Friderika
12 °C
29 °C

A média e-mailjeit is figyelte a brit hírszerzés

2015.01.20. 09:06

A brit kormány kommunikációs hírszerző ügynöksége, a GCHQ több vezető sajtóorgánum e-mailjeibe is belepofátlankodott – írja az MTI. A kémkedés érintette a New York Times, a BBC, az NBC, a Washington Post, a Reuters hírügynökség, a Sun és a Guardian adatforgalmát is. Az esetről elsőként a Guardian számolt be.

Az újságírók leveleit még 2008 novemberében lopták el, egy nagyjából 70 ezer e-mailből álló adatlopás részeként. A Guardian azt írja, maga az akció alig tíz percig tartott. A lap mindezt olyan dokumentumok elemzésére támaszkodva állítja, amiket Edward Snowden orosz kémtől egykori NSA-alkalmazottól szereztek.

Az ellopott e-mailek között éppúgy voltak egyszerű sajtóközlemények, mint a szerkesztők és az újságírók közti sztorikról váltott levelek. Az üzeneteket állítólag közzétették a GCHQ belső hálózatán. 

A Guardian egy birtokába került direktívát idézve arról is írt, hogy a brit titkosszolgálatok a biztonságot fenyegető lehetséges veszélyforrásként tekintenek az újságírókra, különösen az oknyomozó újságírókra, akiket a terroristákhoz és a hekkerekhez hasonló fenyegetésként tartanak számon.

Szigorú jogi keretek

Mindez alig másfél hónappal azután történt, hogy a titkosszolgálati műveletekkel kapcsolatos panaszokat vizsgáló brit törvényszék, az IPT kimondta, hogy a GCHQ jelenleg az európai emberi jogi egyezmény normáinak megfelelően működik, de a korábbi tevékenységével kapcsolatban vannak nyitott kérdések.

A GCHQ az üggyel kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy nem kommentál a hírszerzéssel kapcsolatos ügyeket, de azt megjegyezték, hogy a munkájukat szigorú jogi keretek között végzik.

A brit sajtó több mint száz vezető képviselője hétfőn, a cikk megjelenése napján nyílt levelet tett közzé, amelyben a titkosszolgálati megfigyeléssel szembeni fokozottabb védelmet követeltek.