
A kutya sem használja a 340 millió forint közpénzből fejlesztett email 2.0-t

Hallott már az Onboxról? Nem? Nem csoda: a 643 millió forintos költségvetéssel kifejlesztett, aztán tavaly októberben minden különösebb hírverés nélkül elindított online levelezőrendszer körül elég nagy a csend az utóbbi hónapokban. Pedig a projekt több szempontból is nagyon izgalmas:
- Nem kevesebbet ígért, mint az emailezés forradalmasítását, ami elég bátor vállalás annak tükrében, hogy a műfaj piacvezetője, a Gmail mi mindent tud, mennyi felhasználója van, és mekkora birodalom áll mögötte (sorban: nagyon sok mindent, több mint 1,2 milliárd, és maga a Google).
- Mindezt a magyar állam, pontosabban a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap 340 millió forint közpénzzel támogatta meg.
- A projekt mögött pedig a New Wave Media Group nevű cég áll, ami a kormányhű propagandamédia-birodalom zászlóshajójának, az Origónak a kiadója, és aminek a vezetője Matolcsy Ádám, a jelenlegi MNB-elnök és volt pénzügyminiszter Matolcsy György fia.
Októberben, amikor a rendszer elindult, mi is kipróbáltuk, és arra jutottunk, hogy ebben bizony nem sok 2.0 van, sőt, tulajdonképpen nem más, mint egy átszínezett Freemail, és az égvilágon semmi nem indokolja, hogy valaki erre álljon át akár a Gmailről, akár más, bejáratott levelezőrendszerről.
Azóta eltelt több mint három hónap, így megpróbáltuk kideríteni, mekkora sikertörténet az Onbox, mennyien használják, megérte-e 340 milliót áldozni rá az adófizetők pénzéből. Az Onbox ügyfélszolgálata és a New Wave Group nem reagált a megkeresésünkre. Így aztán kerülőutakra kényszerültünk.
Hányan vagytok?
A webes forgalomelemzéssel foglalkozó Similarweb statisztikái szerint az Onbox.hu október óta havi átlagban 150 ezer látogatóval fut, ami nagyon szép szám – de éltünk a gyanúperrel, hogy kicsit túlbecsülheti a rendszer a valós adatokat (főleg, miután kiderült, hogy az Indexre havi 50-60 millió olvasót jelez, aminél, be kell valljuk, a valóság egy picit kevesebb). Szerencsére kéznél volt két olyan oldal, amiket a Similarweb az Onboxnál éppen csak kicsit magasabb látogatottságúnak mért, és amelyeknek személy szerint egészen pontosan ismerem a valós látogatói adatait: a jó öreg World of Warcraft blogom, és az IDDQD retró-videójáték blog.
A Google Analytics tanúsága szerint mind a kettő napi szűk ezer látogatót fogad átlagosan az elmúlt hónapokban - és ezzel verik az Onbox similarwebes becsült látogatottságát.
Vegyük észre, hogy itt két nagyon szűk réteghez szóló, ritkán frissülő blogról van szó, illetve egy több százmillió forintos szuperprojektről, aminek minden magyar internetező a célcsoportja. Ha hihetünk ennek a becslésnek, akkor bő 300 ezer forint közpénzt költöttünk egy átlagos napi látogató elérésére, illetve a New Wave a saját pénzéből még 300 ezret.
A Similarweb ad még néhány érdekes adatot az Onboxról, például hogy
- a látogatóinak negyede az ingyenmail.lap.hu oldalról érkezik (ez a Startlap egyik linkgyűjteménye);
- a legnépszerűbb oldal, ahová az Onbox rendszeréből átkattintanak a látogatók, az ekszerwebshop.hu – decemberben a látogatók 16 százaléka ide távozott a levelezőből;
- az Onbox látogatói által legsűrűbben felkeresett egyéb oldalak top5-ös listájára befért a Farming Simulator című videójáték egyik rajongói oldala, illetve Jászalsószentgyörgy község nem hivatalos közösségi portálja.

Nyilván ezeket az adatokat is némi fenntartással kell kezelni, de az biztos, hogy összességében az oldal extrém alacsony látogatottságára utalnak.

Második körben rákerestünk Google-ben a „@onbox.hu" kifejezésre; ennek elvileg ki kell dobni az összes olyan alkalmat, ahol valaki egy onboxos emailcímet adott meg elérhetőségként publikus felületen, például egy online apróhirdetésben. A Google a teljes interneten alig 30 ilyet talált, és ezek között is több ismétlődő cím volt. Az összes többi magyar levelezőrendszer domainnevére hasonló módon rákeresve százezres nagyságrendben volt a találatok száma.
Frissítés: Időközben hozzájutottunk az Onbox auditált látogatottsági statisztikájához, és ez azt mutatja, hogy egy kicsit még túl is becsültük a látogatószámot. A friss adatok szerint január eleje óta 2-300 között mozog a napi látogatók száma, de február első hétvégéjének két napján például mindössze 157, illetve 159 felhasználó vetődött az Onbox.hu-ra.
Nincs még semmi veszve
Minden jel arra mutat, hogy a kutya sem használja a rengeteg pénzből összerakott rendszert. De az indulás óta nem látszanak fejlesztés jelei sem: továbbra sincs mobilos alkalmazás, vagy olyan kapcsolt szolgáltatások, mint a Gmail mellett a Google naptár, a Drive, a Hangouts vagy a Docs. Továbbra sem lehet nem magyar ip-címről regisztrálni (Facebookon már induláskor erre panaszkodtak erdélyi felhasználók, és ígéretet kaptak, hogy hamarosan változik a helyzet).
A 600 milliós levelezőrendszer gazdái mintha nem is nagyon igyekeznének felhasználókat szerezni. A Facebookon például az indulás óta összesen két bejegyzés született az Onbox hivatalos oldalán: a profilkép és a borítófotó feltöltése. Ezeken összesen 15 lájkot és 8 megosztást generáltak (ebből hét ugyanaz az ember volt, aki láthatóan nem érti teljesen a facebookos megosztás koncepcióját). Az oldalnak összesen 110 követője van. A New Wave Media hivatalos oldalán az Onbox nem szerepel se a portfólióban, se a cégtörténetben, az Origón sincs rá link, csak a Freemailre. (Érdekesség, hogy azt a levelezőt eredetileg maga a Sátán, Soros György egyik alapítványa, a C3 építette fel még 1997-ben.)
Nehezen érthető, hogy egy cég ennyire nem törődik egy olyan projekttel, amibe az állami támogatás mellett elvileg 300 millió forintnyi önrészt is beletett.
De nincs még semmi veszve! Ha például véletlenül eszébe jutna pár tucat közintézménynek, állami cégnek, iskolának vagy önkormányzatnak, hogy az összes alkalmazottját onboxos levelezésre állítsa át a bármilyen, már meglevő megoldásról, hirtelen egészen megváltozna a látkép. Kicsit hunyorítva talán még úgy is tűnne, mintha lett volna értelme rákölteni azt a 340 millió forint közpénzt.
Frissítés: Befutott az Onbox hivatalos válasza is, azt írják, "Nem 340M ft-ot költött a New Wave Media Group az Onbox 1.0 B2C-re, az “email 2.0” projekt végterméke 2019 nyarán áll elő - tehát a 340 M ft-ot 24 hónap alatt fordítja fejlesztésekre a cég. Az Onbox 1.0 B2C egy új technológia kialakításának első lépése." Az illetékesek közlése szerint napi 12-13 ezer a látogatószám, de hogy a hivatalos audit, és a Similarweb becslése miért ennek a töredékét mutatja, arra egyelőre nem tudtak választ adni. Azt mindenesetre megtudtuk, hogy "januárban elindult egy komplex monitoring és logelemző fejlesztésünk, bízunk benne, hogy kiderül, honnan ez az eltérés."
