Huba
17 °C
33 °C

Nagy szívás Uber-taxisnak lenni

2014.12.01. 13:14

A nemrég Magyarországon is elindult Uber közösségitaxi-szolgáltatása távolról sem olyan csodálatos, mint ahogy azt az anyacég állítja – legalábbis ezt írja egy önkéntes sofőr, Claire Callahan Goodman, aki San Franciscóban próbált meg egy kis mellékest szerezni a taxizással.

A témával foglalkozó blogbejegyzésében Goodman részletezte, hogy mi is a baj az uberezéssel. Kezdetben úgy gondolta, hogy helyi, angol anyanyelvű lakosként nem lesz gondja a taxizással, később mégis otthagyta a céget. Hogy miért?

  • Mert az Uber szoftvere megnehezíti a pontos munkát. Goodman szerint az Uber-sofőrök által használt szoftver nem tudja pontosan megbecsülni a menetidőt. Az első dolog, amire rájöttem, hogy az Uber szoftvere néha durván alábecsüli az utas felvételéhez szükséges időt  írta Goodman. Szerinte az esetek legalább 50 százalékánál rosszul adták meg a rendelkezésre állási időt, ami egy csomó rendelés törléséhez vezetett.
  • Heti 10 dollárért kell telefont bérelni a cégtől. Goodman addig nem kezdhetett vezetni, amíg az Ubertől meg nem kapta a taxizáshoz szükséges Iphone 4-et. Ahogy írja, használhatta volna a saját Iphone 5-jét, de az Uber soha nem mondta, hogy a saját telefonjával is taxizhat. Goodman idővel visszaküldte az Iphone-t, de 30 dollár bérleti díjat így is fizetnie kellett.
  • Az Uber járulékokkal és díjakkal kopasztja meg a sofőröket, és ezt az órabérükből vonja le. A költségek és az Ubernek járó 20 százalékos részesedés levonása után maradó pénzből Goodman nagyjából 10 dolláros órabért tudott összehozni, ami neki nem felelt meg  ő legalább 15 dollárt várt volna óránként.

Fontos: a fentiek csupán egy Uber-taxis véleményét summázzák, de nem minden sofőr osztja Goodman véleményét. Ugyanakkor az eset jól illusztrálja, hogy miért lázadoznak az Uber ellen a cég taxisai: szeptemberben tüntetést tartottak a cég Long Island-i székháza előtt, tiltakozva a cég üzletpolitikája ellen. A sofőröknek nem tetszik az sem, hogy nem kaphatnak borravalót, ugyanakkor a fenntartási költségek egy részét rájuk terhelik.

Az Uber szerint ezek csak irányelvek, nem szabályok, de az alapvető helyzeten nem változtatnak; ahogy egy tüntető a Business Insidernek elmondta, az Uber-taxizásból nem lehet megélni.