Saját VR-kamerát jelentett be a Facebook

2016-04-12T202650Z 121821159 GF10000380480 RTRMADP 3 FACEBOOK-CE
2016.04.13. 11:30
Magyar idő szerint kedd este elindult az F8, vagyis a Facebook éves nagy fejlesztői konferenciája. A bejelentések sora néhány aprósággal már a konferencia előtt megindult, kiderült például, hogy a Dropbox és a Messenger ezentúl jóbarátok lesznek. A nagyobb horderejű újdonságok persze magán az F8-on hangzottak el. Nézzük, eddig mi mindent jelentettek be!

Botok, botok mindenütt

Hivatalosan is elindult a Bots on Messenger, vagyis a cég üzenetküldő appjának csetbotos platformja. Korábban mi is alaposabban körüljártuk a trendet, hogy a csetelős alkalmazások a kínai Wechat mintájára nyugaton is egyre inkább olyan platformmá szélesednének, amelyre sok-sok külső szolgáltatás építhető rá, így a jól ismert csetelős felület – és a Facebook appjának – elhagyása nélkül lesz intézhető a legtöbb ügyes-bajos dolgunk, a jegyvásárlástól az ételrendelésen át a panaszbejelentésig. 

Ennek a platformosodásnak a legfontosabb eszközei a csetelős appokba épülő automata csetbotok lesznek, és a Facebook Messenger már a tavalyi F8 óta lépésenként araszolgatott abba az irányba, hogy valóban nyitott botplatformmá váljon, ezt teljesítette be a tegnapi bejelentés. Hamarosan cégek egész seregétől várható, hogy megjelenik a saját botjával a Messengeren belül. Ez a jóslatok szerint nagyot lendíthet a felhasználók figyelméért versengő csetelős appok versenyén, igazi csetbot aranyláz indulhat. Már listát is találni az eddig ismert Messenger-botokról.

Mindezt még azzal is megbolondítja a Facebook, hogy kiadják a Bot Engine-t is, amellyel sokkal okosabb csetbotokat is létre lehet hozni. Ezzel a bot egyszerűségű botok helyet olyanokat lehet majd fejleszteni, amelyek gépi tanulással okosodnak, vagyis mesterséges intelligenciát hasznosítanak. Ezt is bemutatta már korábban a cég az M for Messengerrel, amely ugyanúgy a wit.ai platformján alapult, ahogy most maga a Bot Engine is.

Na és hogy lesz mindebből pénz? Csak annyit mondunk, hogy szponzorált üzenetek.

Na ez tényleg sokat dobhat a VR-on

Mark Zuckerberg cégvezér leglátványosabb bejelentése kétségkívül a Facebook saját VR-kamerája. A virtuális valóság igazán széles körű elterjedésének egyik legnagyobb akadálya, hogy alig van hozzá jó minőségű, valóban VR tartalom, mert kevés az igazi VR-kamera. 

Ezt törheti meg a Facebook Surround 360, amely úgy néz ki, mint egy bot végére szerelt, futurisztikus búgócsiga. Pedig összesen 17 kamerát zsúfoltak bele, amelyekkel – ahogy a neve is mutatja – 360 fokos képet tud rögzíteni. 14 kamera nagylátószögű, plusz 3 halszemoptikájú, ezekből egy a doboz tetején, kettő az alján kapott helyet. A kamerák elrendezése állítólag kiiktatja az olyan szokásos gyerekbetegségeket, mint hogy a kamerát tartó állvány is belelátszik a képbe, vagy hogy problémás az egyes képrészletek összeillesztése. A végeredmény pedig akár 8k felbontású is lehet, ami áthidalhatja azt a problémát, hogy a nagy látótér miatt a részletekre már nem marad elég pixel – már ha lesz olyan eszköz, amely képes is lesz akadozásmentesen megjeleníteni egy 8k-s VR-videót. Egyelőre Oculus Rifttel, Samsung Gear VR-ral és a Facebook appján belül lehet majd lejátszani.

Kevésbé látványos, de talán még fontosabb, hogy tartozik hozzá egy webalapú szoftver is, amely rögzíti ezt a 360 fokos képet, és automatikusan fel is dolgozza. Mindez pedig az ígéret szerint nyílt forráskodú lesz, hogy bármelyik fejlesztő felhasználhassa, beleértve a hardveres dizájnt is. A Facebook szerint 30 ezer dollárból lehet összerakni egy Surround 360-at.

Bárki közvetíthet élő Facebook-videóban

A Facebook a tavalyi év második felében pörgette fel igazán a saját videós platformját, minden bizonnyal komoly fejtörést okozva ezzel a Youtube-nak, amelynek nyilvánvalóan a legtöbbet árthat a villámgyorsan növekvő konkurens platform. A Facebook a sima videók mellett fokozatosan egyre nagyobb hangsúlyt fordított az élő közvetítésekre is, most pedig a Facebook Live-t is megnyitják a külső fejlesztők előtt.

Az első partnerek között olyan cégek szerepelnek, mint a Livestream vagy a Buzzfeed, de ők inkább csak a reklámarcai annak, hogy a Facebook kiadta az API-t, vagyis alkalmazásfejlesztési interfészt, amellyel bárki bekötheti a facebookos élő közvetítési lehetőséget a saját szolgáltatásába. Ha ez nem robbantja fel a Facebook Live használati statisztikáit, akkor semmi.

Közben a Facebook arra is próbál lépni valamit, hogy elég sok kritika éri a videós szolgáltatásukat, amiért sok videót töltenek fel rá jogtalanul. Ezért élesítettek egy szerzőijog-menedzsert, amellyel jelezhető, ha egy feltöltött videót a szerző nem szeretne másoknál viszont látni, és erre a cég aztán az ígéret szerint figyelni is fog. Arról nem esett szó, hogy a külső platformokról a Facebookéra szivárgó videókkal mi a helyzet.

Instant cikkek mindenkinek, mentés mindenhonnan

Szintén tegnaptól érhető el bárki számára az Instant Cikkek, vagyis a Facebookon belüli hírpublikálás lehetősége. Az ilyen cikkek a közösségi oldal saját felületén nyílnak meg, ami a felhasználóknak gyorsabb és zökkenőmentesebb olvasási élményt jelent; a Facebooknak azt, hogy a felhasználók maradnak az ő felületén; a kiadóknak pedig nagyobb elérést hoz egyelőre, és még kérdés, hogy tényleg win-win-win szituációról van-e szó, vagy arról, hogy a Facebook szép csendben bekebelezi az egész médiapiacot. Az mindenesetre jó jel, hogy legalább már nem néhány kivételezett jut el könnyebben az olvasókhoz a cikkeivel, hanem bárki, aki akar.

Apróságnak tűnik, de szintén fontos lépésnek bizonyulhat, hogy a Facebook kiadott egy weboldalakba építhető mentés-gombot. A közösségi oldalon belül posztolt tartalmakat már évek óta el lehet menteni későbbre, de a funkció viszonylag eldugott volt eddig (bár ennek ellenére is havi 250 millióan használják.) Mostantól lesz egy gomb, amelyet a fejlesztők beépíthetnek a saját weboldalukba, hogy onnan is egyetlen kattintással el lehessen menteni bármit. Ettől a Pocket és más hasonló szolgáltatások ijedhetnek meg, amelyek nagyon hasonló dolgot csináltak eddig is. A különbség, hogy a Facebook nem tisztítja meg az elmentett tartalmakat a hirdetésektől, ami vonzóbbá teheti a partnerek szemében.

...és mindez még csak az első nap volt

Az F8 két napos, és bár valószínűleg az első napra időzítették a fontosabb bejelentéseket, azért érdemes lesz figyelni a mai második felvonást is. Már csak azért is, mert már az első nap VR-kamerái és bothadai között is könnyen elsikkadnak olyan apróságok, mint hogy a Facebook megpróbálja kinyírni a jelszavas bejelentkezést.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM