Kezdenek kutyaszorítóba kerülni az álhíroldalak

2017.08.03. 13:30

Kiadós cikkben számolt be szerdán az USA Today az álhíroldalak elleni amerikai harc állásáról, megszólaltatva Paul Hornert, aki egy tucatnyi ilyen oldalt – többek között a ABCNews.com.co-t, a CNN.com.de-t, és a St. George Gazette-t – működtet. (Horner az egyik legismertebb álhírterjesztő, havonta tízezer dollárt keres ezzel a tevékenységével.)

636362526525568200-no-ad.PNG

Az üzleti modell az ő esetében is ugyanaz, mint az ismert magyar álhíroldalaknál: szenzációhajhász, klikkvadász címekkel látogatókat terel a Facebookról az oldalára, hogy az ott megjelent kamu hírek melletti Google AdSense hirdetések termeljék neki a bevételt. A Facebookon futótűzként képesek terjedni a meghökkentő tartalmak, egy-egy veretesebb kamuhír több százezres látogatottságot tud generálni, ami a sok kicsi sokra megy elven működő automata hirdetési rendszerekben igencsak jól jövedelmez.

Az utóbbi időben azonban nem megy olyan jól a bolt, köszönhetően annak, hogy a Google és a Facebook is álhírellenes lépéseket foganatosított. “Kétségkívül hatalmas, drámai a változás” - mondta az arizonai férfi az USA Today kérdésére. “Megérzi a pénztárcám azt, hogy sokkal nehezebb most virálissá tenni valamit, és hogy sokkal gyorsabban szúrják ki és jelentik az emberek az álhíreket.”

A Facebook ugyanis figyelmeztető szöveget helyez el minden olyan megosztott link alá, amelyikről a Snopes.com, a FactCheck.org vagy a Facebookkal együttműködő két másik álhír- és hoaxvadász szervezet bizonyíthatóan kimutatta, hogy kamu. Ebben segít az is, hogy egyre aktívabbak a felhasználók az egyes tartalmak jelentésében, álhírként való megjelölésében.

Horner elárulta, hogy manapság csaknem az összes felkapott sztoriját kamunak bélyegzi a Facebook, és hogy korábban népszerű oldalai a spam kategóriába kerültek. Súlyosbítja a helyzetét, hogy három oldalát a Google kitiltotta a hirdetési hálózatából. Azt, hogy pontosan mekkora veszteségek érték ezek miatt, nem árulta el, csak annyit, hogy enyhén csökkentek bevételei.

Az USA Today összegzése szerint másokra is rájár a rúd, az elnökválasztás óta eltelt hónapokban egy sor álhíroldal húzta le teljesen a rolót, így megszűntek az álhírkirály Jestin Coler igencsak népszerű NationalReport.net és Denver Guardian nevű oldalai is, ő maga pedig teljesen visszavonult az álhírbiznisztől.

Az álhírellenes háborúban azonban egyelőre nem állnak teljesen vesztésre a kamuhírek terjesztői, mivel a tények ellenőrzése sok időt vesz igénybe, a Facebookkal szerződött négy szervezet naponta 2-3 sztorit tud csak megbízhatóan csekkolni, miközben ennél nagyságrendekkel több álhír születik az interneten. És ha egy álhíroldalt sikerül is ellehetetleníteni, gyorsan jön másik a helyére. A Facebook és a Google a közösségi jelentés, a független tényellenőrző szervezetekkel való együttműködés mellett különféle algoritmusokkal, mesterséges intelligenciákkal is próbálkozik az álhírek kordában tartása érdekében, de persze a szólásszabadság és a cenzúra között is egyensúlyozniuk kell mindeközben. Szomorú!

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM