Mintegy 400 repülőgépre adtak le rendelést a gyártóknak a légitársaságok és lízingcégek a dél-angliai Farnboroughban zajló légiszalon első napján, hétfőn. A rendelések közül 269 megrendelés, 130 szándéknyilatkozat, hét pedig opciós lehívási jog útján érkezett az Airbushoz, illetve a Boeinghez, írja az MTI a Flightglobal szakportál összesítésére hivatkozva.
A megrendelt gépek háromnegyede keskenytörzsű gép volt, az Airbus A320neo, illetve a Boeing 737 MAX családjából rendeltek a legtöbbet. Szélestörzsű gépből az európai gyártó 27-et, a Boeing 30-at adott el. A rendelések listaáron számolt értéke meghaladja a 20 milliárd dollárt (5500 milliárd forintot).
A légiszalon előtt az IBA Group elemzőcég azzal számolt, hogy az emelkedő kerozinárak miatt az idén a tavalyinál kevesebb gépet rendelhetnek a légitársaságok és lízingcégek. A párizsi Le Bourget és Farnborough helyszínnel rendezett szalon évenkénti váltásban követi egymást, tavaly Párizsban 1200, tavalyelőtt Farnboroughban 740 gépet értékesítettek a gyártók. Hogy a július 22-ig tartó farnboroughi szalonon végül mennyi gép lel gazdára, nehéz megtippelni, viszont az üzletek java részét a nyitónapon szokták megkötni, úgyhogy könnyen lehet, nem közelítik meg az eladási számok az elmúlt évek szintjét.
A Londontól délnyugatra lévő repülőtér légiparádéja természetesen nem csak az üzletről szól, rengeteg cég itt mutatja be ambíciózus terveit, prototípusait (például a Rolls-Royce helyből felszálló, hibrid hajtású légitaxijáról tegnap mi is beszámoltunk), felvonul a katonai repülés színe-java, és a látogatók egy sor izgalmas bemutatónak tapsolhatnak. Az alábbi nagyképes válogatás ízelítőt ad a vasárnapig tartó rendezvényből.
Egy Jeep terepjárót rakodnak a CargoLogicAir Ltd. nevű cég Boeing 747-es szállítógépébe hidraulikus emelőállványról. (Fotó:
Bloomberg / Getty Images Hungary)
Katonai és mentőhelikopterek választéka a Leonardo SpA standján. (Fotó:
Bloomberg / Getty Images Hungary)
Mint egy morcos fóka, úgy néz ki a Boeing 787 Dreamliner törzsének vége. (Fotó:
Bloomberg / Getty Images Hungary)
A pilóta nélküli repülés a jövő a Boeing szerint. (Fotó:
Bloomberg / Getty Images Hungary)
Hosszú, hosszabb és Airbus SE A350-1000. (Fotó:
Bloomberg / Getty Images Hungary)
Egy T129 ATAK katonai helikopter bemutatója. A támadó célokra fejlesztett török gépet a Turkish Aerospace Industries (TAI) gyártja. (Fotó:
Bloomberg / Getty Images Hungary)
Így kell légibemutatókon a műsort élvezni. (Fotó:
Bloomberg / Getty Images Hungary)
Az Airbus SE A400M szállítógépe megmutatja négy turbólégcsavaros motorját. (Fotó:
Bloomberg / Getty Images Hungary)
A Boom Supersonic XB-1 szélcsatorna modellje. Az amerika startup a hangsebesség kétszeresével repülő szuperszonikus utasszállító kifejlesztésén dolgozik, ha minden jól megy egy 1:3 arányú modell jövőre repülni is fog. (Fotó:
Tolga Akmen / AFP)
A brit BAE Systems által fejlesztett Striker II sisak egy látogatón. (Fotó:
Tolga Akmen / AFP)
Stílusos bevonulás: az Airbus A350-ös gépét a brit Red Arrows légi akrobata csapat kíséri. (Fotó:
Peter Nicholls / Reuters)
Egy Lockhead Martin F-16 Fighting Falcon vadászrepülőgép mutatja mit tud. (Fotó:
Toby Melville / Reuters)
Brit büszkeség: a II. világháború ikonikus Spitfire vadászgépét veszi körül a Red Arrows formációja. (Fotó:
Peter Nicholls / Reuters)
A Rolls-Royce bemutatta helyből felszálló, hibrid hajtású légitaxi-koncepcióját. (Fotó:
Tolga Akmen / AFP)
Egy Typhoon és egy F-35 páros repülése. (Fotó:
Peter Nicholls / Reuters)
A nyitónapon (július 16-án) bemutattak egy új, brit fejlesztésű vadászgépet. A Tempest egyelőre csak mint statikus modell szerepelt a légibemutatón. (Fotó:
Peter Nicholls / Reuters)
Levegőben a Boeing 787. (Fotó:
Peter Nicholls / Reuters)
Fegyveres rendőrök járőröznek amerikai katonai gépek között. (Fotó:
Peter Nicholls / Reuters)
A Lockheed Martin LM-100J (Super Hercules utód) szállítógépe emelkedik meredeken. (Fotó:
Peter Nicholls / Reuters)
Nyitókép: Mary Turner/Bloomberg / Getty Images Hungary
Rovataink a Facebookon