Netről lopott amatőr fotók a reklámokban
Egyre többször fordul elő, hogy egy cég valamilyen webes képszolgáltatásról lop fotót a reklámjához - írja az ABC News. A hírportál egy tizenöt éves dallasi lány, Alison Chang tavalyi esetét említi, aki a Flickr-re feltett, saját magát ábrázoló képét a Virgin Mobile ausztráliai hirdetésében látta viszont. Ráadásul a reklám (itt megtekinthető) nem volt túl hízelgő: a lány képe illusztrálta a csokker, múlt századi levélírót, akit a tisztelt fogyasztónak hanyagolnia kellene (a hirdetés üzenetküldő szolgáltatást reklámozott).
A cikk egy microsoftos példát is említ, és megjegyzi, hogy bizonyára nem a képügynökségeknek fizetendő pénz megspórolása motiválja a cégeket, hanem a hitelesség. A netre feltöltött amatőr fotók ugyanis alkalmasint sokkal ütősebbek tudnak lenni, mint a profin kimódolt felvételek. A képek reklámcélú felhasználásához viszont akkor is engedélyt kell kérni, ha az adott képmegosztó oldalt valamilyen szabad licence (a Flickr esetében a Creative Commons) védi, és a szerző feltüntetéséről is meg kell egyezni. Chang esetében ez nem történt meg, ezért a lány családja beperelte a Virgin Mobile-t, de a Creative Commonsra is neheztelnek a licence nem eléggé egyértelmű fogalmazása miatt.