Koronavírus adatok

2022. jan. 19.
Oltottak Kórházban Elhunytak Fertőzöttek
Fábián, Sebestyén
-5 °C
5 °C

Hibridvonat Japánból

2007.08.03. 06:43
42 hozzászólás
A hibridautók sikere után itt az első hibridvonat Japánból. A dízel-elektromos meghajtású Kiha E200 motorvonat a szigetország keleti részén debütált egy hegyvidéki üdülőhelyen. A 79 kilométer hosszú vonalon óránként fut végig.

A négy elektromos motort a tetőn elhelyezett lítium ion elemek hajtják meg, és a dízelmotor csak a legmeredekebb kaptatóknál kapcsol be, vagy amikor lemerülnek az elemek. Lassításkor a motor kikapcsol, de egy darabig még pörög tovább, az így felszabaduló energia pedig a szokásos vonatokkal ellentétben nem vész el, hanem az elemeket tölti.

A 46 ülőhellyel és 117 állóhellyel rendelkező vonat 60 százalékkal kevesebb üvegházhatást keltő gázt bocsát ki, 20 százalékkal hatékonyabban használja fel a dízel üzemanyagot és összehasonlíthatatlanul csendesebb, mint hagyományos elődjei. Az oldalára festett hatalmas "hibrid" feliraton kívül viszont semmi nem utal arra, hogy a Kiha E200 az első menetrendbe állított hibrid vonat az egész világon.

A vasút viszonylag környezetbarát közlekedési forma a hagyományos mozdonyokkal is, legalábbis az autózáshoz képest. Amerikában például a közlekedéssel kapcsolatos üvegházhatást keltő gázkibocsátás mindössze 4 százalékáért felelős, a hibridautók sikerén felbuzdulva azonban egyre több vállalat fejleszt hibridvonatot.

A technológia terjedésének legnagyobb akadálya a költségtényező; a Kiha E200, az East Japan Railway Company hibridje is 200 millió jenbe (308 millió forint) kerül, kétszer annyiba, mint egy hagyományos mozdony. Nem is biztos, hogy elindul a sorozatgyártás. Erről majd később döntenek, amikor elég adat gyűlt össze arról, hogy miként teljesít a vonat üzem közben. (via MTI)


  • Vennék
  • Bankszámla