Gyöngyi
4 °C
14 °C

A Microsoft megveszi a Minecraft fejlesztőjét

2014.09.10. 08:28

Meg nem erősített hírek szerint a Microsoft komoly tárgyalásokat folytat, hogy kétmilliárd dollárért megvehesse a Mojang nevű svéd céget. Ez talán nem sokat mond, de ha azt is leírjuk, hogy a Mojang az a cég, ami a Minecraft nevű, minden korábban ismert játékipari szabályt felrúgó, elképesztő sikerű játék mögött áll, akkor máris érthető, miért teper annyira a Microsoft.

A megállapodást akár még ezen a héten aláírhatják, és ez elég furcsa fordulat a Mojang történetében. Tudni kell, hogy a céget az a Markus Persson alapította, aki rendszeresen szólalt fel a nagy kiadók, például a Microsoft által alkalmazott, szerinte piactorzító, de minimum ellenszenves piaci megoldások ellen. Felhagyott például a játék Oculus Riftre készített változatának fejlesztésével, amikor kiderült, hogy a virtuálisvalóság-szemüveget gyártó céget felvásárolta a Facebook, kétmilliárd dollárért. „Amikor komoly összegű ajánlatot kapunk, az mindig csábító” - nyilatkozta a cég alapítója még júniusban. „De aztán mindig azt nézzük, hogy mi a legjobb a termékeink szempontjából, illetve hogy mi tűnik jó mókának a Mojang dolgozói számára.”

Persson szerint a Mojang csak azért létezhet, mert kivételesen nagy szerencséje volt a Minecrafttel, ezért kellett egy cég, mert egyedül már nem győzte a munkát. Annak ellenére, hogy a Minecraftból több mint ötvenmillió példány kelt el világszerte, a Mojang továbbra is kis cég maradt: negyvenen dolgoznak a stockholmi irodában. Tavaly 291 millió dolláros bevételből 115 milliós nyereséget hoztak ki.

A kreativitásra építő, világteremtő játék az elmúlt években komolyan kinőtte magát, van belőle játékkonzolos és mobilváltozat is, de Minecraft-témájú legót is adtak már ki, szintén sikerrel. Elég szép eredmény ez, ha tudjuk, hogy a Minecraft már akkor sikeres volt, amikor még el sem készült: a félkész játékot féláron vásárolhatta meg bárki, aki hitt a projektben. Ez a modell azóta annyira népszerű lett, hogy a játékipar tekintélyes része próbálja úgy előteremteni a fejlesztéshez szükséges pénzt, hogy a vásárlók már a játék hivatalos megjelenése előtt megkapják a játék félkész, de játszható változatát. Persson, vagy ahogy a neten ismerik, Notch korábban a Candy Crush Saga gyártójánál, a Kingnél dolgozott, és hobbiprojektként fejlesztette a Minecraftet, ami előbb underground jelenség, majd iszonyatosan durva világsiker lett.

Ha a Microsoft tényleg felvásárolja a Mojanget, az inkább csak az előbbinek lesz jó. Persson korábban többször is nyilatkozta, hogy gazdasági szempontból semmi okuk nincs arra, hogy siettessenek egy projektet (mostanában egy Scrolls című, gyűjtögetős kártyajátékon dolgoztak).