Ilona
17 °C
32 °C

A Fidesz nagyon felbosszantotta egy szavazóját

2018.04.03. 10:35
Gyakorlatilag lehetetlen lekerülni a Fidesz politikai kampányoknál használt telefonlistájáról. Legalábbis olvasónknak, Ádámnak ez még négy év alatt sem sikerült.

Ádám Fidesz-szavazó. Legalábbis eddig mindig a Fideszre szavazott. A mindig az ő esetében három alkalmat jelent, mert kora alapján eddig három parlamenti választáson vehetett részt.

Szavazó, ami azonban esetében nem jelenti azt, hogy kritikátlan támogató lenne. Már négy éve megelégelte például a választások idején sűrűsödő politikai telefonhívásokat. A módszert többen is alkalmazzák, őt ez annak ellenére is zavarta, hogy éppen fideszes hívásokat kapott. Hosszas levelezésbe kezdett arról, hogy márpedig az ő telefonszámát ne használják ilyen hívásokra.

GettyImages-881770724
Fotó: Alex Wong

Az úgynevezett infotörvény alapján neki is, mint minden magyar állampolgárnak, joga lenne ugyanis az ilyen kéretlen hívásokra felhasznált listákról leiratkozni.

Ám hiába írt töméntelen sok levelet a Fidesznek, a Miniszterelnöki Kabinetirodának és a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnak,

még mindig kapja a telefonokat.

A legutóbbi, Vona Gábort ekéző telefon után elhatározta, hogy az Indexszel is megosztja kálváriáját.

2014 óta

A géphangon eldarált politikai tartalmú telefonok, illetve sms-ek a választások közeledtével mindig megszaporodnak. Ám miközben a legtöbb kéretlen reklámhírlevélről valamiképpen le lehet iratkozni, a Fidesz híváslistájánál ez lehetetlennek tűnik.

A velünk megosztott kiadós hivatalos levelezéséből kiderül, hogy Ádámnak 2014-ben lett elege. Ekkor unta meg, hogy a parlamenti vagy önkormányzati választások, illetve az országos népszavazások előtt (így most, a 2018-as parlamenti választási kampányban is) rendre felbukkan az ő személyes életében is a régi választási csodafegyver.

Ádám a levelezését a hívó félnél, vagyis a Fidesznél kezdte. Megpróbált kapcsolatba lépni a párttal. Az volt a kérése, hogy miképpen az a kéretlen hírleveleknél is lehetséges,

ő a telefonos politikai tájékoztatás lehetőségéről szeretne leiratkozni.

Írt egy rakás emailcímre, a Fidesznek, a Polgárok Házának, a Demokrácia Központnak. Sehonnan sem kapott választ. Már ekkor is küldött másolatot a személyes adatok kezelését ellenőrző Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnak (NAIH) is.

NAIH-lépések

A hatóság ugyan válaszolt – volt, hogy bizonyos lépéseket is tett annak érdekében, hogy feltárja, ki pontosan az adatkezelő, máskor megkeresett telefonszogáltatót (a konkrét esetben, a Telenort) vagy a számokat közvetlenül használó céget (Media Exchange Kft.) – de összességében a NAIH eleinte csak annyit állapított meg a kutakodásával, hogy

azok a telefonszámok, ahonnan a hívások, illetve az sms-ek érkeztek, a Fidesz tulajdonában álltak.

A levelezésekből jól nyomon követhető, hogy amikor felerősödött a telefonos kampány, Ádám mindig újabb leveleket írt, 2016-ban is, 2017-ben is, például, amikor Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter küldött egy hangüzenetet. Ekkor a NAIH arról tájékoztatta az ügyfelet, hogy az adatkezelő a Miniszterelnöki Kabinetiroda.

Amikor Ádám az MK-hoz fordult, a kabinetiroda jelezte, hogy ez tévedés, ő ugyan nem adatkezelő, de sajtóhírek szerint talán a Fidesz lehet az.

Tényleg kafkai a levelezés, de a lényeg, hogy a 2018-as parlamenti választásokig sem sikerült elérnie, hogy ne zaklassák, hogy valamiképpen lekerüljön a listáról.

Mindez azért szomorú, mert amúgy a jogszabályok elég egyértelműen fogalmaznak.

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (Infotv.) kimondja, hogy a NAIH feladata a személyes adatok védelméhez, valamint a közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok megismeréséhez való jog érvényesülésének ellenőrzése és elősegítése.

A hatóságnál bejelentéssel bárki vizsgálatot kezdeményezhet arra hivatkozással, hogy személyes adatai kezelésével jogsérelem következett be, vagy annak közvetlen veszélye fennáll. Az ilyen bejelentésekért „büntetésből” semmilyen joghátrány nem érheti a bejelentőket.

Ide-oda pattogott

Amikor Ádám megkeresi a hivatalt, elsőre azt a tájékoztatást kapja, hogy a NAIH a panaszokat csak abban az esetben vizsgálja ki, amennyiben az érintett a hatóságnál tett bejelentését megelőzően már megkereste az adatkezelőt a bejelentésben megjelölt jogainak gyakorlásával kapcsolatban.

Az adatalany ilyenkor háromféle dolgot kérelmezhet az adatkezelőnél:

  1. tájékoztatást személyes adatai kezeléséről;
  2. személyes adatainak helyesbítését;
  3. személyes adatainak – a kötelező adatkezelés kivételével – törlését vagy zárolását.

Ez nyilvánvalóan sokszorosan megtörtént, Ádám már több, határozott hangú levélben jelezte a kérését, teljesen eredménytelenül. Ádám semmiképpen nem volt ellenséges a Fidesszel, de mint magyar állampolgár négy éve sérelmezi, hogy egy adatkezelő folyamatosan úgy használja a személyes adatát, vagyis a telefonszámát, hogy ő kéri: ne zaklassák. 2014 és 2018 között tucatnyi levél elküldésével sem tudott ezen a helyzeten változtatni.