Hortenzia, Gergő
-2 °C
8 °C

Nagyot kockáztatott, nagyot nyert a SpaceX

2018-02-07T000424Z 329187096 HP1EE27007CO4 RTRMADP 3 SPACE-SPACE
2018.02.07. 00:17 Módosítva: 2018-02-07 08:03:30

Némi csúszással ugyan, de kedden pazar rakétastartban lehetett része azoknak, akik élőben követték a SpaceX új nehéz hordozóeszközének, a Falcon Heavynek első útját. A gyakorlatilag három Falcon-9 rakétából összerakott szerkezet tökéletesen működött, noha sikerére igazán nem számított senki, és még maga Elon Musk is ötven százalék esélyt látott a kudarcra.

A sikeres teszttel a világ jelenleg legnagyobb teljesítményű rakétájává avanzsált a FH, amivel a jövőben csaknem 64 tonnányi hasznos terhet lehet majd alacsony föld körüli pályára állítani. A 70 méter magas, üzemanyaggal föltöltve 1400 tonnát nyomó szerkezettel a SpaceX embereket szeretne az űrbe juttatni, első körben fizető űrturistákat a Holdig, később akár a Marsig. A mostani teszthez azonban egy jóval speciálisabb tömegszimulációt raktak a rakéta rakterébe: Elon Musk meggypiros Tesla Roadsterét, ülésében egy SpaceX-szkafandert viselő bábuval.

Az Elon Musk által 2011-ben megálmodott Falcon Heavy gerincét egy több fokozatú, megerősített Falcon-9 adta, amihez két oldalról egy-egy, az utóbbi években kiválóan bevált, ugyanolyan típusú rakétát kapcsoltak, amik így elsőként leváló gyorsítófokozatként funkcionáltak. Mindkét gyorsítórakéta volt már egyszer használva: az egyik 2016 májusában vitte az űrbe a Thaicom-8 műholdat és tért vissza sikeresen, a másik 2016 júliusában a Dragon teherűrhajót állította pályára, hogy felszerelést vigyen a Nemzetközi Űrállomásra.

Kicsit csúszott a start

A keddi start floridai idő szerint délután fél kettőre (magyar idő szerint este fél nyolcra) volt kitűzve, amit a nagy magasságban fújó szelek miatt végül két és egy negyed órával elhalasztottak. Mivel a startablak ehhez az új időponthoz képest negyed órával később zárult volna, azt lehetett gondolni, hogy az időjárás miatt nagy valószínűséggel elmarad a rakéta tesztje.

Magyar idő szerint este kilenc körül megkezdték a rakéta feltöltését üzemanyaggal, ami kábé fél órával a start előtt be is fejeződött. Minden rendszer készen állt a startra, a SpaceX hiavatlos élő közvetítését több mint félmillióan nézték már ekkor. A meteorológiai mérések azt jelezték, hogy a rakétára veszélyt jelentő széllökések enyhültek, így a 15:45-re kitűzött startidőpont már végleges maradt.

A közvetítés utolsó perceiben két érdekes dolog is kiderült. Egyrészt megtudhattuk, hogy hatezer SpaceX alkalmazott nevét gravírozták abba a plakettbe, ami a Tesla alatti adapterhez van erősítve. A bejelentést több száz lelkes Spacex-dolgozó üdvrivalgása követte a cég kaliforniai irányítóközpontjában. Másrészt kiderült, hogy a Tesla fedélzetén elhelyezett újfajta adathordozón – Arch lézeroptikai kvarclemezen – az űrbe küldték Isaac Asimov Alapítvány könyvsorozatát is.

És akkor felszállt

Magyar idő szerint 21:45-kor lefutott a visszaszámlálás utolsó tíz másodperce is, beindult a Falcon Heavy 27 darab Merlin 1D hajtóműve, hogy 22 819 kN-nal, körülbelül 18 Boeing 747-es repülőgép tolóerejének megfelelő erővel a magasba emelje a monstrumot. És nem, nem esett darabjaira, a Falcon Heavy méltóságteljesen haladt röppályáján előre. Könnyedén átlépte a hangsebességet, gond nélkül átvészelte a legnagyobb aerodinamikai terhelés pillanatait is, röpült mint egy sólyom.

A SpaceX kaliforniai központjában örömünnep vette kezdetét, inenntől már érzeni lehetett, hogy minden rendben lesz. És úgy is lett. A gyorsítórakéták dolguk végeztével úgy váltak le, ahogy azt várták tőlük, majd az orrkúp borításának ledobódása is rendben megtörtént. Ekkor láthattuk meg először a piros sportautót, ahogy tízezer km/órás sebességgel száguld az űrben.

A menetrend szerint a két gyorsítórakéta landolása következett. Nyolc perccel a start után a SpaceX LZ1 és LZ2 leszállóhelyein a már megszokott precizitással földet is ért a két szerkezet. A párhuzamos, tökéletesen összehangolt landoláshoz foghatót még nem látott a világ, mintha egy hi-tech balettelőadás fináléját néztük volna.

A közvetítést nem sokkal ez után befejezte a SpaceX, anélkül, hogy a harmadik rakéta landolásáról kiderült volna bármi is, mivel megszakadt a kapcsolat a rakétával és a drónhajóval is, amire le kellett szállnia. Ezután sokáig nem érkezett semmi információ a 3. rakéta sorsáról, noha erős volt a gyanú, hogy nem jött össze a visszatérés. Az eseményt követő sajtótájékoztatón (magyar idő szerint éjjel 1 óra körül) végül Elon Musk megerősítette, hogy a középső fokozatban nem maradt elég üzemanyag a landolás végrehajtásához, a rakéta kb 450 km/órás sebességgel csapódott a drónhajó közelében az óceánba, eközben maga a drónhajó is megsérült. De ha oda is veszett landolás közben a 3. rakéta, igazán semmit nem von le a keddi küldetés történelmi értékéből.

Élőben az űrautó fedélzetéről

A SpaceX-től és Elon Musktól Twitteren befutó információk szerint a FH utolsó fokozata, ami a Teslát tolja az űrben, az előírtaknak megfelelően kezdett működni, hajtóműve sikeresen újraindult és 7000 kilométeres magasságba emelte a szerkezet röppályájának legtávolabbi pontját. A tervek szerint áthalad a Van Allen-övön, majd kábé hat órával a start után következik az utolsó hajtóműindítás, amivel a Nap körüli pályára áll a Tesla. Elon Musk friss Twitter-üzenete szerint ez is rendben ment:

A pár héttel ezelőtti hírekkel ellentétben Elon Musk Teslája nem Mars körüli, csupán elliptikus Nap körüli pályára áll, ami viszont legtávolabbi szakaszán eléri a Mars Nap körüli pályáját. Ezzel azt szeretnék a SpaceX interplanetáris mérnökei bizonyítani, hogy a Falcon Heavy majdan képes lehet és képes is lesz elérni a Marsot, aminek kolonizálása Elon Musk víziói közt első helyen szerepel.

Ezen összefoglaló írásának idején élő közvetítést sugárzott a SpaceX az űrből, a Föld körül keringő Tesla fedélzetéről. A sportautóra három kamerát is szereltek, így a nézők szeme elé több szögből is csodás látvány tárult. Ami egyben a világ legdrágább, de kétségkívül a leghatásosabb autóreklámja is egyben, nézzék csak:

Nyitókép: Thom Baur/Reuters

 

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?