Viszlát, demokrata gyíkemberek!

tk3s ag157085 07
2016.12.16. 19:00
A Facebook egygombos feljelentésekkel és szakértői stábokkal venné fel a harcot a kamu hírek terjesztőivel szemben. A republikánusoknak nem tetszik az ötlet, Zuckerberg viszont belátta, hogy a Facebook nem egyszerűen hírközvetítő közeg, hanem felelőssége is van abban, hogy mit osztanak meg az oldalon.

A Facebook új lehetőségeket adna a felhasználóknak, hogy felvehessék a harcot az álhírekkel szemben. A világ legnagyobb közösségi oldalának 1,8 milliárd regisztrált felhasználója van, így technikailag nagyobb közönséget érhetnek el, mint bármelyik hírügynökség. Csakhogy az oldalon megjelenő tartalom ettől még nem lesz szerkesztett, és pláne nem igaz. Ebben kérnék a felhasználók segítségét.

A Facebookot rengetegen kritizálták Donald Trump elnökké választása után. A kritikusok szerint a Facebook hírfolyamának algoritmusa nagyban hozzájárult Trump győzelméhez, mivel az ellenőrizetlen és bizonyíthatatlan hírek facebookos terjedése a republikánus szavazók malmára hajtotta a vizet. (Ami egyébként túlzás.)

Egyes felhasználók már eddig is fejlesztettek olyan böngészőkiegészítőket, amikkel szűrhetők a Facebookon megjelenő linkek, így magunknak állíthattuk össze, hogy milyen tartalmakkal szeretnénk találkozni a hírfolyamban. A Facebooktól azonban ez az első lépés a hírfolyam szerkesztésének irányába.

Legyen ön is besúgó!

A hivatalos közleményben Adam Mosseri, a Facebook alelnöke azt írta: úgy látják, az embereknek joguk van hozzá, hogy hallassák a hangjukat, de a Facebook nem lehet döntéshozó az ilyen helyzetekben, ezért nagyon óvatosan közelítjük meg ezt a problémát.

maxresdefault (1)

Vagyis a Facebook az emberekre bízná, hogy kialakítsák a saját hírfolyamjuk valóságtartalmát. Erre kétféle lehetőségünk lesz:

  • Kamuhírek (fake news). Az egyik, most bevezetett lehetőséggel egy gombnyomással bejelölhetjük a kamuhíreket: csak meg kell jelölnünk, hogy ilyet nem szeretnénk többet látni, mert ez kamuhír (fake news story), és a kamuhír már nem is jelenik meg többé. Bejegyzéseket eddig is lehetett jelenteni a Facebooknál, de ez többnyire a spammerek vagy más idegesítő tartalmak kiszűrésére szolgált. Mostantól olyan könnyű lesz kamuhíreket terjesztő oldalakat feljelenteni, mint letiltani egy érdektelen reklámot.
  • Vitatott sztorik (disputed stories). A Facebook egy külön címkét is bemutatott, amivel a kétséges hitelességű híreket lehet megjelölni: ezeknek a valóságtartalmát szakértők fogják elbírálni. A vitatott híreket külsős szakértői csapat fogja elbírálni, akik a Poynter etikai szabályzatának (International Fact Checking Code of Principles) megfelelően bírálják el a cikkek valóságtartalmát. A közösségtől érkező értesítéseket a Facebook más visszajelzésekkel is összeveti, majd a sztorit a külsősökre bízza. A vitatott sztorik külön jelölést kapnak, és bár nem tűnnek el a hírfolyamból, esetleg lejjebb kerülhetnek. Ezeket továbbra is megoszthatjuk, de előtte figyelmeztetést kapunk róla, hogy ez egy vitatott hitelességű hír. Ha egy hír kamunak bizonyul, erről egy új linken figyelmeztetést is kapunk.

A Facebook arra is felkészült, hogy ne csak a kamuhíreket, hanem a kattintásvadász kamuoldalakat is lebuktassa. Az olyan oldalak, mint az ABC News, vagy a Buzzfeed, rengeteg hirdetési bevételt termelnek a Facebooknak – és persze saját maguknak is –, így elemi érdekük, hogy senki ne az ő népszerűségüket próbálja meglovagolni. Vannak oldalak, amik arra építenek, hogy összekeverjék őket más, híresebb oldalakkal. A megtévesztő linkek (spoof domains) ezentúl nem tűnnek föl a hírfolyamban: a buzzfeedfeed.com vagy az abcnewscom.com mennek a kukába.

Azt senki nem tudja, pontosan hogy működik a Facebook hírfolyamának rangsorolási algoritmusa. Az viszont tény, hogy minden ilyen változtatás érzékenyen érinti az üzleti partnereket és a felhasználókat egyaránt. Amikor a Facebook augusztusban bejelentette, hogy a hírfolyamban ezentúl nagyobb hangsúlyt kapnak a barátok és ismerősök által megosztott tartalmak, néhány médiavállalat felháborítónak tartotta a lépést. Persze, ez érthető: nekik a megélhetésük függ a Facebook működésétől, így minden változtatás a létüket fenyegeti. 

Néhány hónapja komoly felháborodást váltott ki, hogy a Facebook algoritmusa gyerekpornográf tartalomnak nézte a vietnami napalmos lány fotóját, és letiltotta a közösségi oldalról.
Néhány hónapja komoly felháborodást váltott ki, hogy a Facebook algoritmusa gyerekpornográf tartalomnak nézte a vietnami napalmos lány fotóját, és letiltotta a közösségi oldalról.

Az új változtatásokat Mark Zuckerberg, a cég vezérigazgatója így kommentálta egy bejegyzésben: 

„A Facebook egy újfajta platform, ami minden eddigitől különbözik. A magam részéről technológiai cégként gondolok a Facebookra, de azt is észre kellett vennem, hogy a felelősségünk túlmutat azon, hogy egy információt továbbító platformot hozzunk létre. Noha nem mi szerkesztjük a híreket, amiket elolvasol és megosztasz, tudjuk, hogy nem egyszerű hírközlési csatornaként működünk. Egy új platformot hoztunk létre a társadalmi párbeszédhez - és ez egyben azt is jelenti, hogy egy újfajta felelősséggel kell szembenéznünk, hogy biztosítsuk az embereknek az érdemi párbeszédet, és hogy olyan közeget hozzunk létre, ahol az emberek tájékozódhatnak.”

A republikánusok már fellázadtak

A döntés elég érzékenyen érintette az amerikai jobboldalt. Csak néhány kommentár a sok közül:

  • A tények ellenőrzői [fact-checkers] látzsólag csak a baloldalról érkeztek. Ez nem jó a konzervatívoknak.  írta Evan Siegfried, a republikánus stratéga a Twitteren.
  • Ez a hírszerkesztés katasztrófája. Egy kísérlet arra, hogy azokból legyenek kapuőrök, akik elfogultságukban azt hiszik, hogy ők az igazság egyedüli letéteményesei.  írta Ben Shapiro, a konzervatív Daily Wire főszerkesztője.
  • Innentől baloldali lépés lesz a nem tetsző hírek jelentése, és baloldali lesz a tényellenőrzés.  írta az RBPundit blog, amit egy befolyásos, anonim konzervatív szerkeszt.

A Poynter szerkesztési elvei közé tartozik az elfogulatlanság és a méltányosság; a források, a szerkesztési elvek és a finanszírozás átláthatósága; valamint a korrekciók iránti elkötelezettség. A Facebook elsősorban ezeket veszi figyelembe, amikor a külsős partnereik egy sztori hitelességéről fognak dönteni, de remélhetőleg további szempontokat is mérlegelni fognak, hogy ezzel is javíthassák a hírfolyamban megjelenő tartalmak hitelességét.

A Facebook nem befolyásolják a fact checkerek munkáját: csak a legtöbb bejelentést kapó álhíreket küldik tovább a külsős partnereknek. Mosseri azt is megerősítette, hogy a stáb nem kap fizetést a munkájáért.

Ez még csak a kezdet

Azt a Facebook is elismerte, hogy a fenti intézkedések nem fogják kiszűrni a kamuhíreket. Mint azt Mark Zuckerberg, a Facebook vezérigazgatója megjegyezte: még a legnagyobb híroldalak és a legnevesebb publikációk írásaiban is akadnak tévedések.

giphy (4).gif

Sokan kritizálják azt, hogy a felhasználókra bízták a döntéshozatalt, holott a tényellenőrzés (fact check) területén ők nem mondhatók kompetensnek. De talán kevesebb olyan megosztást fogunk látni, amik Hillary Clinton gyíkemberlétéről, és így nem kizárólag a Facebookra fog hárulni a felelősség, hogy megállapítsák egy hír valóságtartalmát.

És a Facebook sem gondolja, hogy ez végleges megoldás lenne. Ahogy Mosseri írta: tudják, hogy van még tennivaló ezen a téren, és addig fognak dolgozni a problémán, amíg meg nem oldják.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM