Auguszta
-7 °C
0 °C

Hová lett Mona Lisa szemöldöke?

2007.10.24. 14:59
2 hozzászólás

Mona Lisa hiányzó szemöldökének és szempilláinak titkát kutatja egy francia feltaláló. Pascal Cotte párizsi mérnöknek nagy felbontóképességű digitális szkennerrel sikerült a festmény mélyére hatolnia, és feltárni a firenzei kereskedőfeleség XVI. képmásának múltját.

Cotte szerint a Leonardo da Vinci festményén látható hölgynek eredetileg volt szemöldöke és szempillája is: az általa készített 240 megapixeles szkennelt képen felfedezhetők Mona Lisa bal szemöldökének nyomai, amit egy hajdani restaurálás tüntetett el.

Az 1960-as években Párizsban felnőtt Cotte saját bevallása szerint órákon át bámulta a Mona Lisát, amikor először megpillantotta a Louvre-ban. Később fény- és optikai tanulmányait hasznosítva olyan kamerát tervezett, amellyel csodálata tárgyát alaposan megvizsgálhatta, majd mintegy 3000 órát töltött a három éve a Louvre laboratóriumában szkennelt képek adatainak elemzésével.

A látható színspektrum, valamint az emberi szem számára láthatatlan infravörös és ibolyántúli tartományok érzékelésére egyaránt alkalmas szenzorokkal felszerelt kamera segítségével Cotte az alábbi következtetésekre jutott:
- Da Vinci utólag változtatott a balkéz két ujjának helyzetén.
- Mona Lisa arca eredetileg szélesebb volt, és mosolya kifejezőbb, mint ahogyan da Vinci végül megfestette.
- A hölgy kezében egy takarót tart, amely napjainkra gyakorlatilag teljesen kifakult.

Cotte szerint az elemzés azt is megmutatta, milyenek lehettek a kép eredeti színei da Vinci festőállványán. Az időnek, a lakkrétegnek és a későbbi restaurátorok keze munkájának köszönhetően a golyóálló üveg mögött látható portré erős zöld, sárga és barna árnyalataival most sokkal telítettebbnek tűnik. Huszonkét gigabájtos digitális felvételét felhasználva, a nagy digitális kameráknál szokásos három-négy helyett 13 különböző színszűrőt alkalmazva Cotte elkészítette a festmény világoskék és ragyogó fehér árnyalatú reprodukcióját, amilyen szerinte az eredetileg volt.

Bár néhány művészettörténész kétségét fejezte ki Cotte felfedezéseivel kapcsolatban, a feltaláló reménykedik abban, hogy az általa alkalmazott technikát nem csak a Mona Lisa, de a világ más értékes festményeinek restaurálásához is felhasználhatják. A francia mérnök több mint 500 festmény, közöttük Van Gogh, Brueghel, Courbet és más európai mesterek képeiről készített szuperfelbontású felvételeket.

(MTI)

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!