Menyhért, Mirjam
18 °C
33 °C

Alagúttal kötnék össze Finnországot és Észtországot

finest1
2018.02.08. 10:09

A világ leghosszabb tenger alatti vasúti alagútjával tervezik összekötni Finnországot és Észtországot, jelentette az MTI. A Finn-öböl alatt, Helsinki és Tallinn között 103 kilométer hosszan húzódó FinEst Link alagutat 2040-re lehetne megépíteni 13-20 milliárd euróból (4000-6200 milliárd forint) a két fővárosban szerdán ismertetett, a finn és az észt kormány megbízásából készült megvalósíthatósági tanulmány szerint.

Az alagút révén fél órára csökkenne a menetidő a finn és az észt főváros között a jelenlegi másfél-két óráról, amennyit a komppal való átkelés vesz igénybe. A vasúti alagút közvetlenül a helsinki és a tallinni repülőteret kötné össze, de csatlakozása lenne a Rail Balticához, a Varsóba vezető vasútvonalhoz is, így megkönnyítené a kapcsolatot Finnország és Közép-Európa között.

Helsinki térségében észtek tízezrei dolgoznak, a finnek pedig turistaként látogatnak szívesen Tallinnba. "Úgy hallottam, Finnországban sokan úgy érzik, mintha szigeten élnének, de ennek nem kell így maradnia" – mondta tallinni sajtóértekezletén Juri Ratas észt miniszterelnök.

A két város közötti személyforgalom a tavalyi 9 millióról 14 millióra nő 2050-ig akkor is, ha nem készül el az alagút, de ha megépül, akkor az évi 23 millió főt is elérheti a utasforgalom, ebből 10 millió ember szállítása maradna a kompokra.

Két párhuzamos, szervizalagutakkal összekötött csőben futnának a vonatok
Két párhuzamos, szervizalagutakkal összekötött csőben futnának a vonatok
Fotó: finestlink.fi

A megvalósíthatósági tanulmány abból indult ki, hogy a sokmilliárd eurós beruházás költségeinek 40 százalékát az Európai Unió fedezné. Az alagút építését 2025-ben kezdenék és a tervek szerint 15 évig tartana a munka. Egy rivális projekt, amellyel az Angry Birds-videojáték gyártója, a Rovio állt elő, kínai finanszírozással és korábbi határidővel számol. A finn és az észt kormány tavasszal értékeli ki részletesebben is a szerdán ismertetett megvalósíthatósági tanulmányt.