Angelika
-4 °C
3 °C

Baj lesz a túl jó reklámblokkolókból

2015.08.11. 14:55 Módosítva: 2015.08.11. 14:55

Egyre komolyabb fenyegetést és kézzel fogható veszteségeket jelentenek a reklámblokkoló alkalmazások, vagyis azok a kis programok, amelyek megakadályozzák, hogy a meglátogatott internetes oldalakon elhelyezett hirdetések megjelenjenek. Egy új jelentés szerint világszinten 22 milliárd dolláros bevételkiesést jelent az, hogy a reklámok nem jelennek meg ott, ahová eredetileg tervezték őket. Az előrejelzések szerint ez a továbbiakban csak rosszabb lesz, 2016-ban már csak az USA-ban több mint 20 milliárd lesz a veszteség.

Persze a dolog érthető, a hirdetők és a weboldalak működtetői által használt algoritmusok egyre ijesztőbbé válnak, mára már magyar felhasználóként is látszik, hogy a világkereskedelem szempontjából periférikus szerepünk ellenére komoly sikerrel követik a szokásainkat és az előzményeinket az erre írt botok, hogy aztán jól célzott hirdetésekkel bombázzanak minket a lehető legváratlanabb oldalakon, a lehető legidegesítőbb módszerekkel.

A felmérést az Adobe és a PageFair közösen végezte. Az eredmények szerint a reklámblokkolók használata csak az USA-ban 48 százalékkal nőtt tavaly óta, pillanatnyilag az USA lakosságának nagyjából 16 százaléka lövi ki szándékosan a weboldalak reklámjait. Európában sem más a helyzet, itt 35 százalékos egyéves emelkedéssel idén már 77 millió reklámblokkoló felhasználó volt a második negyedévben. Európában a görögöknél a legmagasabb a blokkolási arány, míg Szlovákiában használják a lehetőséget a legkevesebben. Magyarországon 23,2 százalék blokkolja a reklámokat.

A probléma egyre nagyobb lesz, ugyanis a reklámblokkolók fokozatosan az eddig érintetlennek mondható mobilos internetezésre is átterjed. Az iOS 9-es verziójában már beépített lehetőség lesz böngészős reklámblokkolás, és az asztali pécéken vezető böngészők, a Chrome és a Firefox sem valószínű, hogy sokat tétlenkedne a jövőben. A harmadik féltől származó megoldásokról már nem is beszélve: az egyik legnépszerűbb blokkoló, az AdBlock már rendelkezik androidos szűrővel.

A megoldás a szakértők szerint egyértelműen az lehet, hogy a reklámok megrendelői, gyártói és elhelyezői kevésbé zavaró formáit használják a hirdetéseknek. A legtöbben ugyanis nem feltétlenül az esztétikai élmény miatt találják zavarónak a reklámokat, hanem akkor lesz elegük, mikor a böngészést zavarják az átverős vagy épp kilőhetetlen reklámelemek egy oldalon.