Nem csak a megabit számít
A internetszolgáltatók általában a letöltési sebességgel különböztetik meg a díjcsomagjaikat. Minél több megabit per másodpercet adnak, az ügyfél annál többet fizet. A megabit leginkább akkor fontos, ha nagy fájlokat töltünk le, de böngészés és játék közben ennél is lényegesebb a hálózat válaszideje, amit neveznek pingnek is. Egy weboldal sok kis fájlból áll, a böngészőnek különböző képeket, hirdetéseket és szövegeket kell letöltenie, és általában több szerverről jönnek az adatok.
Ideális esetben a ping nagyon alacsony érték, ami azt jelzi, hogy a szerver rövid időn belül válaszolt. Amikor az Ericsson mérnökei megmutatták nekem a negyedik generációs mobilhálózatot (4G, LTE), a válaszidő 10 ezredmásodperc volt.
Most a túrán 55-80, néha több mint 100 ezredmásodperces válaszidőt mértünk, ami már nem igazán alkalmas online játékok futtatására. Nem a Farmville-re gondolok, hanem profi játékokra, mint amilyen például a World of Warcraft és a Counter Strike, amelyekben egy gyors és pontos klikkelésen múlik a játékos győzelme.
Másodperces lemaradás
A városi 50-100 ezredmásodperces pingek nem adnak kiváló böngszési élményt, de ennél sokkal tragikusabb a helyzet a kisebb településeken. Abban a faluban, ahol a T-Mobile pingje 862 ezredmásodperc volt, a Telenoré 343, a Vodafone pedig egyáltalán nem tudott csatlakozni, a mobilinternet gyakorlatilag használhatatlan. Túránkon sajnos nem fogjuk megtalálni az összes lefedetlen falut, de egészen biztos, hogy több száz ilyen van.