Valér
-1 °C
0 °C

A YouTube-trollok kezdik elkapatni magukat

2018.03.29. 15:31

A kaliforniai gyorsétteremlánc, az In-N-Out beperelt egy népszerű YouTube-videóst, mert egy úgynevezett vicces videója szerintük megsértette a jó hírnévhez való jogukat. A videós, Cody Roeder egy filmet készített arról, hogy a cég vezérigazgatójának adta ki magát, és azt mondta a vásárlóknak, hogy az ételük egy „szemét” és „szennyezett”.

Az In-N-Out 25 000 dollár kártérítést követel, és azt, hogy Roeder és stábja kapjanak távoltartási végzést. Roeder nem kommentálta az esetet, de a Trollmunchies-ra feltöltött videói közül párat eltüntetett – azt is, amelyikben hasonlóan vicces volt egy Taco Bell étteremben.

Hivatásos trollok

A Trollmunchies YouTube-csatornának több mint 627 ezer feliratkozója van; az egyik filmjüket 12,7 millióan látták. Az ide feltöltött videók többsége reklámot is tartalmaz. De vannak amatőr filmkészítők is, akik Roederhez hasonlóan megosztják életük legjobb szívatásait - hogy aztán szembesüljenek a jogi következményekkel. A BBC News megemlített néhány hasonló esetet:

  • a brit központú Trollstation csoport tagjait 2016-ban letartóztatták, miután megrendeztek egy hamis túszejtést és emberrablást egy londoni galériában;
  • egy amerikai házaspár öt év próbaidőt kapott 2017-ben, miután olyan videókat töltöttek föl, amikben összetörik a gyerekeik játékait, amíg el nem sírták magukat;
  • egy ausztrál férfit 1200 ausztrál dollár (233 ezer forint) pénzbírságot kapott, mert nem bírta kihagyni a januárban népszerű internetes baromságot, a silly salmont, és leugrott egy hídról.
Cody Roeder
Cody Roeder

Egy YouTube-fókuszú hírportál szerkesztői a BBC-nek elmondták, hogy nagy a versengés a tartalomgyártók között, hogy ki tud még megbotránkoztatóbb videókat készíteni.

Újabban trenddé vált, hogy minél őrültebbnek látszó videókat készíts. És a szívatások önmagukban is egyre durvábbak lettek. És sajnos ezeket nem lehet úgy szabályozni, mint a hagyományos sajtót vagy a hasonló tévéműsorokat.

– mondta a TenEighty szerkesztője, Alex Brinnand.

A YouTube szabályzata tiltja a káros vagy veszélyes szokásokat bátorító videók feltöltését. Március óta él az új hirdetési program, amiben csak ellenőrzött tartalomgyártók csatlakozhatnak a prémium hirdetési programhoz. Brinnand szerint a YouTube mást is tehetne, hogy eltüntessék a legszélsőségesebb videókat, de tartalmi kérdésekben általában igyekeznek nem közbeavatkozni.

(BBC News)