Hortenzia, Gergő
-2 °C
8 °C

Árvai Péter: A fiatalok már hisznek a világsikerben

2016.09.26. 07:07
Amikor már befutott startup volt a Prezi, a Logmein és a Ustream, a három cég alapítói elhatározták, hogy a sikerüket megosztják másokkal is, mégpedig oly módon, hogy megmutatják mindenkinek: Budapestről is meghódítható a világ. Ez három éve volt, és most már az eredmények is láthatók.

Három évvel ezelőtt, az Index videós sorozatával indult el a Bridge Budapest ösztöndíjprogram, és ennek az volt a célkitűzése, hogy az emberek megismerjék a startupokat. Mit sikerült elérni?

Árvai Péter: A magyar fiatalok elkezdtek hinni abban, hogy lehetséges Magyarországról elkezdeni dolgokat, és világszinten versenyezni.

Pistyur Veronika: Azt szerettük volna megmutatni, amit az alapító cégek már bizonyítottak, hogy a technológiában és a globális piacban milyen lehetőségek vannak, és hogy nincs varázslat, ezt bárki elérheti. Azért vágtunk bele, mert az első felméréseink azt mutatták, hogy a 20-35 év közötti fiatalok 91 százaléka passzív. A mostani eredményünkből az látszik, hogy ez megváltoztatható. 

Mit jelent ez a passzivitás?

P.V.: Ez azt jelenti, hogy egyáltalán nem ismerték azokat a világcégeket, amelyek Magyarországról indultak el. Így abban se hitt senki, hogy ez bárki számára lehetőség. Nem volt a fiatalokban kezdeményező készség, hiányoztak a vállalkozói ismereteik, az egész világról és a saját lehetőségeikről sem volt semmiféle tudásuk.

Á.P: Furcsa volt megélni ezt a passzivitást, amikor ideköltöztem Svédországból. Az a város, ahol én nőttem fel, kizárólag azért létezik, mert Alfred Nobel épített oda egy gyárat. A svéd identitásnak része, hogy képesek vagyunk létrehozni olyan szolgáltatásokat, amelyek kellenek a külföldnek.

Mi változott, miről tudnak többet jobban a fiatalok?

Á.P.: A passzívak aránya 56 százalékra csökkent, ami azt mutatja, hogy megjelent az emberek fejében a gondolat, hogy vannak lehetőségeik. Ez szükséges feltétel ahhoz, hogy bármilyen változás elinduljon. Persze emellett szükség van arra is, hogy elmélyüljön a tudás, ami eltart egy ideig, és ezen keményen dolgozunk. A Bridge Budapestben éppen ezért elkezdtünk létrehozni új tudásátadó rendszereket. Közösséget építünk, oktatást szervezünk, vezetői képzéseink vannak.

P.V.: Az egész sokkal gyorsabban megtörtént, mint amit vártunk. Az attitűdváltozás nagyon mély társadalmi folyamat, mindenki azt mondja, hogy minimum húsz évben kell gondolkodni, amíg emberek elkezdik elhinni, hogy képesek befolyásolni a saját életüket. Az a munka, amit elvégeztünk, katalizálta ezeket a folyamatokat.

Elég azt tudniuk, hogy létezik a Prezi, és ez megváltoztatta a hozzáállásukat?

Á.P.: A példaképek nagyon fontosak, mert ők a bizonyítékok. Egy cégről még mondhatjuk azt, hogy valamilyen furcsa csoda. Két cég még lehet véletlen. De háromnál már látszik a trend, és bőven túl vagyunk a hármon, mert a Prezi, Logmein, Ustream és NNG mellett megjelent egy új generáció, akik elkezdenek befektetést kapni, építkezni. Itt van a Bookr Kids, Adasworks, Trezorit, Team Distinction - tök sokan vannak, rengeteget nőttek és változtak.

P.V.: Sok olyan vállalkozó van az országban, akinek a történetére büszkék lehetünk, és olyan tudatossággal építik a környezetüket, hogy nagyon hasznosak a társadalomnak. Azt is láttuk, hogy ezek a vállalkozók nem tudnak egymásról, ezért azon kezdtünk el dolgozni, hogy a láthatóságuk nőjön, és létrejöjjön egy vállalkozói közösség.

Követitek azt, hogy akik idehaza startup céget alapítanak, azok közül mennyien dolgoztak korábban valamelyik ismert startupnál? Három éve sokat beszélgettünk a Paypal- és a Skype-maffiáról, vagyis azokról az emberekről, akik egy nagyra nőtt cégből kiszállva új cégeket alapítottak. A Prezi azonban még nem kelt el, nem kezdtetek valami újba.

Á.P.: Amikor a Paypal -t eladták, a céget nem hagyták el rögtön az emberek. Sokáig maradtak és dolgoztak tovább. A Prezi nemcsak arra motiválja az embereket, hogy új cégeket hozzanak létre, hanem - amit minden nap hallok itt a munkatársaimtól -, hogy azért maradtak Magyarországon, mert van egy jó lehetőségük itt a Preziben.

P.V.: Sok olyan visszajelzést is kapunk, hogy akik 10-20 éve megszakították a kapcsolatot Magyarországgal, a Bridge Budapest működését megismerve elkezdték felvenni a kapcsolatot a hazai emberekkel. Van egy Bridge-ösztöndíjasunk is, aki 2013-ban eltöltött egy évet a Logmeinnél, ennek a lehetőségnek köszönhetően egy amerikai cég vezető dizájnere lett, amit azért vállalat el, hogy később hazajöhessen. Két hete kezdte felépíteni itthon a saját startupját, az ott megszerzett pénzből.

Nem gondoljátok, hogy ehhez egy kicsit buborékban kell élni? A napokban vidéken jártam, és ezzel van teleplakátolva az ország: “Ne kockáztassunk!” Ennek az egy kiragadott mondatnak az üzenete pontosan az ellenkezője annak, amiről ti beszéltek.

Á.P.: Kicsit átfogalmaznám a kérdést. Nyilvánvalóan van kockázat a vállalkozásban, de pont arra a küldetésre hoztuk létre a Bridge Budapestet, hogy a kockázaton túl lévő faktorokat megvilágítsuk. Azt látjuk, hogy kemény munkával és tudással jóval meg lehet növelni a lehetőségeket a sikerre. A Preziben sem csak vállalkozók dolgoznak, de alkalmazottként úgy kelnek fel reggel, hogy értéket teremtenek. Egy olyan Magyarországhoz akarunk hozzájárulni, aminek van önbizalma, tudásra és eredményekre épül.

P.V.: Ez az üzenet is átment, 10-ről 19 százalékra ment fel azoknak az aránya, akik tisztában vannak azzal, hogy a vállalkozáshoz kellenek ismeretek, tudás és rengeteg befektetett energia, és a siker nem a véletlen műve.

Ki az a maradék 56 százalék, akiknek még mindig nincs önbizalmuk a vállalkozáshoz?

Á.P.: Valószínűleg még többet kell foglalkozzunk azzal, hogy ezt megértsük. Egyre finomabbak az eszközeink, de nekünk is sok tanulni valónk van, hogyan növeljük a hatékonyságunkat.

P.V.: Nemcsak azzal foglalkozunk, hogy a passzívak mozduljanak el, hanem azzal is, hogy akik már látják a lehetőséget, kezdjenek cselekedni. Van egy szám, ami nagyon lassan változik: tízből kilenc fiatal azt gondolja, hogy Magyarországon ma minden a kapcsolatokon múlik. Nagyon szeretnénk, ha egyre többen gondolnák azt, hogy van értéke annak, amit ők tesznek.

Belegondoltatok abba, hogy mi lesz ezzel a projekttel, ha nem lesz Prezi? Mondjuk megveszi valaki a céget, és azt mondja, hogy másra kéne fókuszálni.

Á.P.: Szerintem kár lenne elveszíteni a fókuszt, de amiről beszélünk, az túlmutat a Prezin. Az életben mindig vannak változások, és ezektől nem kell félni, amíg azt érezzük, hogy a változás jó irányba megy. A Bridge Budapestben irtó sok frusztráló kudarcunk van, teszünk két lépést előre, valami megtorpant minket, és visszalépünk egyet. Az a kérdés, mit csinálunk ebben a helyzetben. Tudjuk, hogy megint lesz kudarcunk, de ha kizoomolunk, és megnézzük, hogy mi történt az utóbbi három évben, azt látjuk, hogy egyértelműen jó irányba haladnak a dolgok. Amikor leragadunk egy nagyon rövid távú kudarcélményben, abban az a legfájóbb, hogy tudjuk, hogy nagyon kevés időnk van az életben. Annyira kár ezt elpazarolni kesergésre és leragadásra.

P.V.: A példák elképesztően segítenek, és iszonyúan kell benne hinni, hogy ha nem csinálom, akkor nem lesz semmilyen változás.

Á.P.: Mindig kerestem, hogy ki Magyarország Alfred Nobelje, és arra jöttem rá, hogy ez Széchenyi volt. Ő nagyon komoly értékeket hozott létre, ami nélkül nem is lennénk itt valószínűleg. Széchenyi viszont nagyon messze van, nehezen válik példaképpé, de Fehér Gyula, Halácsy Péter, Somlai-Fischer Ádám életkorban is közelebb vannak, és elképesztően sokan gondolják azt, hogy ők akarnak lenni a következők. Iszonyú sokat dolgoztak, elindultak bérlakásokból, és most csodaszép helyen dolgoznak, rengeteg embernek adnak munkát. Ez kézzelfogható, és mindig ad erőt.

Három év múlva mit szeretnétek látni, hova akartok eljutni?

Á.P.: Visszatérnék az egyik kérdésre, amelyben utaltál a politikára. Sokszor azt érzem, hogy a politikában keressük a válaszokat, és ez tud is részben válaszokat adni, de azért vannak más emberek, akiknek nagyon sok felelősségük van a társadalom alakításában. Arra vágyom leginkább, hogy ennek a hosszú folyamatnak a kimenete az lesz, hogy a vállalkozók ugyanúgy felelősségük legyen, mint a politikának, és ne tudjunk társadalmi kérdéseket leegyszerűsíteni bal- és jobboldali vitára. Én azért csinálom a Prezit, mert azt gondolom, hogy a tudásnak hatalmas ereje van, és az operációs rendszert, amivel a világ működik, mi is tudjuk javítani, upgrade-elni.

Van 3 év tapasztalatunk, és most elértük azt a szintet, hogy a Bridge Budapestet tudjuk skálázni. Több száz vállalkozó mozog a környezetünkben, majdnem ezer partnerünk van, és ezért alapítottuk meg a Széchenyi-Bridge-díjat, hogy több nagykövetünk legyen, akinek a története érdekes. Arra van most szükség, hogy csatlakozzanak olyan vállalkozók, akik pénzt, időt és energiát tesznek be, akik a saját történetükön keresztül erősítik az emberek hitét.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?