A webkettőn kémkedne a CIA

2009.10.21. 13:40 Módosítva: 2009.10.21. 13:46
Az amerikai hírszerzés beleolvasna a blogodba, a Twitter-frissítéseidbe, de még az Amazonra írt véleményeidbe is az ott vásárolt könyvekről – figyelmeztet a Wired a hír kapcsán, miszerint a CIA befektetésekkel foglalkozó ága, az In-Q-Tel nevű cég egy meg nem nevezett, de elég nagy összeget fektetett a Visible Technologies nevű cégbe.

A Visible a marketing aránylag új területén, a szociális média figyelésében és elemzésében utazik, szoftverei több mint félmillió oldalt (a nagy közösségi hálózatoktól kezdve fórumokig és eldugott blogokig) fésülnek át nap mint nap, és azokból vonnak le következtetéseket. Megbízóik között ott van például a Microsoft, számukra éppen azt vizsgálják, hogy a Windows 7 bevezető reklámkampányának milyen a fogadtatása, a Dell számítógépgyártó, az AT&T és Verizon telefontársaságok, vagy a Hormel amerikai élelmiszergyártó óriás, aminek megbízásából azt figyelik, mennyire utálják őket a neten az állatvédők.

A cég rendszere csak a publikus beszélgetéseket fésüli át, tehát például a Flickr-képek vagy a YouTube-videók kommentjeit, Twitter-postokat, vagy az Amazonon a vásárlói véleményeket igen, de a Facebookot (ami zárt rendszer, csak annak olvashatjuk a mondandóját, aki ezt engedélyezi) nem. A szoftver (és a Visible specialistái) aztán kielemzi, hogy a beszélgetésekben melyik résztvevők a hangadók, és hogy általában pozitív, vagy negatív a hozzáállás a keresett témáról, illetve hogy az egyáltalán mennyire érdekli a felhasználókat.

A cég elsősorban az angol nyelvű webet figyeli, a CIA pénzéből azonban új nyelveket is be tudnak vonni az elemzéseikbe, első körben az arabot, a franciát és a spanyolt. A Facebook felhasználóinak 70 százaléka Amerikán kívüli, 180 országban szétszórva. Több mint 200 Twitter-klón mikroblog-szolgáltatás van a neten. Az a hírszerző ügynökség, ami figyelmen kívül hagy egy ilyen szökőárszerű, valós idejű információforrást, egyszerűen inkompetens – indololta a CIA lépését a Wirednek Lewis Shepherd, egykori magas rangú hírszerző tiszt.

Dan Vetras, a Visible vezérigazgatója azt mondja, a CIA-t ugyanolyan partnerként kezelik, mint a többi megrendelőjüket, csak egyszerűen más kulcsszavak alapján kell keresniük a rendszerrel, és elemezni az eredményeket, a hírszerzés szóvivője pedig ehhez annyit tett hozzá, hogy az ilyesfajta elemzések nagyon hatékony és korai figyelmeztetéseket adhatnak a CIA számára érzékeny témákban.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM