Etelka, Aletta
1 °C
5 °C

A magyar fiatalok minden szabad percüket a Facebookon töltik

2017.09.25. 10:43

A magyar fiatalok 30 százaléka naponta átlagosan 1,8 órát töltenek ezeken az internetes felületeken – írja az MTI a Vodafone Magyarország és az NRC közös kutatása alapján, amely a közösségimédia-használati és online tartalomfogyasztási szokásokat vizsgálta a fiatalabb, Y és Z generáció, vagyis a 16–37 évesek körében.

A felmérésről kiadott közlemény egyébként közösségimédia-függőségről beszél, amivel azért jó óvatosan bánni, mert bár gyakori fordulat, valójában semmilyen tudományos bizonyíték nincs arra, hogy a közösségimédia-használat hatása például a drogokéhoz lenne hasonló; a helyzet ennél jóval összetettebb, az ilyen következtetések pedig figyelmen kívül hagyják az egyéni tényezőket, sok más körülményt, illetve a közösségi média esetleges pozitív hatásait is – állítják a témával foglalkozó kutatók.

Más kérdés, hogy mi, magyarok tényleg elképesztően sokan lógunk a közösségi oldalakon, olyannyira, hogy az Európai Unió Digitális Gazdaság és Társadalom Indexének (DESI) 2017-es adatai alapján abszolút első helyen állunk az EU-ban közösségimédia-használatban – ez viszont nemcsak a fiatalok, hanem az öregek, meg a kettő közé esők internetezési szokásairól is árulkodik:

Visszatérve a felméréshez, az alábbi főbb megállapításokra jutott a két cég:

  • Az Y és Z generációs magyar felhasználók hetente átlagosan 22 órát interneteznek. Egy nap átlagosan 3,1 órát, közülük a legtöbbet (3,4 órát) a legfiatalabb korcsoport, a 16–21 évesek.
  • Leginkább vicces tartalmakat, zenét és filmeket néznek. Elsősorban a Facebookot, a Facebook Messengert és a Youtube-ot használják, főleg kapcsolattartási és tájékozódási céllal. Az internetezők zöme, 96 százaléka legalább heti rendszerességgel a közösségi oldalakat látogatja, de majdnem ugyanennyien, 91 százalékuk böngészik internetes oldalakat – nem híroldalakat – és használnak írásbeli csevegőprogramokat (90 százalék).
  • A legnépszerűbb alkalmazások a Facebook (93 százalékuk látogatja legalább hetente), a Facebook Messenger (89 százalék), a Youtube (89 százalék, a legfiatalabbak körében 95 százalék), az Instagram (44 százalék, a legfiatalabbaknál 74 százalék) és a Viber (ennek nagyjából egyforma, 37 százalékos a népszerűsége). A különböző közösségi oldalakon átlagosan hetente 12,4 órát töltenek az Y és Z generáció tagjai, a legtöbbet, 14,1 órát, a 22-29 évesek. 30 százalékuknak, amint van néhány szabad perce az iskolában vagy a munkahelyén, első dolga, hogy átfussa a közösségi oldalakat, miközben 55 százalékukat idegesíti, ha ismerősei minden apróbb történésről beszámolnak.
  • A kutatás szerint a legfiatalabbak (16–21 évesek) élen járnak a tartalmak fogyasztásában és előállításában is: 69 százalékuk legalább hetente néz videót/filmet tableten vagy okostelefonon az interneten keresztül, míg 55 százalékuk hetente fogyaszt blog- és vlogbejegyzéseket. Tartalmat (videót és fényképet okostelefonjával vagy tabletjével) 81 százalékuk készít hetente, míg az összes korcsoportot figyelembe véve az arány 66 százalék.
  • Az Y és Z generációba tartozó magyar internetezők 89 százalékának van saját okostelefonja, a 16–21 évesek 95 százalékának. Saját laptopja vagy asztali számítógépe ezzel szemben csak ötből négy 16–37 évesnek van. 82 százalékuknak van mobilinternet-előfizetése, szűk többségük, 53 százalékuk ugyanakkor nem találja elegendőnek a csomagban foglalt adatmennyiséget: a legtöbben, a válaszadók 29 százalékának 500 MB és 2 GB közötti adatforgalmú csomagja van. Ha korlátlan adattal rendelkeznének, leginkább böngészésre, közösségi oldalak látogatására, online zenehallgatásra, videók-filmek nézésére és csevegőprogramokra használnák a telefont.
  • Az összes válaszadó 62 százaléka gondolja úgy, hogy a közösségi oldalakon látottak nem adnak valós képet az emberekről, mert mindenki igyekszik jobb színben feltüntetni az életét a valóságosnál. Ez a szám a 16–21 évesek körében volt a legalacsonyabb, 56 százalék, ami egybecseng a Vodafone Magyarország által szervezett #HashtagFestival üzenetével, amely szerint szükség van a Z generáció edukációjára, hogy megtalálják az egyensúlyt a digitális és a valós életük között – áll a közleményben. A többség szívesebben követ márkákat (39 százalék), mint celebeket (29 százalék).