Magyarországot is elfoglalják a csevegőbotok

További Tech cikkek
-
Nagyszerű újítást tesztel a YouTube
- Amerikai és NATO-katonákra kell vadászni a Call of Duty koppintásában
- Programozói hackathon indul, 15 millió forintos startuptámogatás is hazavihető
- Az elmúlt évben 24 milliárd felhasználónév és jelszókombináció volt a kiberbűnözők kezében
- Népszerű közösségi oldalon támadnak a pedofilok
Elért hozzánk az a trend, hogy a magyar vállalatok is megjelennek a chathálózatokon, mert a vevőik is ott vannak a Messengeren, a WhatsAppon vagy a Viberen. A csevegést szoftveres robotok – botok – segítik, amelyek közül a legegyszerűbbek csupán kulcsszavakat értelmeznek, míg a mesterséges intelligenciára épülő csetbotokkal majdnem úgy társaloghatunk, mint egy emberrel. Az Index jelenleg csak kísérleti jelleggel, de már megjelent a Viberen, és nemsokára a Facebookon is bottól kérhetjük majd a híreket.
A chat platformok üzleti funkciói is gyorsan fejlődnek. A Facebook november óta kísérleteik a bankkártyás tranzakciók natív kezelésével, hogy a csevegéssel elintézett vásárlás közben ne kelljen megnyitni egy banki oldalt, elég közölni, hogy igen, valóban vásárolni akarunk. Ez persze csak abban az esetben működik, ha a felhasználó már felvitte a kártyaadatait a rendszerbe. Ezzel talán el tudja érni a Facebook, hogy a netező a csevegőappban maradjon, és ott töltsön el minél több időt, ne máshol.
Visszatér a szöveges interfész
Az emberi viselkedés a magyarázata annak, hogy a vállalkozások miért akarnak megjelenni a csevegőplatformokon.
Amikor új mobilt vagy számítógépet veszünk, milyen alkalmazásokat fogunk elsőként újratelepíteni?
- vetette fel a kérdést Deliága Ákos, a csevegőbotokat fejlesztő Talk-A-Bot vezetője. Szerinte a csevegőappok egészen biztosan ott vannak a listán. A mobil elsődleges célja a kapcsolattartás, és minden ismerősünk elérhetősége ott van a csevegőprogamban.

A többi app újratelepítse korántsem ilyen egyértelmű. Mindegyik 30-80 megabájt helyet foglal, az állandó frissítésekkel az ember agyára mennek, leszívhatják az aksit, és rendszeresen értesítésekkel bombáznak minket. Ezzel szemben a chatbotok csak akkor kommunikálnak felénk, amikor mi akarjuk, bármikor fel- vagy leiratkozhatunk.
A vállalatoknak pedig azért nagy biznisz a csevegőappban jelen lenni, mert a feliratkozásainkat minden új mobilunkra és számítógépünkre automatikusan magunkkal visszük, amikor belépünk a fiókunkba. Ezzel részben megszűnik az újratelepítés problémája. Az is előnyös számukra a csevegésben, hogy kevesebb energiát kell az interfész polírozására fordítani. A szöveges csevegésben nem kell nyitóoldal, a kommunikációban lehet használni gombokat, képeket, gifeket, hamar be lehet dobni az ajánlatokat, és egyenesen a kasszához tudják terelni a vevőt.
Ezt mondjuk a robotoknak
A Messenger, Slack, Kik és Google Assistant chatrobotjaival lebonyolított párbeszédeket elező Dashbot november elején, több mint 140 millió üzenet alapján állította össze a toplistáját a robotok megszólításához elsőként használt kifejezésekből.
- Hi és Hello - Úgy látszik a robotokkal is illedelmesen bánunk. Először köszönünk nekik, azután fordulunk hozzájuk bonyolultabb kérdésekkel. De vajon megérdemlik ezt a gépek?
- Segíts - a botok 40 százaléka először ezzel a kéréssel találkozik, ami jól mutatja a felhasználók bizonytalanságát azzal kapcsolatban, hogy mihez is kéne kezdeni egy válaszolgató algoritmussal.
- Valódi vagy? - Sokan kételkednek, vagy legalábbis ezzel akarják tesztelni a chatbot személyiségét. Ebbe a csoportba többféle kérdés tartozik, a "Ember vagy vagy robot?"-tól egészen a nemiség firtatásáig.
- Mi a neved? - az érdeklődők 19 százaléka szeretné ezt tudni
- Matricák - Lájkokat, szmájlikat és táncoló kiscicákat is kapnak a robotok, de hogy mi ezzel a felhasználók célja, azt elég nehéz kitalálni. Talán azt remélik, hogy ettől boldogabbak és kedvesebbek lesznek a szerverek?
Irányított nyelvtanulás
Csak egyszer kell kitalálni, hogy egy bot miként működjön, utána ugyanazt a motort több csevegőhálózaton fel lehet használni - mondta Deliága Ákos. A Talk-a-Bot megrendelőknek gyárt egyedi chatbotokat, nemzetközi piacra dolgoznak, és idehaza többek közt az Index.hu és a Sziget botjait fejlesztik.
A mesterséges intelligencia a chatbotok csillagrombolója
- mondta Deliága Ákos. „Ezzel viszont óvatosan kell bánni, nem érdemes csak azért mesterséges intelligenciát használni, mert ez ma a menő. Egy ruhaüzlet csevegőappjánál például lehet értelme annak, hogy a kiválasztott termékek és megadott preferenciák alapján, adatelemzéssel próbáljanak további ruhákat ajánlani a vevőnek, hogy azokat nagy valószínűséggel kedvelje” - tette hozzá.
Sokkal fontosabb a természetes nyelvértelmezés, vagyis az a motor, amely a legkülönfélébb kifejezéseinkből, mondatainkból kihámozza, hogy mit is akarunk közölni vagy kérdezni. Ez a motor bármilyen nyelven használható, a működését leginkább az határozza meg, hogy milyen szótárat és tudásbázist tesznek mögé.
A Talk-a-Bot a biztonság kedvéért az irányított gépi tanulást/tanítást alkalmazza a chatbotokon, mert így elkerülhető az a botrány, amibe a Microsoft teljes gázzal belefutott. A szoftvercég egyszerűen kieresztette a Twitterre a chatbotját, és a netezőkre bízta a tanítását.

Irányított tanulásnál a bot fejlesztője kézzel bővíti a szó- és tudásbázist, így elkerülhető, hogy tévútra menjen a projekt. Ennek csak az a hátránya, hogy kicsit munkaigényesebb, és „eleinte kicsit butuska” a chatbot, ahogy Deliága Ákos fogalmazott. Idő kell a fejlődéséhez, és ahogy egyre többet beszélgetnek vele, úgy lesznek egyre kifinomultabbak a válaszai.
Belemásznak az agyunkba is
A chatbotok iránti töretlen lelkesedés arra a trendre is rávilágít, hogy a vállalatok miként próbálnak egyre közelebb kerülni hozzánk, egyénekhez. Ha végignézzük a számítástechnika evolúcióját és a meghatározó iparági szereplőket, abból az is könnyen megjósolható, hogy mi lesz a következő lépés.
- Elsőként voltak a számítógépek, és az lett a meghatározó szereplő, aki az operációs rendszert adta, hiszen adta a bázist a többi szoftvernek. Ez volt a Microsoft.
- Ezután jött az internet és a böngészők, ahol a Microsoft az oprendszerek piacán szerzett monopol helyzetét kihasználva emelte vezető pozícióba az Internet Explorert. A szolgáltatásokat mindenki igyekezett Explorer-kompatibilissé tenni. Ezt azóta elbukta a Microaodt, a Google Chrome és a Mozilla Firefox erősebb.
- A következő a webes keresés, amikor a több milliárd internetező által keresett tartalmak váltak komoly bevételi forrássá. Ebben már a Google a legjobb, és mai is milliók munkálkodnak azon, hogy a keresőben az első találati oldalra kerüljön a weboldaluk.
- Még közelebb kerültek a technológiai cégek az emberekhez az okostelefonok forradalmával. A szenzorokkal telepakolt eszközöknek hála ma már nemcsak a kereséseket ismerik, hanem - a beépített gps miatt - a tartózkodási helyünket is. Ebben is a Google az egyik legjobb. Ma már olyan is előfordul, hogy belépünk egy boltba, és ha be volt kapcsolva a mobilon a wifi/bluetooth, akkor hetekkel később a weben ennek a boltnak a hirdetései látjuk. Enélkül, hogy bármilyen adatunkat megadtuk volna.
- Közben jött valami még személyesebb, az emberi kapcsolatok hálózata a Facebookal, és ennek már a csevegés is a része. Ez elképesztő méreteket öltött: több mint egymilliárd ember aktív felhasználó.
- A Google csevegője kevésbé népszerű, de a keresőcég még egy lépéssel közelebb jutott az emberekhez. A hirdetők nem különálló csatornát kapnak, minit a Facebookon vagy a Viberen, hanem egyenesen az emberek közt zajló beszélgetésekbe másznak bele. Például amikor arról beszélgetünk valakivel, hogy együtt kéne ebédelni, a csevegőrendszer egyszer csak magától felajánl közeli éttermeket. (Hasonlóan működött a Facebook M nevű digitális asszisztens, de az csak szűkebb körben használt tesztverzióban él, és a mögötte lévő rendszerrel messengeres botfejlesztést segíti a Facebook.)
A következő lépés valószínűleg az lesz, hogy a netezőkről begyűjtött személyes adatok, a lájkok, a megosztások, az életkor, az aktuális ünnepek és egyéb tevékenységeink gépi elemzése alapján
Az se lenne meglepő, ha a mobilok prediktív szótárában hamarosan márkanevek is megjelennének, és amikor elkezdjük beírni egy privát csevegésben az „Úgy ennék egy...” kezdetű mondatot, akkor a felajánlott szavak közt cégek ismert hamburgerei is felbukkannának. Persze mindig a mi döntésünk lesz, hogy a felkínált lehetőségek közül mit választunk.