Bernadett
5 °C
12 °C
Index - In English In English Eng

Világjáró lett a magyar telekocsicég

blabla1
2015.03.11. 09:36
A közösségi megosztásra épülő gazdaság, idegen szóval sharing economy az egyik legszexibb téma manapság, és az egyik legsikeresebb cég, amely ilyesmivel foglalkozik, a hosszabb utakat szervező francia BlaBlaCar. Hozzájuk csatlakozott most a magyar Autohop csapata.

Három éve indult el itthon az Autohop telekocsi szolgáltatása, amellyel idegenek autójába beülve tudunk hosszabb utakat megtenni, és cserébe némi benzinpénzzel támogatjuk a sofőrt. Annyira gyorsan nőtt a felhasználók száma, hogy a magyar csapat már tavaly belevágott a regionális terjeszkedésbe. Most már Romániában, Szerbiában és Horvátországban is szerveznek utakat. Most pedig úgy döntöttek, hogy az önerőből való további bővülés helyett csatlakoznak a párizsi székhelyű BlaBlaCarhoz.

Március 11-től már a BlaBlaCar platformján keresnek útitársat a magyar autósok és utasok, lesz két vadonatúj alkalmazásuk iOS-re és Androidra, és egy hatalmas tőkeerős cég áll majd a szolgáltatás mögött. „Csak a technológia változik, a szolgáltatás továbbra is ingyenes lesz, és a magyar cég is tovább működik” - mondta Haidekker Balázs, aki testvérével, Istvánnal alapította az Autohopot. Az új rendszerben megmaradnak a profilokhoz tartozó értékelések, fotók,  csak kifinomultabb lesz az egész.

Így utazunk másokkal

  1. A Facebook-profilunkkal regisztrálunk
  2. Megadjuk az úticélt és a kiindulópontot
  3. Kiválasztjuk a szimpatikus sofőrt, autót és árat
  4. Üzenetben megbeszéljük a találkozó részleteit
  5. Kifizetjük az út díját a sofőrnek

Száztízmillió ok a váltásra

Ha nem tudod legyőzni őket, csatlakozz hozzájuk - ezzel a mondással lehet a legtömörebben összefoglalni, hogy miért kellett az Autohopnak közösködnie a BlaBlaCarral. A francia vállalat a világ legnagyobb telekocsi platformja, több mint 10 millió felhasználóval és havi kétmillió úttal. Mindenütt megtalálhatók Európában, nyitottak Oroszország és India felé is, és most már 18 országban vannak jelen. A BlaBla először 3 éve vont be tőkét, 10 millió dollárt az Accel Partnerstől, majd tavaly júniusban további 100 milliót az Index Venturestől

A nyugati rivális óriási tartalékai miatt nem volt kérdéses, hogy Haidekkerék csatlakozzanak-e hozzájuk. „Sok helyi csapattal kell globális szolgáltatást építeni” - ez a BlaBlaCar filozófiája, mondta Haidekker Balázs. A francia társaság az egységes márkanév és arculat, valamint a központilag fejlesztett alkalmazás miatt hatékonyan tud működni. A webes és mobilos alkalmazásaikat 40 fős gárda fejleszti, amivel a hét fős magyar csapat nem tud versenyezni.

blabla2

„A régió országaiban hasonló a kultúra, hasonló tömegközlekedés, és a helyi csapatok ismerik jól a jellegzetességeket, a nyelvet” - magyarázta Haidekker, hogy a BlaBlának miért van szükségük rájuk.

Az egyik utas azt sem tudta, hol lakik

Ezt Zoltán mesélte, és volt olyan is, aki összekeverte a sofőrt a cseléddel: vele cipeltette le a másodikról a mázsás bőröndjét, majd az út végén majdnem elfelejtett fizetni. De ez a kivétel, tette hozzá, általában fergeteges a hangulat a kisbuszában, amivel Budapest és erdélyi hétvégi háza között utazik. Az Autohop neki nagyon jól jött, mert harmadára tudta csökkenteni az útiköltségét, tízezreket spórolt. Az utasok pedig azt az előny élvezhetik, hogy ha úgy jön ki a lépés, akkor a lakástól lakásig kapnak fuvart, nem kell elvánszorogniuk egy pályaudvarig. Zoltán nemrég Autohop Bajnok lett, olyan sok pozitív értékelést kapott.

Péter, aki szintén Budapestről szokott utazni a Balaton és Veszprém felé, általában csak egy főt vállal a sportos kiasutójával, de azért a hátsó ülésre is be tudja paszírozni magát még két ember. Neki azért tetszik a közösségi autózás, mert ez egyfajta kommunikációs tréning, és már üzleti kapcsolatot is hozott neki az egyik közös kocsikázás. Bár ő nem a pénz miatt keres útitársakat, a meg nem hirdetett utakat kidobott pénznek tartja, és kicsit furdalja a "ma egy emberrel kevesebbnek segítettem" érzés.

Az árazás minden országban más, mert nagyon eltérők a körülmények. Indiában olcsó a vonat, de nincs rajta hely, ezért akarnak sokan autózni. Szerbiában a telekocsizás helyettesíti a nem túl jó tömegközlekedést. Magyarországon fele annyiba kerül más autójával utazni, mint vonattal, és jóval kényelmesebb, Franciaországban azonban már négyszeres az árkülönbség. A BlaBlaCar a franciáknál és a spanyoloknál már extra díjat kér az utasoktól, hogy előre lefoglalják a helyeiket, ami egyfajta kényelmi funkció, és erre igény volt az autósok és az utasok részéről. Ha az utas mégsem megy el a megbeszélt találkozóra, akkor az útdíj felét elbukja. Pjotr Jaś, a BlaBla regionális menedzsere elmondta, hogy még kísérleteznek az üzleti modellekkel, és jól tudják, hogy ugyanaz nem működik mindenhol.

Nem volt egyértelmű, hogyan lesz a semmiből valami

A Haidekker-fivérek 2011 elején kezdtek ötletelni a telekocsizó rendszer létrehozásáról, és kulcsmomentum volt az indulásnál, amikor társult hozzájuk Fazekas Gábor, aki a technológiai hátteret biztosította. 2012 augusztusában indították el a szolgáltatást. Az első tízezer felhasználó rögtön rátalált az Autohopra, ami a Facebook hírfolyamában felbukkanó hirdetéseknek volt köszönhető. Ez a formátum akkor jelent meg, és nagyon hatékonyan működött. A Haidekker-fivérek 2014 tavaszán vontak be egy kis tőkét a regionális terjeszkedéshez.

„Három évig építettünk valami saját kútfőből, sok feladatot csináltunk meg nem olyan profi színvonalon. Ezzel nagyon sokat tanultunk, és egyáltalán nem triviális, hogyan lesz valami a semmiből.” - mondta Haidekker István. A testvérpár közgazdasági és pénzügyi végzettséggel rendelkezik, de ahogy elmondták, a legtöbb új ismeretet mentoraiktól kapták, valamint az interneten találták meg. Részt vettek online marketing kurzusokon a Coursera nevű oktatóplatformon, és bekövették Twitteren azokat a szakértőket, akik pont olyasmivel foglalkoznak, amit az Authopnál éppen meg akartak oldani.

blabla3

„A következő években azt fogjuk megtanulni, már a Bla Bla Car tagjaként, hogy miként kell globális méretűvé növeszteni egy céget” - mondta Balázs. A BlaBla szervezeti struktúrája nagyon lapos, a dolgozók látnak minden lényeges statisztikát, és ami ennél is fontosabb, a működés a helyi csapatok által begyűjtött tapasztalatok megosztására épül.

Azt nem árulták el a Haidekker-fivérek, hogy mekkora összeggel lesznek gazdagabbak a BlaBlaCarba beolvadva. “Nem arról van szó, hogy a nagy cég megvette a kisebbet. Az eddigi munkát folytatjuk tovább, közösen szeretnénk a telekocsizást minél több emberhez eljuttatni a világon. Kapunk az országainkra egy éves költségvetést, hogy tovább növekedjünk, immár együtt.” - mondták.