárdot. A vállalat adatai szerint a „saját” videók nézettsége mintegy ötven százalékkal nőtt május és július között, a megtekintések hatvanöt százaléka pedig mobil eszközökről származott.

Az egyre növekvő forgalom tükrében a Facebook aligha titkolja, hogy igyekszik a leglátogatottabb videómegosztó babérjaira törni – ezt igazolják az újonnan bevezetett, kísértetiesen YouTube-szerű funkciók is. Az egyes megtekintések után a Facebook hasonló témájú videókat ajánl a nézőknek, a lájkok és megosztások száma mellett pedig az aktuális nézettség is megjelenik a lejátszó alatt. A változás még inkább felpörgetheti a Facebookon is tomboló vírusvideó őrületet, hiszen a magas nézettség csak újabb csaliként szolgál a munkaidőben unatkozó felhasználók számára. Ami pedig a feltöltőket illeti, végre megvalósulni látszik az a májusban beharangozott ígéret, miszerint a videók nézettsége alaposabban követhető lesz, így az önjelölt rövidfilmesek azt is megtudhatják, hogy videójuk átlagosan meddig kötötte le a kíváncsi kattintókat. Utóbbi funkció természetesen hatalmas segítséget nyújt majd a Facebookot megcélzó marketingeseknek, akik a feltöltött reklámok végén beillesztett linkekkel is bombázhatják a felhasználókat.

Nem nehéz tehát kitalálni, hogy mit is vár Mark Zuckerberg az új funkcióktól: természetesen még több hirdetési felületet és profitot. Nem árt ugyanakkor rámutatni, hogy a napi egymilliárdos nézettség jelentős hányadáért valószínűleg a hírességek által feltöltött videók és az olyan, Facebookon gyorsan meghonosodó őrületek felelősek, mint a mára pokolba kívánt jeges vödrös kihívás. Az a tény pedig, hogy a megtekintések túlnyomó része mobil eszközökről származik, minden bizonnyal a tavaly télen bevezettet automatikus lejátszás funkciójára vezethető vissza, hiszen így az okostelefonon böngésző felhasználók akaratlanul is elindítják a hírfolyamba ékelt videókat. Ennek tükrében pedig kétségtelen, hogy a Facebook még elég távol áll a videóóriás YouTube trónjától, bár fejlődése az efféle olcsó trükkök ellenére is vitathatatlan.