Vince, Artúr
5 °C
11 °C

Óriásalagút az Alpok alatt

2007.03.22. 15:31
0 hozzászólás

A világ leghosszabb alagútja 57 kilométeres lesz, és a Zürich-Milánó útvonalat gyorsítja majd fel. A gigantikus munka leghamarabb 2018-ra fejeződik be. Míg 1990-ben 40 millió tonna volt az Alpokon átszállított áru mennyisége, 2001-ben ez már 90 millió tonnára rúgott, és a mennyiség várhatóan tovább nő. A svájciak pedig 1994-ben népszavazáson úgy döntöttek, hogy a teljes tehermennyiséget át kell terelni a vasútra.

A megoldás egy olyan alagútsor, amelynek leghosszabb darabja 57 kilométer, és amely végig ugyanabban a tengerszint feletti 500 méteres magasságban húzódik. Ezáltal a vonatok elérhetik a 240 kilométer per órás sebességet, és a Zürich-Milánó útvonalat a jelenleg teljesített 4 óra helyett két és fél óra alatt tehetnék meg, ami azt jelenti, hogy gyorsabban juttatják célba az utast, mintha az repülne.

A gigantikus munka javában folyik: kétezer ember dolgozik az alagúton napi 24 órában, az év minden napján, miközben fejük felett az Alpok két és fél kilométer magas tömbje tornyosul. A friss levegőt és a hűtést hatalmas ventillátorok biztosítják, de így is 30 fok körüli a hőmérséklet.

A világ leghosszabb alagútján különféle technikákkal dolgoznak: van, ahol robbantanak, másutt a világ legnagyobb alagútfúró gépe vájja a hegyet: átmérője 10 méter, és átlagban napi 40 métert halad, ami világrekord. Ha azonban nehézségek támadnak, például ha a kőzet puha, mint a vaj, csak fél métert lehet haladni naponta a fokozott omlásveszély miatt, amely ellen végig speciális acélgyűrűk behelyezésével védekeznek. Emellett folyamatosan kell építeni a járatokat, amelyeken a munkások és gépek eljutnak a helyszínre.

Eredetileg azt tervezték, hogy a vonatok megállás nélkül végigsuhannak az alagúton, de mivel Sedrun településnél a munkások helyszínre juttatásához építeni kellett egy állomást és egy 1000 méter magasba vezető liftet, akkor azt a jövőben is használni fogják: az állomás neve Porta Alpina (Az Alpok kapuja) lesz.

Az egész vonatszakasz létrehozásának becsült költsége 15 milliárd dollár, vagyis mintegy 2 billió 760 milliárd forintnak megfelelő összeg. (via MTI)