Salamon
12 °C
13 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Kövesse élőben a Falcon Heavy szárnyalását!

Screen Shot 2018-02-06 at 9.15.58 PM.png
2018.02.06. 19:20 Módosítva: 2018-02-07 00:22:54

Elérkezett a nagy nap, a SpaceX kedden – magyar idő szerint este fél nyolctól – kipróbálja, hogy működik-e a három Falcon-9 rakétából összerakott Falcon Heavy. A startablak két és fél órán át lesz nyitva, ami azt jelenti, este 10-ig lesz ideje a mérnököknek, hogy a közvetlenül a start előtt esetleg felmerülő apróbb hibákat elhárítsák, vagy kedvezőtlen időjárás esetén várjanak a javulásra.

Elon Musk Twitteres bejegyzése szerint egyébként épp ez a helyzet, a nagy magasságban fújó szelek erőssége 20 százalékkal meghaladja a tűréshatárt, emiatt lehet, hogy csúszik a start:

A SpaceX tweetje szerint magyar idő szerint 20:20-ra tolták a startot a szelek miatt:

19:49 – Újabb csúszást jelentettek be:

Eszerint nem csitulnak a nagy nyíróerejű magaslégköri szelek, a start magyar idő szerint 21:45-nél hamarabb nem várható. Mivel 22:00-kor zárul a mai startablak, egyre kevesebb az esélye annak, hogy ma elindul első útjára a Falcon Heavy.

19:52 – Elon Musk azt írta, hogy a startautomatikát aktiválták:

20:19 – A Kennedy Űrközpont visszaszámláló órájánál a helyzet:

20:30 – A várakozás hosszú perceit töltsék hasznosan!

Itt egy pár perces CNN-interjú Elon Muskkal, a Falcon Heavy közelgő tesztjéről (amiben többek között arról esik szó, hogy maga Musk sem lát túl sok esélyt a rakéta sikerére, mivel túl nagy terheléssekről van szó, a gyorsítórakéták leválását elősegítő mechanikát sem próbálták még ki élesben, stb):

20:40 – A hivatalos SpaceX stream elindulásáig lehet akár egyéb közvetítéseket is nézni.

Itt van például a Space and Universe élő képe a várakozó rakétáról:

20.45 – Egy óra a startig. Ha enyhülnek a magasan fújó szelek, akkor még lehet start ma.

20:55 – Igen, lesz képünk az űrben száguldó Tesláról.

A Business Insider friss cikke szerint három kamerát szereltek a piros Tesla sportautóra, ami a Falcon Heavy orrkúpjában csücsül. Amit igazából sejteni lehetett előre.

20:58 – Van, aki még esetleg nem látta a legutóbbi FH-animációt? Íme:

21:00 – Több mint félmillióan várják már az élő SpaceX stream indulását:

21:01 – Ha minden igaz, megkezdték a rakéta üzemanyaggal (folyékony oxigénnel) való feltöltését:

21:07  – Magyarok a nagyvilágban rovatunk jelentkezik:

21:19 – A FH második fokozatának RP-1 üzemanyaggal való feltöltése is befejeződött, írja a Spaceflight Now. A rakéta elvileg startra kész.

21:23 – Elindult a SpaceX élő közvetítése:

21:28 – Minden rendszer készen áll a startra.

21:30 – A jelentések szerint a nagy magasságban fújó szelek enyhültek, elképzelhető, hogy szűkösen bár, de sor kerül ma a startra.

21:35 – Tíz idegörlő perc a startig.

21:37 – Hatezer SpaceX alkalmazott neve van belevésve abba a plakettbe, ami a Tesla alatti adapterhez van erősítve. A bejelentést üdvrivalgás követte a SpaceX irányítóközpontjában.

21:38  – A közvetítés, ha minden jól megy, akkor a második rakétafokozat beindulása után nem sokkal véget ér. A Tesla pályára állítása hatórával ezután következik majd.

21:41 – Kevesebb mint öt perc van hátra a startig, a jelek szerint minden készen áll a tesztre.

21:44 – Rögvest start!

21:45 – ÉS MEGY!!!

21:46 – ÉS MEGY!!!!!

21:47 – A gyorsítórakéták rendben leváltak!

21.49 – Levált az orkúp két fele is simán! Musk Teslája az űrben hasít!

21.53 – A két gyorsító rakéta hiba nélkül landolt a két szárazföldi leszállóhelyen!

22:00 – A közvetítést időközben befejezték, a harmadik, középső Falcon-9 fokozat landolásáról egyelőre nem érkezett információ.

22:00 – Itt vannak viszont a világ legmenőbb autós fotói, amikre mindenki úgy várt:

Fotó: SpaceX

22:26 – Még mindig várat magára a középső fokozat landolásáról szóló híradás. Mondjuk ha csak ennyi nem sikerülne az egész küldetésből, szerintem azzal is bőven kiegyezne mindneki a SpaceX-nél.

22.30 – Elon Musk helyzetjelentése:

Azaz a fölső fokozat, ami a Teslát tolja az űrben, rendben van, hajtóműve sikeresen újraindult és 7000 kilométeres magasságba emelte a szerkezet röppályájának legtávolabbi pontját. A következő öt órában áthalad a Van Allen-övön, majd következik az utolsó hajtóműindítás, amivel a Nap körüli pályára áll a Tesla.

22:49 – Ilyen látvány tárul a Tesla "sofőrjének" szeme elé:

22:59 – Élő közvetítést ad a SpaceX a jelenleg Föld körül keringő Tesláról:

23:22 – Hol jár vajon a piros autó?

23:48 – Made on Earth

Printed on the circuit board of a car in deep space

A post shared by Elon Musk (@elonmusk) on

00:21 – Kezdenek szállingózni a profi fotóriporterek képei a startról. Kezdésnek és a közvetítésünk zárásaképp álljon itt John Kraus parádés felvétele:

***

A SpaceX gyakorlatilag három Falcon-9 rakéta összekapcsolásával alkotta meg a világ egyik legnagyobb teljesítményű rakétáját, amivel csaknem 64 tonnányi hasznos terhet lehet majd alacsony föld körüli pályára állítani. Az Elon Musk által 2011-ben bemutatott Falcon Heavy gerincét egy több fokozatú, megerősített Falcon-9 adja, amihez két oldalról egy-egy, az utóbbi években kiválóan bevált, ugyanolyan típusú rakétát kapcsoltak, amik így elsőként leváló gyorsítófokozatként funkcionálnak majd. Mindkét gyorsítórakéta volt már egyszer használva: az egyik 2016 májusában vitte az űrbe a Thaicom-8 műholdat és tért vissza sikeresen, a másik 2016 júliusában a Dragon teherűrhajót állította pályára, hogy felszerelést vigyen a Nemzetközi Űrállomásra.

A Falcon Heavy-t összesen 27 Merlin 1D hajtómű 22 819 kN-nal, körülbelül 18 Boeing 747-es repülőgép tolóerejének megfelelő erővel emeli majd a magasba – ezek az adatok azt jelentik, hogy ha nem vall kudarcot, a SpaceX rakétája lesz a legerősebb a piacon. Az alábbi ábra a küldetés egyes fázisait mutatja be, a starttól kezdve, mindhárom fokozat visszatérésén keresztül, a Tesla Nap körüli elliptikus pályára állításáig:

Fotó: SpaceX

A 70 méter magas, üzemanyaggal föltöltve 1400 tonnát nyomó szerkezettel a SpaceX embereket szeretne az űrbe juttatni, első körben fizető űrturistákat a Holdig, később akár a Marsig. De mindenekelőtt a mostani teszttel meg kell arról győződni, hogy a Falcon Heavy koncepciója működőképes.

A Falcon Heavy tesztrakománya nem más, mint Elon Musk saját meggypiros Tesla Roadstere, benne egy SpaceX-szkafandert viselő bábuval. Az űrbe indítandó Tesla kellőképpen ki van már belezve, azaz eltávolítottak belőle minden olyan alkatrészt, elektronikát, ami potenciális veszélyt jelentene a rakétára, így például egészen biztos, hogy nincsenek benne a több száz kilogrammos akkumulátorok.

Starman in Red Roadster

A post shared by Elon Musk (@elonmusk) on

A tervek szerint Elon Musk Teslája nem Mars körüli, csupán elliptikus Nap körüli pályára fog állni, ami viszont legtávolabbi szakaszán eléri a Mars Nap körüli pályáját. Ezzel azt szeretnék a SpaceX interplanetáris mérnökei bizonyítani, hogy a Falcon Heavy majdan képes lehet és képes is lesz elérni a Marsot, aminek kolonizálása Elon Musk víziói közt első helyen szerepel.

Akárhogyanis, ha sikeres lesz a start, és nem esik szét és robban fel az egész szerkezet a hatalmas terhelés hatására, akkor Elon Musk Teslája lesz a valaha gyártott leggyorsabb személyautó a világon, és az űrben távolodó piros sportautó képe villámgyorsan be fogja járni a világot.