Vendel
7 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Látványosan beparkolt Magyarország a CEBIT-re

2018.06.13. 05:42

A magyar digitális gazdaság az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően európai szereplővé vált, és bekerült az erős digitális gazdasággal bíró országok közé – mondta Deutsch Tamás, a digitális jólét program miniszteri biztosa a hannoveri CEBIT kiállításon. A politikus a 400 négyzetméteres magyar stand hivatalos keddi megnyitóján azt mondta, hogy hazánk bruttó nemzeti jövedelmének a 20 százalékát állítja elő a digitális gazdaság.

Az állam 340 millió forintot költött a nemzeti stand felépítésére, valamint az ott kiállító vállalkozások felkészítésére, ami Deutsch szerint sokszorosan megtérülő befektetés, és a CEBIT-en megkötésre kerülő üzletek összértéke a becslése szerint ennek az összegnek a 30-40-szeresét is elérheti. A magyar stand kétségtelenül elég látványos és nagy lett, a hazai cégek pedig sokféle digitális megoldást felvonultattak, és főleg arra fókuszálnak a következő napokban, a szóhasználatukkal élve, hogy legyenek leadek meg jó KPI, ami magyarul kábé annyit tesz, hogy gazdag megrendelők pénzére hajtanak.

Kint volt például a Safeskin, a lopásgátlós iPhone-tok kifejlesztője, amelyről nemrég írtunk.

Parkolás mobillal – Parkl

Az alig pár éve elindított Parkl nevű startup a parkolást egyszerűsíti, és egyben megteremti annak a lehetőségét, hogy akár az iroda- és társasházak zárt parkolóhelyei is jobb kihasználtsággal működjenek. A rendszer a felhasználó szemszögéből nézve nagyon egyszerű: az appban regisztráljuk a kocsink rendszámát, és ezt követően vagy egy gombnyomásra, vagy automatikus rendszámfelismeréssel tudunk bejutni a parkolóházakba, a fizetés pedig automatikusan történik az ott töltött idő alapján.

Ennek egyszer még nagy jelentősége lesz, a maguktól leparkoló önjáró autók ugyanis biztosan nem fognak cetlit tépni a sorompónál.

Hogy működjön az appból történő parkolás, ahhoz csupán egy mobilnetes kapcsolattal ellátott dobozt kell elhelyezni a garázsban, ez kezeli a sorompót és a belépők azonosítását. A parkoló tulajdonosa extraként részletes adatokhoz jut a parkoló kihasználtságáról, és ha van olyan időszak, amikor üresen kong az épület, dinamikus árazással tudja feltölteni a helyeket. Az irodaházak garázsai például az esténként színházba menők autóival telhetnek meg. Azt pedig majd nyilván kiszámolja az algoritmus, hogy mekkora puffert kell hagyni azokra az esetekre, amikor a színházazást követő kocsmázás, vagy az irodai túlórák miatt hosszabb ideig marad ott pár autó.

A rendszerbe beköthetők az elektromos töltőállomások, de akár az autó lerakása utáni továbbutazást is segíteni lehet. A parkolóházaktól a Parkl némi részesedést kér a bevételből, amelynek az aránya többek közt annak függvényében változik, hogy ki kell-e építeni az elektromos kaput.

Túl sokat kaszál a kasszás – Poseidon

A bolti lopás egyik legnehezebben felismerhető verziója az, amikor a kasszás is részt vesz a dologban, és a vonalkódokkal trükköznek. Ezek az esetek általában későn lepleződnek le, amikor leltárhiányt állapítanak meg, és nem lehet tudni, hogy mikor tűnt el az áru.

Egy kisebb boltban a kasszás a tenyerében rejtette el a gyufa vonalkódját, és azt húzta le a drága italok helyett

– mesélte Simon Attila, a Poseidon tolvajfogó rendszerének termékmenedzsere. Ez a rendszer videofelvételt készít, és ezt köti össze a kassza adatbázisával, így utólag meg lehet keresni a gyanús tranzakciókat. Hogy a példánál maradjunk, elég ritkán vesznek az emberek több tucat doboz gyufát egyenként, a sok kis értékű tranzakció alapból gyanút kelt, és ezek alapján érdemes visszanézni az adott vásárláshoz kapcsolódó videofelvételeket.

A boltokban átlagosan 3 százalék a leltárhiány, és a Poseidon azt ígéri, hogy ezt leviszi akár 0,4-0,5 százalékra. A fejlesztők most 103 felismerhető trükköt ismernek, és azon dolgoznak, hogy némi gépi tanulás bevezetésével a rendszer automatikusan kiszűrje az átlagos vásárlásoktól nagyon eltérő eseteket.

Okosváros fémkeretbe zárva – Onlinet

A városi élet digitalizációjának akadnak kevésbé előnyös megnyilvánulásai, például amikor egyetlen utcasarkon egymás mellett húznak fel több póznát és dobozt – parkolóórát, gombnyomással működő segélyhívót, telefonfülkét, citylight plakátot, elektromos autótöltő állomást, és ki tudja ma megmondani, mi jöhet még. A húsz éven át címkeletépős ügyfélbeléptető rendszereket fejlesztő Onlinet azt találta ki, hogy a fent említett funkciókat mind egybeépíti, hogy csak egy objektum foglaljon el helyet a járdán.

Persze nemcsak dobozokat gyártanak, hanem azon fáradoznak, hogy azok jól illeszkedjenek az okosvárosok digitális rendszereihez.

Az újfajta csipes személyi igazolványt a kioszk kártyaleolvasójába helyezve akár úgy is lehet majd mentőt hívni, hogy előre tudják az érintett adatait, és fel tudnak készülni a speciális mentési helyzetekre.

A beépített 180 fokos kamera a biztonsági funkciókon túl arra lehet alkalmas, hogy azonosítsák vele a közeli üres parkolóhelyeket, a számlanyomtató pedig a BKK Futár adatai alapján részletes útvonaltervet nyomtathat a turistáknak.

Személyre szabott rajongás – Nitrosport

A világ legnagyobb sportklubjainál is gyakori probléma, hogy teljesen értelmetlen és semennyire nem hatékony módon próbálják megszólítani a (néha csak vélt) szurkolókat. Aki például külföldiként egyszer vesz jegyet mondjuk a Barcelona meccsére, később ugyanolyan ajánlatokat fog kapni, mint aki ott él a csapat városában. Ezen akar változtatni az adatvezérelt marketingben utazó Nitrosport, hogy mindenki pontosabb ajánlatokat kapjon. A külföldiek nyilván nagyobb eséllyel vesznek mezt vagy más márkázott terméket, mintsem belépőjegyet minden egyes hétvégére.

Csúnyán hangzik, hogy ezzel több pénzt lehet kipréselni a szurkolókból, de ennek megvan az a jó oldala is, hogy közvetlenebb és személyesebb kapcsolat alakul ki a klubok és a nézők között. Bár erre van némi nyitottság néhány magyar csapatnál is, a Nitrosport inkább a németországi és az angliai piacot venné célba, ahol még a másodligában is nagy a nézettség, hiszen a rajongói profilozás nagy létszámnál kifizetődő.

Térhatású reklámok a falon – Holografika

A filmiparnak bonyolult a viszonya a 3D-vel, de a kültéri reklámok esetében biztosan előnyös a térhatású megjelenítés, hiszen magára von minden tekintetet. A Holografika a projektoros 3D megjelenítője után újabb megoldással állt elő, egy LED panellel, amelyből sokat egymás mellé rakva több négyzetméteres és nagy felbontású 3D kijelzők rakhatók össze.

Azt mondják, hogy a 3D panel nem drágább mások hagyományos 2D LED megjelenítőinél, és hatalmas kontrasztarány érhető el a kijelző felületéről szó szerint leugró térhatású képeken. Persze nem a tévékkel kell összahasonlítani az árakat, hanem a profi LED falakkal, amelyeknél a négyzetméterenként százezer eurós árcímke is teljesen általánosnak mondható.

Vérvétel csak ellenőrzött kóddal – Synthesis-net

A hordható egészségügyi kütyük igencsak felpörgették a bizniszt a Synthesis-netnél, ők ugyanis kenik-vágják a digitális eszközökre vonatkozó szigorú amerikai egészségügyi szabályozást, amit muszáj betartani a legegyszerűbb eszközöknél is, ha azokat piacra akarják dobni. Az orvosi-technológiai szakértelmükkel segítenek például a fejlesztés alapos dokumentációjában, ami ahhoz kell, hogy minden szóba jöhető emberi hibalehetőséget elkerüljenek a fejlesztett termékkel kapcsolatban, elvégre életek múlhatnak azon, hogy csak a megfelelő jogosultságú és képzettségű személyek férjenek hozzá bizonyos gyógyszerekhez, műszerekhez, és a digitális eszközök az előírásoknak megfelelően működjenek.

Jó példa a szakértelmükre, hogy az egyik munkatársuk egy vérbanki adatbázisból tudta kiszűrni, hogy hol lehetett a pár éve kitört zikavírus-járvány gócpontja – senki más nem gondolt rá, hogy a véradások alapján is rekonstruálható a vérben kimutatható kórokozó terjedése. (Úgy mellékesen azt is megtudtuk, hogy aki a kergemarhakór-járvány tombolása idején Angliában járt, az soha nem adhat vért sehol, mert nincs garancia rá, hogy nem bújt el a szervezetében a kórokozó.)

Beszéljünk a vízdíjról – Talk-a-bot

Bár nemrég azt írtuk, hogy a csevegőbotok forradalma elmaradt, ez a piac még bővül, és a Talk-a-bot csapata nemrég bekerült a hírhedt Techstars cégfejlesztési programjába. Egy viszonylag friss irány, hogy a közműcégeknél online csevegve, telefonhívás nélkül lehet majd bemondani a mérőórák állását, miután összekötötte az ügyfél a Facebook-fiókját a közüzemi fiókjával, és még a bankok közt is akadnak olyanok, amelyek saját szoftver helyett csevegőplatformon akarnak kapcsolatot tartani az ügyfeleikkel.

Kőkemény informatika

A CEBIT messze nem annyira fogyasztóközpontú, mint mondjuk a szeptemberben Berlinben megtartott IFA, és ennek megfelelően a magyar kiállítók közt is többen kőkemény üzleti fejlesztéseket vittek Hannoverbe. A Sunstone például beltéri nyomkövetést valósít meg szuperpontos jeladókkal, egyfajta beltéri GPS-szel. Nyolc eszközzel 2-3 ezer négyzetmétert tudnak lefedni, és a nyomkövetőt a cégek általában szerszámokra szerelik fel, hogy ne kelljen azokat keresgélni. De akár kórházakban is alkalmaznak ilyesmit a betegek keresésére.

Mint megtudtuk, Európában körülbelül tíz cég ért ehhez, és egyetlen csipgyártónak van olyan megoldása, ami ezt a pontosságot lehetővé teszi. Egy ilyen aktív nyomkövetős címke 40 euróba kerül, és a gyárakban tízezrével is használnak belőle, szóval ha összejön egy üzlet, az igen nagy volumenű. A Sunstone egy fejlesztői készletet is kiadott, ha valaki ilyesmivel akar kísérletezni, de a 2300 eurós árcímke miatt ez nem a gyenge szívűeknek való.

A digitális gyártást szeretné felpörgetni a Reach nevű hazai cég is, amely valós idejű adatgyűjtést kínál a megrendelőinek. A sok ezer szenzoradatot összetett módon elemzik, és komplex összefüggéseket vizsgálnak. Például olyasmit, hogy ha a gyártósor végén elfogyott a csavar, de az adatok szerint a raktárban sincs belőle, akkor nem küldik el a robotot egy adagért, hanem megrendelik a beszállítótól. Villámgyors rendszerük a másodperc törtrésze alatt lefuttatja az elemzéseket, ami olyan nagy előnyt jelent, hogy már élvonalbeli autóipari beszállító is a felhasználóik közt van.

A legkockább magyar csapat Hannoverben egyértelműen a United Consult, egy kétszáz fős tanácsadó cég, amelynek az egyik fő terméke egy fordításszolgáltatás: a bankok és távközlési cégek által még ma is használt Cobol programnyelvben megírt kódot tolmácsolják le C programnyelvre, ugyanis a Cobolhoz értő szakértők átlagéletkora 55 év, és hamarosan mindegyikük nyugdíjba megy. Persze a United Consultnak arra is fel kellett készülni, hogy egyszer csak elfogy a lefordítandó Cobol kód, ezért két nagyon aktuális fejlesztőcég, a Salesforce és a Cloudera termékeivel is magas szinten foglalkoznak.