Judit
2 °C
7 °C

Kíváncsi emailek

2002.04.05. 14:30
A sokadik generációs spamek olyan szoftvereket tartalmazhatnak, amelyek nyomon követik a felhasználó mozgását az interneten, anélkül, hogy az tudna róla. Tartsuk szemmel, mi kerül a postaládába, vagy inkább pillantást se vessünk rá? Az internetes jogokkal és biztonságtechnikával foglalkozó cégek szerint szinte mindegy: a cookie célba ér így is úgy is.
Az már régóta nyilvánvaló, hogy az internetezők gépére a különböző weboldalak tetszetős kis cookie-kat ültetnek, hogy az illető szokásaihoz tudják igazítani az oldal tartalmát, és nem utolsósorban, hogy képesek legyenek a leginkább neki való reklámokkal megkínálni. A fránya internetező pedig az idők során kifejlesztette védekezőmechanizmusát, és a webes tartalmak esetében blokkolja is rendre a cookie-kat.

Most azonban, amikor a magukra valamit is adó cégek nem létezhetnek HTML formátumú, színes-szagos hírlevelek nélkül, a cookie a postaládánkba csorog, anélkül, hogy érkezéséről a hagyományos módszerekkel tudomást szerezhetnénk. Az amerikai Direkt Marketing Szövetség felmérése szerint az online piaci résztvevők 65 százaléka már rendszeresen küld ki HTML alapú e-maileket a jelenlegi, vagy potenciális vevőkörének.

"A legégetőbb biztonsági és jogi kérdések ma mind az emaillel kapcsolatosak" - állítja Adam Shostack, a Zero-Knowledge Systems technikai igazgatója. "Az a szégyen, hogy az emailes cookie-kkal szemben nincs esélye arra a felhasználónak, hogy nemet mondjon rájuk."

Ott figyel a postaládában

A felhasználó tájékoztatása és a választás jogának megadása az internetjog egyik legfontosabb kérdése manapság, nem véletlen, hogy olyan webtársaságok, mint az eBay, a Yahoo és a DoubleClick is igen kemény, a személyes adatok védelmére vonatkozó szabályzatot voltak kénytelenek kibocsájtani. A civil szerveződések pedig éveken keresztül támadták a különböző weboldalakat, mondván, hiába a szigorú szabályzatok, azok csak arra jók, hogy lépten nyomon megszegjék őket, különböző titkos nyomkövetésekkel.

A problémák most az emailek esetében is felmerülnek, ám a kérdés korántsem kap akkora publicitást, annak ellenére, hogy a fogyasztó magánszférájának megsértése itt sokkal erőteljesebben van jelen. A hosszú éveken át tartó csatározás eredményeképpen ugyanis ma már a weboldalakok nem fedik fel a felhasználók kilétét, és anonim módon szereznek róluk adatokat. Ezzel szemben a kéretlen levelek küldői, sőt legitim piaci szereplők is, mint az Amazon.com, rákaptak már arra, hogy cookie-kat használjanak, és így adott emailcímeket kössenek adott böngészési szokásokhoz - állítják szakértők.

Olyan is előfordul, hogy az előzőleg anonim fogyasztókat ilyen módszerekkel tudják összekapcsolni emailcímeikkel. Vegyünk például egy horoszkópokat generáló oldalt. Ez a weboldal valószínűleg csak születési dátum alapján ismeri a felhasználót. Ha viszont a website kibérel egy olyan emaillistát, amin rajta van az említett júzer, akkor a cég máris képes lesz a kettőt összekötni, sőt azt is meg tudja majd mondani, hogy melyik oldalakat nézi az illető a site-on.

"Az emailes nyomkövetés sok esetben sokkal hatékonyabb, mint az egyéb módszerek, mivel a korábban meglátogatott weboldalakat össze tudja kapcsolni az emailcímmel" - mondta Lance Cottrell, az internetes biztonsággal foglalkozó Anonymizer elnöke. "Nincs lehetőség arra, hogy egy HTML spam milyen, a távolból letöltődő grafikus elemeket használ esetleg arra, hogy a számítógépet ellássa egy nyomkövetővel. Ez egy újabb kiskapu, amire még nincsen megoldás" - tette hozzá Cottrell.

Jelzőtüzek a levélben

Az új technológiai megoldásoknak köszönhetően a levélküldő nyomon követheti, hogy hogyan, és mikor válaszol a címzett a leveleire, sőt, azt is, hogy hova kattint, és az email tartalmából webre jutva merre kalandozik tovább. A dolog korántsem bonyolult, beépített cookie-k, vagy a "webes jelzőtűznek" is nevezett átlátszó gif-képek segítségével.

A legegyszerűbb megoldás az, ha a "feladó" mezőbe egy numerikus nyomkövetőt ültetnek. Ez a kód jut vissza a webszerverhez akkor, amikor a címzett az oldalra jut az emailből. A szofisztikikáltabb verziók pedig arra is képesek, hogy azt is meg tudják mondani, ha a felhasználó napokkal később újra az oldalra érkezik. A cookie-k segítségével azt is meg lehet határozni, hogy egy-egy ilyen e-mailkampány mennyi bevételt hozott a cégnek, azáltal, hogy a vevőt végigkövetik a site-on, azaz, megtudható, hogy vett-e valamit a promóciós levél hatására.

A számítógépre kerülhet a cookie abban a pillanatban, amikor a felhasználó kinyitja a levelet, de elég annyi is, hogy az újonnan kapott e-mail megjelenjen a beérkezett levelek közt. Mások megelégszenek azzal, hogy akkor küldik rá a gépre a nyomkövetőt, ha a felhasználó rákattint a levélben valamelyik linkre, mondván, az már a web része, és arra más szabályok vonatkoznak.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?