Az amerikai kormányzati munka is akadozik a leállás miatt
További Tech cikkek
- Fontos változás jön a Google keresőjében, érdemes résen lenni
- Beperelték a YouTube-ot, súlyos vádakat fogalmaztak meg
- Háborognak a játékosok, órákra leállt a PlayStation szolgáltatása
- A YouTube egy új eszközzel segítene a feltörekvő tartalomgyártóknak
- Lehet, hogy mégis van mit rejtegetnie a Telegram letartóztatott vezérének?
Számos globális intézmény – köztük nagybankok, médiumok és légitársaságok – számolt be arról, hogy tömeges informatikai kiesés történt. Ausztráliát különösen súlyosan érintette: a repülőjáratok nem közlekedtek, a szupermarketekben káosz uralkodott a pénztáraknál, a műsorszóró hálózatok dolgozói pedig a súgógép, a grafikai elemek és a számítógépek meghibásodása miatt a képernyők előtt álltak.
Az Egyesült Államokban Alaszka állam is figyelmeztetett, hogy a vészhelyzeti szolgáltatások is érintettek. Az üzemzavar oka nem világos, de az érintettek közül sokan a Microsoft PC operációs rendszerével hozták összefüggésbe.
A Microsoft 365 hivatalos szolgáltatásfrissítése, amelyet a nap folyamán korábban az X-en tettek közzé, azt írta, hogy „vizsgálunk egy olyan problémát, amely hatással van a felhasználóknak a Microsoft 365 különböző alkalmazásaihoz és szolgáltatásaihoz való hozzáférési képességére”.
A Microsoft szóvivője azonban pénteken azt mondta a BBC-nek, hogy „a szolgáltatások többsége már órákkal korábban helyreállt”. Az ausztrál belügyminiszter szóvivője szerint a kiesés a jelek szerint a Crowdstrike globális kiberbiztonsági cégnél felmerült problémával függ össze, és az ország kiberbiztonsági felügyelősége szerint nincs olyan információ, amely támadásra utalna.
Jelenlegi információink szerint ez a kiesés az érintett vállalatok által alkalmazott harmadik féltől származó szoftverplatformmal kapcsolatos technikai problémához kapcsolódik
– áll a közleményükben.
Később a CrowdStrike is bejelentkezett az X-en. George Kurtz, a vállalat vezérigazgatója azt mondta, hogy a cég „aktívan együttműködik az érintett felhasználókkal a Windows Hosts-fájlok egyetlen tartalmi frissítésében előforduló hiba elhárításában.”
Kurtz is megerősítette, hogy nem biztonsági támadás történt, emellett arról is beszámolt, hogy a Mac és Linux rendszereket nem fenyegeti veszély. A CrowdStrike péntek reggel arról küldött figyelmeztetést ügyfeleinek, hogy a széleskörűen használt Falcon Sensor szoftver okozta a Microsoft Windows összeomlását és a „kék halálnak” nevezett hiba sorozatos megjelenését.
A kiberbiztonsági cég részvényei a New York-i tőzsde nyitása előtt 10 százalékot zuhantak.
Az OTP megkeresésünkre közölte, hogy az ő rendszereiket nem érintette a probléma. Miközben egy olvasónk arról számolt be, hogy reggel óta nem tudja használni a kártyáját, de a bank szerint ez egyedi probléma lehet. A CIB Banktól szintén azt írták, hogy minden rendben, „minden informatikai alkalmazás és üzleti szolgáltatás a szokásos rendelkezésre állási szinten működik”. Az MBH ugyancsak azt írta megkeresésünkre, hogy a rendszereiket nem érintette a leállás:
Jelenlegi információink szerint az MBH Csoporton belül nincs olyan ismert incidens, ami a vélhetően a Microsoft felhőszolgáltatás fennakadásából adódó globális informatikai problémához lenne köthető.
A Raiffeisen Banknál sem tapasztaltak problémát, ahogy az Ersténél sem. Viszont egy olvasónk jelezte, hogy UniCredites kártyáját nem tudja reggel óta használni, egy másik pedig azt, hogy az automata a nagykanizsai INTERSPAR-nál nem adott ki pénzt „adatkezelés miatt”; a bank megkeresésünkre késő délután azt válaszolta, hogy már minden rendszerük működőképes.
A világméretű informatikai rendszerhiba az Allianz Hungaria Zrt. rendszerét is elérte. Nem működik a biztosításkötés és az információs rendszer sem. A megkötött biztosítások kötvényei nem láthatók a rendszerben. Telefonos ügyfélszolgálatuk nem elérhető. Rendszerproblémájuk EU-szintű
– kaptuk nemrég egy olvasónktól.
Olvasóink beszámolója alapján gyártókat, cégeket is érint a rendszerprobléma, több gyár is leállt. Volt, aki azt jelezte, hogy az M3-as melletti Metróban a kártyás fizetési lehetőség reggel már nem működött, csak készpénzzel tudtak fizetni.
Egy másik olvasónk írta, hogy a pécsi Harman autóipari gyárban reggel 7 óra óta nem működnek a rendszerek és állnak a sorok, a termelés teljesen leállt, és már kiszállítani sem tudják a késztermékeket. A dolgozókat egyelőre nem küldték haza. Ugyanúgy a Continental-gyárban reggel 6 óra 30 óta nem megy a termelés, de a dolgozók szintén bent vannak továbbra is. A kecskeméti Mercedes gyárban pontosan ugyanez volt a helyzet.
Utazást egyelőre ne tervezzenek
Olvasónk jelezte, hogy a Wizz Air rendszere leállt, online nem tud belépni a profiljába, nem tudja letölteni a repülőjegyét, és az utasfelvétel sem működik. Kérdéseinkkel kerestük a Wizz Airt, amire az alábbi választ küldték:
„A Wizz Air, a többi légitársasághoz hasonlóan, rendkívüli technikai kihívással találta magát szemben nemzetközi informatikai partnere rendszerének leállását követően. Az informatikai rendszer kiesése miatt előfordulhat, hogy a Wizz Air utasai fennakadásokat tapasztalhatnak a légitársaság nemzetközi hálózatán, a weboldal és a mobilalkalmazás elérhetősége átmenetileg szünetelhet.
Jelenleg az alábbi internetes szolgáltatások nem elérhetők a Wizz Air rendszerében:
- a Wizz Air weboldala és mobilalkalmazása
- a foglalási rendszer
- az online utasfelvétel és a beszállókártya kiadása
- kapcsolattartó/
ügyfélszolgálati központok, új foglalások és meglévő foglalások módosítása
Az üzemszünet ideje alatt minden utas számára ingyenes a repülőtéri utasfelvétel. A légitársaság azt tanácsolja utasainak, hogy legalább 3 órával a tervezett indulás előtt érkezzenek meg a repülőtérre, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre az utasfelvétel és a biztonsági ellenőrzés elvégzésére, valamint a repülőtéri egészségügyi és biztonsági intézkedésekre, ahol ez szükséges.”
A Ryanairnél szintén problémák léptek fel az informatikai rendszerben, ezért náluk biztosan késésre kell számítani. A holland Transavia légitársaság is azt jelentette, hogy ugyancsak műszaki problémákkal küszködnek. A SunExpress-nél is gondok lehetnek, hiszen a List Ferenc Nemzetközi Repülőtérről Antalayába induló járaton másfél órája ülnek az utasok, de még nem indult el a járat.
Eközben a sydney-i repülőtéren eltűntek az információk az indulási táblákról. A belföldi terminál utasainak szóló közleményében a Jetstar fapados légitársaság közölte, hogy „a Microsofttal kapcsolatos probléma” miatt nem tudta becsekkolni az utasokat, akik emiatt nem tudtak felszállni a járataira.
#BREAKING : American Airlines, Delta and United grounding all flights due to IT problems. #AmericanAirlines #Delta #ITProblem #Airlines #USA #America #Crowdstrike #Microsoft #Bug pic.twitter.com/KPqVdAISGC
— Samurai (@LastestSamurai) July 19, 2024
A Virgin Australia szintén közölte az utasokkal, hogy a járatok „teljes földi leállása” van. A közösségi média felhasználói arról számoltak be, hogy sorok kígyóztak az ausztrál boltokban, például a Woolworthsnél, a fizetési rendszerek leálltak, és nehézségekbe ütközött a pénzintézetek, például a National Australia Bank elérése.
A Reuters hírügynökség beszámolója szerint a brit edinburghi repülőtéren működő automata beszállószkennerek offline állapotban vannak. Az edinburghi repülőtér manuálisan ellenőrizte a beszállókártyákat – mondta egy szemtanú. A német repülőterek is problémákról számoltak be, a berlini repülőtéren „műszaki okokra” hivatkozva nem indítanak járatokat, „20 járatból körülbelül 3-at nem töröltek” – mondta egy nő, aki Splitbe utazott volna.
Az Egyesült Királyságban a vasútnál is közölték az ügyfelekkel, hogy „széles körű informatikai problémák” miatt késésekre kell számítaniuk. A Southern, a Thameslink, a Gatwick Express és a Great Northern – a Govia Thameslink Railway mind a négy márkája – közölte, hogy problémákat tapasztalnak.
Informatikai csapataink aktívan vizsgálják a probléma kiváltó okát. Bizonyos helyeken nem tudunk hozzáférni a mozdonyvezetői diagramokhoz, ami esetleges rövid távú járattörlésekhez vezet, különösen a Thameslink és a Great Northern hálózatán. Emellett más kulcsfontosságú rendszerek, köztük a valós idejű ügyfél-tájékoztatási platformjaink is érintettek
– írták.
A lutoni repülőtéren, a Heathrow-n és a Gatwicken is bajok vannak, manuálisan folytatják azokat a folyamatokat, amiket tudnak, minden egyéb problémán pedig dolgoznak a szakemberek. A belfasti repülőtéren kreatívan, „sötét középkori módszerekkel” oldották meg az utastájékoztatást.
A londoni Heathrown estére elhárult a vész, hasonlóan az Edinburgh reptéren, ahol szép lassan minden visszatért a régi kerékvágásba.
Whiteboards being used at @belfastairport as all the screens are blue. Passenger Martin McElroy took this, and told us that it's like “the dark ages, but to be fair they’re making it work, which you have to give them credit for.” #outage pic.twitter.com/FfSmEHCvuO
— Stephen Murphy (@SMurphyTV) July 19, 2024
Az internet globális kiesése az indiai szubkontinenst is érintette. A légitársaságok működésében zavarok léptek fel, és számos járatot leállítottak. A SpiceJet az X-en közzétett közleményében azt írta: „Jelenleg technikai problémával küzdünk a járatmegszakításokkal kapcsolatos frissítések szolgáltatásában. Csapatunk aktívan dolgozik a probléma megoldásán. Sajnáljuk az okozott kellemetlenségeket, és amint a probléma megoldódik, tájékoztatni fogjuk önöket. Köszönjük türelmüket és együttműködésüket.”
A Spanyolországban 46 repülőteret üzemeltető AENA közölte, hogy a „globális számítógépes rendszer kiesése” miatt késésekkel kell számolnia és kézi rendszereket kell használnia.
A hongkongi South China Morning Post arról számol be, hogy egy informatikai meghibásodás miatt „káosz” alakult ki a nemzetközi repülőtéren. Azt írják, hogy a becsekkolást manuálisan végzik, de a járatok még mindig felszállnak. A repülőtér vészhelyzeti eljárásokat indított, hogy a járatok tovább közlekedjenek.
A malajziai KTMB vasúttársaságnak problémái vannak a jegyértékesítéssel és az ügyfélszolgálattal. A szingapúri Csangi repülőtéren késtek a járatok, az AirAsia és a VietJet Air járatai érintettek.
Bajban a tőzsde is? Nincs 911 sem?
A Londoni Értéktőzsde is azok közé a vállalkozások közé tartozik, amelyeket világszerte érintett az informatikai rendszerek globális kiesése. A tőzsde honlapján ma kora reggel közzétett nyilatkozat szerint technikai problémát vizsgálnak az RNS – a tőzsde szabályozói hírszolgálatának – közleményeinek közzétételével kapcsolatban.
Az RNS hírszolgáltatás jelenleg egy harmadik fél által okozott globális technikai problémát tapasztal, amely megakadályozza a hírek közzétételét. A műszaki csapatok dolgoznak a szolgáltatás helyreállításán. A csoport többi szolgáltatása, beleértve a London Stock Exchange-et is, továbbra is a szokásos módon működik
– közölték.
Arról is beszámoltak, hogy a Workspace, a tőzsde anyavállalatának, az LSEG-nek a tulajdonában lévő hír- és adatplatform szintén üzemzavart jelentett, amely világszerte érintette a felhasználók hozzáférését. Az üzemzavar először éjszaka lépett fel az ázsiai piacokon. Amikor reggel 8 órakor megkezdődött a kereskedés, a tőzsde honlapja még mindig a csütörtök esti zárástól számított árfolyamokat mutatta és mutatja továbbra is.
Washingtont is elérte a CrowdStrike hibája
Az amerikai Szövetségi Igazságügyi Minisztériumot (US Justice Department) is elérték a problémák. A hivatal igyekszik megoldásokat találni a CrowdStrike miatt kialakult hibára, azonban mindenkit figyelmeztettek, hogy a helyzet súlyos, és egyelőre nincs kijelölt időpont a visszaállításra.
A telefonok és tabletek közti kommunikációt nem érint a hiba, viszont egyes, a minisztérium által használt applikációkat – mint a Microsoft Office programokat, például az Excelt – igen, így azokat a globális probléma elhárításáig nem lehet használni. A dolgozók mellett ügyfeleit is értesítette a Department of Justice.
Alaszkai tisztviselők szerint számos 911-es és nem sürgősségi hívóközpont nem működik megfelelően. A Telstra ausztrál távközlési cég azt mondta, hogy a triple-0 hívóközpontok – a fő segélyhívó kapcsolat Ausztráliában – nem érintettek, de más állami segélyhívó szolgáltatókkal együtt dolgoznak a tartalék folyamatok bevezetésén.
A brit háziorvosi rendelőkkel is probléma van, nem tudnak időpontot foglalni az ott használatos NHS-rendszeren belül. Hibaüzenet jelenik meg, kommunikációjukban pedig azt közölték, hogy „a probléma kihatással van az alapvető egészségügyi irányítási rendszerünkre”.
Tisztában vagyunk azzal, hogy a globális informatikai leállások miatt egyes közösségi gyógyszertárak szolgáltatásai, beleértve a háziorvosi receptekhez való hozzáférést és a gyógyszerek kiszállítását, ma megszakadtak
– írták. „Arra kérjük a betegeket, hogy legyenek türelmesek, amíg felkeresik gyógyszertárukat” – tették hozzá.
Több futballklubot is érintett e probléma a szigetországban, ma reggel problémákról számolt be többek között a
- Manchester United
- Blackburn
- Csavaroz
- Bradford
- Chesterfield
- Huddersfield
- Leyton Orient
- Lincoln
- Plymouth
- Preston
- Rotherham
- Walsall
A skót élvonalbeli Hearts és Hibernian klub is közzétette, hogy őket is érintette a kiesés.